Co to jest konsolidacja?
Przesyłki, w zależności od tego jaką mają zawartość mogą różnić się od siebie wielkością, wagą, kształtem. Często okazuje się, że jeden odbiorca zamawia kilka produktów, które dostarczane są do niego w kilku osobnych transportach. Co oznacza, że prawdopodobnie za każdy z tych transportów płaci osobno. Dlaczego tak się dzieje? W jaki sposób można temu zaradzić? Jak uniknąć mnożących się kosztów wysyłki? Rozwiązaniem tego problemu może być konsolidacja.
Na czym polega konsolidacja?
Konsolidacja ładunków polega na łączeniu wielu małych przesyłek w jedną większą. Takim przykładem jest połączenie kilku przesyłek kartonowych w jedną jednostkę paletową. Konsolidacja pozwala na zmniejszenie kosztów transportu wysyłanych towarów oraz ograniczenie procesów manipulacyjnych na mniejszych przesyłkach. Z takiego rodzaju wysyłki wynikają również inne korzyści niż tylko te związane z obniżeniem kosztów. Odbiorca zamiast odbierać kilka przesyłek koncentruje się na odbiorze jednej większej przesyłki. Co z pewnością jest wygodniejsze aniżeli odbieranie kilku przesyłek w różnym czasie. (co niestety się zdarza mimo, że czas nadania mógł być podobny). Ten sposób dostarczania dóbr nazywany jest również LCL – Less than Container Load. Co ważne – paczki wchodzące w skład skonsolidowanej palety mogą pochodzić od różnych nadawców!
Kiedy stosuje się konsolidację przesyłek?
Żeby w pełni zrozumieć na czym polega konsolidacja i kiedy można ją zastosować, warto poznać pojęcia związane z zapełnieniem kontenera dobrami. Zaliczają się do tego dwie główne kategorie – LCL (czyli wynajęcie części powierzchni kontenera przez jednego nadawcę), a także FCL (sytuacja, w której jeden nadawca wynajmuje całą powierzchnię kontenera na własny transport). Konsolidacja dotyczy więc w głównej mierze formy LCL – aby zmniejszyć koszt transportu doładowuje się kontener przesyłkami innych dostawców. Koszt transportu dzieli się na wielu nadawców, co obniża koszty jednostki. Ważne jest, aby przesyłki zmierzały w jednym kierunku, najlepiej w jedno miejsce docelowe (na przykład do tego samego portu) – pozwala to maksymalnie obniżyć koszty obsługi takiego kontenera oraz poddać go dekonsolidacji już na ostatnim etapie dostarczenia.
LCL w dostawie KEP
Dostawy skonsolidowane w głównej mierze dotyczą przesyłek z Azji do Europy i odwrotnie. Jednak należy pamiętać, że na dostarczeniu paczek do portów docelowych ich podróż się nie kończy. Do pokonania pozostaje droga do finalnego odbiorcy. W tym miejscu bardzo często potrzebna jest pomoc firm przewozowych z branży KEP lub TSL. Dlatego też warto zaznajomić się z ofertą firm kurierskich świadczących usługi dowozu przesyłek pod wskazany adres, aby do końca utrzymać odpowiednio wysoki poziom usługi i w dalszym ciągu utrzymać odpowiedni poziom kosztów. Globkurier jest operatorem logistycznym, współpracującym z 50 firmami świadczącymi usługi kurierskie, dlatego też zachęcamy do zapoznania się z ich ofertami i wybrania najkorzystniejszej, spełniającej kryteria wymagane przez Was przy nadawaniu przesyłek!