• Co to jest handel elektroniczny?

    (z ang. e-commerce) to wszystkie elementy związane z zawarciem transakcji handlowej za pośrednictwem narzędzi elektronicznych (komputer, telefon, telewizor, itp.) pomiędzy użytkownikami owych urządzeń.

    Obecnie w dobie nowych mediów i rozwoju technologicznego handel elektroniczny jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów na rynku gospodarczym. Najpowszechniejsza jego odnoga to handel internetowy z wykorzystaniem sieci – stron WWW w formie sklepów internetowych. Dzięki tej metodzie – ogólnodostępnej dla każdego użytkownika interakcje pomiędzy osobą kupującą a sprzedającą dany towar mogą być 100 procentach kompleksowe/całościowe. Dodatkowo firmy i usługodawcy osiągają możliwości dotarcia do konsumentów z całego świata (otwarcie na handel transgraniczny). Oprócz głównych transakcji kupna-sprzedaży działaniami wspierającymi handel elektroniczny są również akcje marketingowe oraz promocyjne.

    Handel pośredni a bezpośredni

    Handel bezpośredni charakteryzuje się tym iż całość transakcji pomiędzy dwoma podmiotami realizowana jest w przestrzeni internetowej. Ze względu na wygodę i oszczędność czasu coraz więcej klientów woli dokonywać zakupów w ten właśnie sposób – wszystkie procesy, od złożenia zamówienia, przez płatność, po odbiór przesyłki realizowane są sieciowo (online). Handel pośredni (hybrydowy) ogranicza się do wykorzystania tylko niektórych elementów działania online. Zazwyczaj system hybrydowy wdrażają nowo powstałe firmy, które dopiero zaczynają swoją działalność zarówno na rynku, jak i w Internecie. W sieci możemy więc zapoznać się z ofertą i danymi na temat firmy – złożyć zamówienie telefoniczne bądź mailowe. Reszta transakcji będzie się już odbywała w sposób tradycyjny wiążący się z odwiedzeniem punktu, w którym dokonaliśmy zakupu.

    Typologia (podmiot):

    E-commerce wiąże się z zaistnieniem relacji pomiędzy sprzedającym a nabywcą, dlatego ze względu na rodzaj podmiotów zawierających umowę można wyróżnić:

    Handel B2B

    Handel B2B (ang. business-to-business)- handel elektroniczny pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami/firmami. Zależność partnerów, dostawców, pośredników – wszystkie działania związane z oddziaływaniem i funkcjonowaniem firm w ramach współpracy i nie tylko.

    Handel B2C

    Handel B2C (ang. business-to-consumer) – handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem. W tym punkcie mówimy o sprzedaży towarów i usług klientom indywidualnym na zasadach wcześniej wspomnianych w wyżej opisanych paragrafach (sklep internetowy).

    Handel C2B

    Handel C2B (ang. consumer-to-business) – handel elektroniczny działający w odwrotną stronę – między konsumentem a firmą. Inicjatywa leży po stronie klienta – indywiduum, który przedstawia własną propozycję.

    Handel C2C

    Handel C2C (ang. consumer-to-consumer) – handel elektroniczny między konsumentami. Osoby prywatne niedziałające w imieniu żadnej zarejestrowanej działalności realizują działania kupna-sprzedaży, przykładem mogą być aukcje, na które można trafić w sieci.

    Typologia (przedmiot):

    Podział dóbr z punktu widzenia osoby/firmy nabywającej daną majętność:

    • dobra fizyczne (rzeczywiste towary)
    • dobra cyfrowe (towary wirtualne)
    • usługi

    Korzyści e-commerce

    Handel elektroniczny z roku na rok rośnie w siłę. Poniżej kilka najważniejszych korzyści płynących z e-sklepów zarówno dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw.

    Korzyści e-commerce dla klientów indywidualnych

    •  łatwe porównywanie ofert i weryfikacja najatrakcyjniejszych cen
    • zakupy tańsze niż w sklepach tradycyjnych
    • oszczędność czasu ze względu na szybkość wykonywanych działań
    • wygoda
    • całodobowy dostęp do najnowszych, na bieżąco uaktualnianych ofert

    Korzyści e-commerce dla firm

    • możliwość rozwoju, otwarcia na zagraniczne rynki, integracji z innymi platformami
    • mniejsze koszty (w porównaniu do prowadzenia sklepu stacjonarnego)
    • większa sprzedaż (dotarcie do szerokiego grona klientów korzystających z tego rodzaju usług)
    • wprowadzanie indywidualnych rozwiązań logistycznych ułatwiających zarządzanie procesami i realizacją zamówień
    • możliwość rozbudowania oferty handlowej
    • usprawniony, zindywidualizowany kontakt z klientem
    • szybkość zawierania transakcji online