Logo
Śledź przesyłkę
  • Moje konto i płatności
  • Lista zamówień
  • Integracje i importowanie
  • Faktury
  • Moje zgłoszenia
  • Moje reklamacje
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
  • PL
Logo
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Zwroty > Zwroty towarów po świętach — prawa konsumenta
✖
Menu
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
Wróć
Wróć
27gru 2021

Zwroty towarów po świętach — prawa konsumenta

   Czas czytania 4 min.

Z cyklu zwroty towarów po świętach. Nietrafione zakupy/prezent? Konieczność odesłania produktu? Nie martw się! Prawa konsumenckie chronią kupujących, bez względu na to, czy zakup dokonywany jest stacjonarnie, czy przez internet.  Oznacza to, że masz prawa wynikające z przepisów, które sklep musi respektować. W dzisiejszych czasach przychylna polityka zwrotów staje się normą, co samo w sobie napędza e-commercowe mechanizmy. Czy znasz zasady zwrotów produktów zakupionych online? Sprawdź, jakie są Twoje prawa. 

zwroty towarów po świętach

Zakupy niezależnie od kanału, w którym się dokonują, podlegają regulacjom prawnym. Prawo do zwrotów towarów zakupionych przez Internet reguluje Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku. Ta ustawa powstała na bazie unijnej Dyrektywy UE 2011/83. Oznacza to, że omawiane prawa dotyczą polskich, jak i zagranicznych sprzedawców.

Spis treści

  • Zwrot uszkodzonego towaru 
  • Wadliwy towar kupiony stacjonarnie 
  • Prawo a wewnętrzny regulamin sklepu 
  • 14 dni na zwrot bez podania przyczyny 
  • Kto ponosi koszty zwrotu? 
  • Obowiązek informacyjny 

Zwrot uszkodzonego towaru 

Same zasady zwrotu towaru uzależnione są od tego, czy kupujemy w sklepie stacjonarnym, czy w sklepie online. Jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, musimy mieć na uwadze, że zmiana zdania co do zakupu, nie gwarantuje zwrotu. W takiej sytuacji sprzedawca nie ma obowiązku zwrócić należności. Oczywiście, mówimy o sytuacji, gdy towar nie ma żadnych wad, a decyzja o zwrocie nie jest podyktowana żadnymi uszkodzeniami. Jeśli okażę się, że towar nabyty w sklepie stacjonarnym ma wady, może zostać zwrócony na zasadach rękojmi. 

Inne zasady obowiązują w ramach e-commerce. Jeśli zakupiłeś towar na odległość, możesz go zwrócić bez pododawania przyczyny, a sprzedawca ma obowiązek uregulować względem Ciebie należność. 

Co ważne, klienci mają dokładnie takie same prawa do zwrotu pieniędzy, gdy kupują produkty na wyprzedaży, jak w przypadku zakupu ich po pełnej cenie.

Wadliwy towar kupiony stacjonarnie 

Wszystko kupione jako nowe w sklepie nie powinno być wadliwe. Jeśli kupiłeś wadliwy towar lub produkt, który okazał się uszkodzony w krótkim czasie po zakupie (i nie nadaje się do swojego celu czy użytkowania), możesz oczekiwać zwrotu pieniędzy. Zwrot może odbyć się dwojako, w zależności jak realizowana była opłata za zakup. Jeśli zapłaciłeś gotówką, otrzymasz zwrot gotówkowy. Jeśli opłata była realizowana z wykorzystaniem karty płatniczej, środki zostaną przelane na Twoje konto. Zmieniłeś zdanie? Jesteś odpowiedzialny za wadę towaru? Znalazłeś lepszą ofertę? Kupując stacjonarnie, masz szansę obejrzeć dokładnie produkt i podjąć świadomą decyzję. Tym samym ponosisz konsekwencję zmiany decyzji, wedle prawa sprzedawca nie jest zobligowany do przyjęcia zwrotu i zwrócenia zafakturowanych pieniędzy. 

Prawo a wewnętrzny regulamin sklepu 

E-commercowy boom trwa w najlepsze. Realia są takie, że wyprzedaże Black Friday i świąteczny sezon zakupowy, skutkują wieloma nieprzemyślanymi decyzjami zakupowymi. Część dostarczonych towarów z pewnością zostanie zwrócona. Klienci korzystają z możliwości, jakie daje im polskie prawo, a także z przychylnych regulaminów sklepów internetowych. Pamiętajmy, że wiele sklepów internetowych wewnętrznie reguluje zasady zwrotów. Zazwyczaj okres na zwrot jest wydłużony. Klient może zwrócić produkt w miesiąc, 3 miesiące czy nawet pół roku od dostarczenia produktu. Niektórzy sprzedawcy detaliczni umożliwiają zwrot towarów w dłuższym czasie, pod pewnymi warunkami — ale wynika to z ich polityki sprzedaży, a nie z obowiązków prawnych. Jeśli sklep nie podaje takich informacji na stronie, możesz odesłać towar w ciągu 2 tygodni.

14 dni na zwrot bez podania przyczyny 

Jeśli zmienisz zdanie, produkt nie spełni Twoich oczekiwań bądź znajdziesz niższą cenę u konkurencji — w przypadku zakupu online — możesz zwrócić towar. Nawet jeśli produkt jest w pełni sprawny, nie ma uszkodzeń, zarysowań, jest dokładnie taki, jak na stronie www. Nie musisz opisywać swoich powodów i tłumaczyć się sprzedawcy. Wystarczy, że odeślesz produkt w terminie. Pamiętaj, że 14 dni liczone są od daty dostawy, a nie daty zakupu. W trakcie 14 kalendarzowych dni od momentu, w którym odbierzesz paczkę, masz prawo dokonać zwrotu. 

Czy mam prawo do zwrotu, jeśli zmieniłem zdanie?Tak, w ramach 14-dniowego zwrotu nie musisz podawać przyczyny. Oddajesz towar na mocy jednostronnego oświadczenia woli, sprzedawca nie rozpatruje go i nie zatwierdza, zobligowany jest do zwrócenia środków. 

Kto ponosi koszty zwrotu? 

Wedle prawa sprzedawca nie musi ponosić kosztów obsługi zwrotu. Niektóre platformy realizują darmowe zwroty, ale są to jedynie wewnątrz firmowe ustalenia i prokonsumencka postawa. Prawo nie nakłada na sprzedawców takiego obowiązku. Część firm dołącza do paczki gotową etykietę zwrotu, nie jest to jednak standardem. W niektórych przypadkach koszt wysyłki zwrotnej ciąży na kupującym. 

Jak dokonać zwrotu towarów do sklepu przez GlobKurier.pl 

Pamiętaj, nawet jeśli dostawa produktu była darmowa, możesz ponieść koszty odesłania przedmiotu — przed zakupem dokładnie sprawdź warunki, przeczytaj regulamin zwrotów, który powinien znajdować się na stronie www sklepu. 

Przy zwrocie towaru bardzo ważny jest element pakowania. Obowiązkiem nadawcy jest odpowiednie zapakowanie paczki. Warto użyć tych samych materiałów, w których przesyłka została wysłana, jednak jeśli w trakcie rozpakowywania, karton został uszkodzony, nie ryzykuj. Jeśli towar wróci uszkodzony, sprzedawca będzie miał prawo nie uznać zwrotu. 

Pamiętaj, że nadając przesyłkę zwrotną, ponosisz także koszt opakowania i zabezpieczenia towaru. Przeczytaj jak zapakować zwracany towar.

Obowiązek informacyjny 

Czy wiesz, że prawo do 14-dniowego zwrotu bez podania przyczyny obowiązuje także w przypadku zamówień telefonicznych? Jeśli zamówisz jakikolwiek produkt w ramach sprzedaży przez telefon, możesz go odesłać na takich samych zasadach, jak produkt zakupiony online. Dodatkowo obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie nabywcy o tym, że ten może zwrócić towar w ciągu 14 dni. Jeśli sprzedawca zaniecha tego obowiązku, czas na zwrot wydłuża się automatycznie do 12 miesięcy.


Uber Connect

GlobKurier.pl

Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.


Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl

black friday przygotowania

Newsletter Signup

Poprzedni wpis << Na czym polega spedycja morska?
Następny wpis Jak wysłać paczkę niestandardową kurierem DPD? >>
Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
Facebook & Messenger Linkedin Twitter Pinterest WhatsApp Teams Mail
0 0 votes
Oceń artykuł
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szukaj artykułu

Zwroty

Najpopularniejsze tematy

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

DPD Pickup — jak działa?

DPD Pickup — jak działa?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Opinie
Facebook
Linkedin
Instagram
YouTube
X twitter