Logo
Śledź przesyłkę
  • Moje konto i płatności
  • Lista zamówień
  • Integracje i importowanie
  • Faktury
  • Moje zgłoszenia
  • Moje reklamacje
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
  • PL
Logo
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Dystrybucja > Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?
✖
Menu
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
Wróć
Wróć
23cze 2022

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

   Czas czytania 5 min.

Online kupuje dziś niemal każdy użytkownik sieci i choć jakość usług rośnie, wciąż zdarzają się nieuczciwe praktyki. W pewnych przypadkach kupujący są niezadowoleni lub wręcz oszukiwani. Prawnicy zajmująca się prawem konsumenckim i handlem elektronicznym, twierdzą, że ilość skarg konsumenckich rośnie. Przy masowości zakupów online oficjalnych skarg, ale także zażaleń na forach i serwisach społecznościowych przybywa. W obliczu tego zjawiska klienci chcą się zabezpieczyć i szczególnie przy zakupie drogich rzeczy wybierają płatność za pobraniem. Decydują się na zakup jedynie wtedy, gdy będą mogli sprawdzić zawartość przesyłki. Zapłacą za towar dopiero po weryfikacji zawartości paczki. Jednak rzeczywistość i przepisy prawa zmieniają ten proceder w praktyce.

Spis treści

  • Co mówi prawo?
  • Otwieranie paczki przy kurierze
  • Czy mogę otworzyć paczkę przy kurierze?
  • Sprawdzanie paczki przy kurierze — co warto wiedzieć?
  • DPD sprawdzenie zawartości paczki

Co mówi prawo?

Wbrew powszechnym opiniom, a niekiedy nawet wskazaniom od sprzedawcy, nie można wymagać od kuriera, aby w każdej sytuacji godził się na otwarcie paczki. Polskie prawo nie definiuje takiego obowiązku. Wymogi prawne dotyczące sposobu wydawania i odbierania rzeczy określa Art. 545 § 2 kodeksu cywilnego. Przepisy te nie uszczegóławiają jednak kwestii otwierania paczki i badania jej zawartości. Pamiętaj, że do momentu odbioru paczki za wszystkie uszkodzenia odpowiada firma przewozowa. Tym samym kurier nie może udostępnić przesyłki do otwarcia, jeśli nie ma wymaganego podpisu, który świadczyłby, że kurier paczkę dostarczył, bo do momentu pokwitowania to on za nią odpowiada. Przed przekazaniem przesyłki kurier nie ma prawa ingerować w jej zawartość. 

Oczywiście, odbiorca może sprawdzić paczkę w obecności kuriera, ale dopiero po pokwitowaniu odbioru. Każda wcześniejsza ingerencja byłaby podstawą do reklamowania jakości usługi. Chcesz otworzyć paczkę przy kurierze? Może zdarzyć się, że kurier odmówi dodatkowego zaangażowania i nie poświęci czasu, aby zostać przy kliencie, który odbiera paczkę. Dostawca ze względu na swój harmonogram dostaw ma prawo odmówić, takie zachowanie nie jest wykroczeniem. W takim wypadku warto uzyskać potwierdzenie, np. podpis na liście przewozowym, że kurier odmówił sprawdzenia zawartości paczki.

Klienci pytają: 
Czy mogę zapłacić za zamówienie za pobraniem po otwarciu i sprawdzeniu paczki?Odpowiedź: Nie, nie jest to możliwe. Otwieranie paczek bez uprzedniej płatności jest surowo zabronione. Dostawcy nie wydadzą paczki bez uprzedniego otrzymania pełnej płatności.

Otwieranie paczki przy kurierze

Na oficjalnej stronie InPost czytamy, że klient ma prawo do otwarcia paczki wyłącznie po uiszczeniu opłaty za usługę. Jeśli kurier zdecyduje się otworzyć z klientem paczkę za pobraniem przed opłaceniem, robi to na swoją odpowiedzialność. Są przypadki, w których klient winien szczególnie naciskać na rozpakowanie przesyłki i sprawdzenie jej zawartości w obecności kuriera. Jeśli widzimy, że paczka jest uszkodzona, pudełko rozerwane, zalane czy pogięte. Warto zwrócić uwagę na fakt oklejenia paczki taśmami z logiem danego kuriera. Jeśli paczka ma oznaki dodatkowych zabezpieczeń być może w magazynie dostawcy nastąpiła konieczność przepakowania. 

Kurier DPD daje możliwość sprawdzenia zawartości paczki w jego obecności. Warto pamiętać jednak o sytuacji epidemiologicznej i regule ograniczonego kontaktu. Dostawca może poprosić, aby sprawdzanie przesyłki odbyło się na zewnątrz przy zachowaniu wszystkich sanitarnych zabezpieczeń.

Czy mogę otworzyć paczkę przy kurierze?

Klient nie może otworzyć paczki i nie płacąc za usługę oddać niechcianą (otwartą już) paczkę kurierowi. Firmy kurierskie takie jak DPD, DHL, FedEx czy każda inna globalna bądź lokalna marka przewozowa nie godzą się na tego typu praktyki. Jest to działanie na szkodę dostawcy, który odpowiada prawnie za jakość doręczonej przesyłki. Odbiorca i nadawca również mają swoje obowiązki, między innymi właściwe zapakowanie paczki. Wszelkie nieścisłości w kwestii opakowania czy zawartości przesyłki leżą poza odpowiedzialnością kuriera. Klient może zgłaszać roszczenia bezpośrednio u nadawcy/sprzedawcy lub złożyć zgłoszenie skargę do firmy kurierskiej przed odpowiedni formularz. Kurier fizycznie dostarczający przesyłkę nie może przyjąć takiej reklamacji i uiścić świadczenia finansowego.

Sprawdzanie paczki przy kurierze — co warto wiedzieć?

Klienci pytają: 
Czy po otwarciu paczki mogę odzyskać pieniądze bezpośrednio od dostawcy?
Odpowiedź: Nie, kierowca nie zwróci Ci pieniędzy. Kurierzy nie mogą przyjmować otrzymanych zamówień lub paczek, które zostały już otwarte. Możesz zażądać zwrotu pieniędzy za pośrednictwem oficjalnego zgłoszenia na bazie dokumentów sporządzonych w obecności kuriera.

W sytuacjach, gdy paczka nosi znamiona widocznego uszkodzenia otwarcie przesyłki powinno być zrealizowane w oparciu o odpowiedni protokół szkody. Dokument powinien opisywać stan rzeczy. Datę dostawy, opis uszkodzenia, imię i nazwisko osoby dostarczającej. Cały proces odbywa się przy kurierze, który dokumentuje ewentualne zniszczenia. Warto pamiętać, że taki dokument jest też podkładką dla kuriera, jeżeli paczka nie została uszkodzona, a cały proceder utrudnił pracę dostawcy, ten może wystąpić z roszczeniami do klienta. Jednocześnie należy podkreślić, że nie spisanie protokołu nie ogranicza praw konsumenta do złożenia reklamacji. Jeśli zauważyliśmy szkody dopiero po rozpakowaniu przesyłki mamy 7 dni na złożenie oficjalnej reklamacji. Prawo zgłoszenia takiej reklamacji przysługuje zarówno nadawcy, jak i adresatowi.

Klienci pytają: 
Czy mogę otworzyć paczkę przy kurierze? 
Tak, po podpisaniu odbioru przesyłki paczka może zostać sprawdzona przy kurierze. Dostawca nie ma jednak takiego obowiązku. Prawo przewozowe nie zmusza go do pozostania i spisania protokołu. Po tym, jak klient odbierze paczkę, może zrobić zdjęcia i złożyć reklamację oficjalnym kanałem, a nie bezpośrednio u kuriera. 

DPD sprawdzenie zawartości paczki

Jako odbiorca musisz rozumieć, że przewoźnik odpowiada za paczkę od momentu odebrania jej od nadawcy do czasu dostarczenia. Kurier jest pośrednikiem, a udana transakcja zależy głównie od ustaleń pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Jeśli masz wątpliwości co do nadanej paczki dokładnie sprawdź nadawcę i monitoruj nadanie spodziewanej przesyłki. Powinieneś wiedzieć ilu paczek się spodziewasz, jak szacujesz ich wielkość i zawartość. Przed dostawą z pewnością dostaniesz informacje o planowanym doręczeniu, jeśli masz wątpliwości dopytaj nadawcę o szczegóły nadania. Kurier DPD wyśle informację o nadaniu paczki i planowanym terminie doręczenia.

 Jeśli to Ty jesteś nadawcą i nadajesz paczkę za pobraniem, również możesz monitorować postępy w dostawie. Zastanawiasz się jak zamówić kuriera DPD? Sprawdź szczegółowe informacje: Jak zamówić kuriera DPD. Po zamówieniu, za pomocą naszej strony możesz sprawdzić status doręczenia i zobaczyć czy odbiorca odebrał paczkę i opłacił zamówienie. Do zweryfikowania statusu transakcji będziesz potrzebował numeru zamówienia. 
Tracking DPD: status paczki krajowej i zagranicznej możesz sprawdzić tutaj → Śledzenie przesyłki DPD.

Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/



GlobKurier.pl

Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.


Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl

Newsletter Signup

Poprzedni wpis << Przewóz kabotażowy – co to takiego?
Następny wpis Jak ocenić usługi kuriera FedEx? >>
Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
Facebook & Messenger Linkedin Twitter Pinterest WhatsApp Teams Mail
5 1 vote
Oceń artykuł
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
Radosław
1 rok temu

Kupując w sklepie z poza UE mozesz kupić tzw. „pobraniowo cegłę” i tyle z twojej ochrony konsumenta giodo srodo itp. Miałem taka historię kupna, na szczęcie, zapłaciłem kartą. Teraz bujam się z reklamacjami do Visa. Gotówką bym nie miał szans na reklamacje.

0
Odpowiedz

Szukaj artykułu

Zwroty

Najpopularniejsze tematy

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

DPD Pickup — jak działa?

DPD Pickup — jak działa?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Opinie
Facebook
Linkedin
Instagram
YouTube
X twitter