• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • UPS
          • DHL
          • TNT
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
            • Odprawa celna GlobKurier.pl
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Kody pocztowe
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Aktualności > Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?
  • Logowanie Załóż darmowe konto
  • 23cze 2022

    Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

    Online kupuje dziś niemal każdy użytkownik sieci i choć jakość usług rośnie, wciąż zdarzają się nieuczciwe praktyki. W pewnych przypadkach kupujący są niezadowoleni lub wręcz oszukiwani. Prawnicy zajmująca się prawem konsumenckim i handlem elektronicznym, twierdzą, że ilość skarg konsumenckich rośnie. Przy masowości zakupów online oficjalnych skarg, ale także zażaleń na forach i serwisach społecznościowych przybywa. W obliczu tego zjawiska klienci chcą się zabezpieczyć i szczególnie przy zakupie drogich rzeczy wybierają płatność za pobraniem. Decydują się na zakup jedynie wtedy, gdy będą mogli sprawdzić zawartość przesyłki. Zapłacą za towar dopiero po weryfikacji zawartości paczki. Jednak rzeczywistość i przepisy prawa zmieniają ten proceder w praktyce.

    Spis treści

    • Co mówi prawo?
    • Otwieranie paczki przy kurierze
    • Czy mogę otworzyć paczkę przy kurierze?
    • Sprawdzanie paczki przy kurierze — co warto wiedzieć?
    • DPD sprawdzenie zawartości paczki

    Co mówi prawo?

    Wbrew powszechnym opiniom, a niekiedy nawet wskazaniom od sprzedawcy, nie można wymagać od kuriera, aby w każdej sytuacji godził się na otwarcie paczki. Polskie prawo nie definiuje takiego obowiązku. Wymogi prawne dotyczące sposobu wydawania i odbierania rzeczy określa Art. 545 § 2 kodeksu cywilnego. Przepisy te nie uszczegóławiają jednak kwestii otwierania paczki i badania jej zawartości. Pamiętaj, że do momentu odbioru paczki za wszystkie uszkodzenia odpowiada firma przewozowa. Tym samym kurier nie może udostępnić przesyłki do otwarcia, jeśli nie ma wymaganego podpisu, który świadczyłby, że kurier paczkę dostarczył, bo do momentu pokwitowania to on za nią odpowiada. Przed przekazaniem przesyłki kurier nie ma prawa ingerować w jej zawartość. 

    Oczywiście, odbiorca może sprawdzić paczkę w obecności kuriera, ale dopiero po pokwitowaniu odbioru. Każda wcześniejsza ingerencja byłaby podstawą do reklamowania jakości usługi. Chcesz otworzyć paczkę przy kurierze? Może zdarzyć się, że kurier odmówi dodatkowego zaangażowania i nie poświęci czasu, aby zostać przy kliencie, który odbiera paczkę. Dostawca ze względu na swój harmonogram dostaw ma prawo odmówić, takie zachowanie nie jest wykroczeniem. W takim wypadku warto uzyskać potwierdzenie, np. podpis na liście przewozowym, że kurier odmówił sprawdzenia zawartości paczki.

    Klienci pytają: 
    Czy mogę zapłacić za zamówienie za pobraniem po otwarciu i sprawdzeniu paczki?Odpowiedź: Nie, nie jest to możliwe. Otwieranie paczek bez uprzedniej płatności jest surowo zabronione. Dostawcy nie wydadzą paczki bez uprzedniego otrzymania pełnej płatności.

    Otwieranie paczki przy kurierze

    Na oficjalnej stronie InPost czytamy, że klient ma prawo do otwarcia paczki wyłącznie po uiszczeniu opłaty za usługę. Jeśli kurier zdecyduje się otworzyć z klientem paczkę za pobraniem przed opłaceniem, robi to na swoją odpowiedzialność. Są przypadki, w których klient winien szczególnie naciskać na rozpakowanie przesyłki i sprawdzenie jej zawartości w obecności kuriera. Jeśli widzimy, że paczka jest uszkodzona, pudełko rozerwane, zalane czy pogięte. Warto zwrócić uwagę na fakt oklejenia paczki taśmami z logiem danego kuriera. Jeśli paczka ma oznaki dodatkowych zabezpieczeń być może w magazynie dostawcy nastąpiła konieczność przepakowania. 

    Kurier DPD daje możliwość sprawdzenia zawartości paczki w jego obecności. Warto pamiętać jednak o sytuacji epidemiologicznej i regule ograniczonego kontaktu. Dostawca może poprosić, aby sprawdzanie przesyłki odbyło się na zewnątrz przy zachowaniu wszystkich sanitarnych zabezpieczeń.

    Czy mogę otworzyć paczkę przy kurierze?

    Klient nie może otworzyć paczki i nie płacąc za usługę oddać niechcianą (otwartą już) paczkę kurierowi. Firmy kurierskie takie jak DPD, DHL, FedEx czy każda inna globalna bądź lokalna marka przewozowa nie godzą się na tego typu praktyki. Jest to działanie na szkodę dostawcy, który odpowiada prawnie za jakość doręczonej przesyłki. Odbiorca i nadawca również mają swoje obowiązki, między innymi właściwe zapakowanie paczki. Wszelkie nieścisłości w kwestii opakowania czy zawartości przesyłki leżą poza odpowiedzialnością kuriera. Klient może zgłaszać roszczenia bezpośrednio u nadawcy/sprzedawcy lub złożyć zgłoszenie skargę do firmy kurierskiej przed odpowiedni formularz. Kurier fizycznie dostarczający przesyłkę nie może przyjąć takiej reklamacji i uiścić świadczenia finansowego.

    Sprawdzanie paczki przy kurierze — co warto wiedzieć?

    Klienci pytają: 
    Czy po otwarciu paczki mogę odzyskać pieniądze bezpośrednio od dostawcy?
    Odpowiedź: Nie, kierowca nie zwróci Ci pieniędzy. Kurierzy nie mogą przyjmować otrzymanych zamówień lub paczek, które zostały już otwarte. Możesz zażądać zwrotu pieniędzy za pośrednictwem oficjalnego zgłoszenia na bazie dokumentów sporządzonych w obecności kuriera.

    W sytuacjach, gdy paczka nosi znamiona widocznego uszkodzenia otwarcie przesyłki powinno być zrealizowane w oparciu o odpowiedni protokół szkody. Dokument powinien opisywać stan rzeczy. Datę dostawy, opis uszkodzenia, imię i nazwisko osoby dostarczającej. Cały proces odbywa się przy kurierze, który dokumentuje ewentualne zniszczenia. Warto pamiętać, że taki dokument jest też podkładką dla kuriera, jeżeli paczka nie została uszkodzona, a cały proceder utrudnił pracę dostawcy, ten może wystąpić z roszczeniami do klienta. Jednocześnie należy podkreślić, że nie spisanie protokołu nie ogranicza praw konsumenta do złożenia reklamacji. Jeśli zauważyliśmy szkody dopiero po rozpakowaniu przesyłki mamy 7 dni na złożenie oficjalnej reklamacji. Prawo zgłoszenia takiej reklamacji przysługuje zarówno nadawcy, jak i adresatowi.

    Klienci pytają: 
    Czy mogę otworzyć paczkę przy kurierze? 
    Tak, po podpisaniu odbioru przesyłki paczka może zostać sprawdzona przy kurierze. Dostawca nie ma jednak takiego obowiązku. Prawo przewozowe nie zmusza go do pozostania i spisania protokołu. Po tym, jak klient odbierze paczkę, może zrobić zdjęcia i złożyć reklamację oficjalnym kanałem, a nie bezpośrednio u kuriera. 

    DPD sprawdzenie zawartości paczki

    Jako odbiorca musisz rozumieć, że przewoźnik odpowiada za paczkę od momentu odebrania jej od nadawcy do czasu dostarczenia. Kurier jest pośrednikiem, a udana transakcja zależy głównie od ustaleń pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Jeśli masz wątpliwości co do nadanej paczki dokładnie sprawdź nadawcę i monitoruj nadanie spodziewanej przesyłki. Powinieneś wiedzieć ilu paczek się spodziewasz, jak szacujesz ich wielkość i zawartość. Przed dostawą z pewnością dostaniesz informacje o planowanym doręczeniu, jeśli masz wątpliwości dopytaj nadawcę o szczegóły nadania. Kurier DPD wyśle informację o nadaniu paczki i planowanym terminie doręczenia.

     Jeśli to Ty jesteś nadawcą i nadajesz paczkę za pobraniem, również możesz monitorować postępy w dostawie. Zastanawiasz się jak zamówić kuriera DPD? Sprawdź szczegółowe informacje: Jak zamówić kuriera DPD. Po zamówieniu, za pomocą naszej strony możesz sprawdzić status doręczenia i zobaczyć czy odbiorca odebrał paczkę i opłacił zamówienie. Do zweryfikowania statusu transakcji będziesz potrzebował numeru zamówienia. 
    Tracking DPD: status paczki krajowej i zagranicznej możesz sprawdzić tutaj → Śledzenie przesyłki DPD.

    Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/



    GlobKurier.pl

    Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.


    Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

    Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl

     


    Poprzedni wpis << Przewóz kabotażowy – co to takiego?
    Następny wpis Jak ocenić usługi kuriera FedEx? >>
    Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
    5 1 vote
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Szukaj artykułu

    Zwroty

    Najpopularniejsze tematy

    GlobKurier w top 1000 najszybciej rosnących firm w Europie wg Financial Times!

    Czym jest waga wolumetryczna

    GlobKurier.pl z nową siedzibą w centrum Katowic

    Wszystko, co musisz wiedzieć o kontenerach składanych

    Jak wysłać przesyłkę poza Unię Europejską

    Transport morski – czym jest ETA i ETD

    Czym jest kompletacja w logistyce

    Handel międzynarodowy i jego możliwości

    Opinie
    Facebook
    Linkedin
    Instagram
    YouTube

    Zapisz się na newsletter

    Otrzymaj -12% na pierwszą wysyłkę
    Newsletter
    Newsletter
    Dziękujemy!

    Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
    x
    • .
      • O Firmie
        • Kim jesteśmy?
        • Blog
        • Aktualności
        • E-commerce porady
        • Jak zapakować i wysłać
        • Współpraca biznesowa
        • GlobkurierTV
        • Kariera
        • Kontakt
      • Przesyłki zagraniczne
        • Przesyłki do Anglii
        • Przesyłki do Australi
        • Przesyłki do Chin
        • Przesyłki do Kanady
        • Przesyłki do Francji
        • Przesyłki do Niemiec
        • Przesyłki do Norwegii
        • Przesyłki do USA
        • Przesyłki do Rumunii
      • Usługi Kurierskie
        • Przesyłki kopertowe
        • Przesyłki priorytetowe
        • Przesyłki lotnicze
        • Przesyłki drogowe
        • Przesyłki paletowe
        • Przesyłki krajowe
        • Przesyłki międzynarodowe
        • Spedycja
      • Strefa informacji
        • Pomoc / FAQ
        • Reklamacje
        • Program partnerski
        • Sposoby płatności
        • Statusy przewoźników
        • Towary wykluczone
        • Wszyscy przewoźnicy
        • Cennik
        • Ranking kurierów
    GLOBKURIER
    al. Wojciecha Korfantego 138a
    40-156 Katowice
    Icon formularz kontaktowy
    Icon kontakt@globkurier.pl
    Icon +48 22 300 16 21
    © 2007-2023 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
    • Strona główna
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    logo
    ue-banner
    Aktywnie wspieramy fundacje
    fundacja rozwoju polska akademia
    Otrzymane nagrody
    funfacja rozwoju polska akademia
    Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

    GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która zapewnia kompleksową obsługę rynku KEP i branży TSL. Posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Za pośrednictwem GlobKurier.pl możesz zorganizować wysyłkę do 192 krajów, korzystając z najlepszych firm kurierskich i transportowych. GlobKurier.pl utworzył innowacyjny silnik wysyłkowy, który łączy wielu lokalnych i globalnych przewoźników kurierskich i transportowych w 1 miejscu. W ofercie GlobKurier.pl znajdziesz ponad 50 firm transportowych takich jak: DHL, UPS, InPost, DPD, Fedex, TNT, GLS, ORLEN paczka, Raben, Hellmann. Dzięki temu z łatwością zamówisz taniego kuriera, który obsłuży najbardziej wymagające zlecenia. Dodatkowo firma posiada sieć ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce: GlobBox.net, które rozwiązują wyzwania pierwszej i ostatniej mili. Każdego dnia platforma realizuje wysyłki przesyłek kurierskich praktycznie na cały świat. Oferuje szeroki zakres usług kurierskich, od zwykłych przesyłek listownych, poprzez paczki, przesyłki paletowe, aż po dłużyce. W każdej chwili masz możliwość śledzenia przesyłki online bezpośrednio na stronie internetowej. GlobKurier.pl realizuje zarówno kurierskie zlecenia standardowe, jak i specjalne, takie jak fracht morski czy doręczenia przesyłek niestandardowych. Współpraca z GlobKurier.pl to gwarancja nadania szybkiej, bezpiecznej i taniej przesyłki kurierskiej.
    0
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Odpowiedz