Zwroty poświąteczne #2

Początek nowego roku to tradycyjnie okres poświątecznych zwrotów. Jakie prawa ma konsument a jakie sprzedawca i co zrobić, żeby wszystkim było łatwiej?

Czy paragon jest jeszcze potrzebny?

Oczywiście nie. Klient nie musi mieć paragonu i tylko od jego dobrej woli zależeć będzie, czy go nam okaże. Zresztą zakupy przez Internet są przecież automatycznie rejestrowane przez systemy sprzedażowe, dzięki temu nie potrzebujemy już dodatkowych dokumentów. Ponadto żądanie od Klienta paragonu jest obecnie klauzulą niedozwoloną. A co z zaksięgowaniem zwróconego towaru bez paragonu? Wystarczy w inny sposób udokumentować zwrot lub reklamację, na przykład na podstawie numeru seryjnego produktu.

Metki, opakowania, terminy

W zależności od tego, co sprzedajesz oraz od tego czy jesteś tylko sprzedawcą czy może też producentem, możesz odgórnie poprosić swoich klientów na przykład o zachowanie oryginalnego opakowania lub metkę, co oczywiście pomaga w ponownej sprzedaży pełnowartościowych produktów. A termin? Klient ma swoje 14 dni na zwrot bez podania przyczyny i kropka, ale o tym pewnie już bardzo dobrze wiesz i nie jest to dla Ciebie żadną nowością.

Darmowe zwroty dźwignią handlu

Jednym z najlepszych „chwytów marketingowych” jest zaoferowanie konsumentom całkowicie darmowych zwrotów. Co oznacza, że klient nie ponosi nawet kosztów przesyłki, odsyłając towar. Takie rozwiązania są możliwe na przykład dzięki Paczkomatom, które oferują możliwość dołączania do produktów gotowych etykiet, które po naklejeniu na paczkę pozwalają na automatyczny, niepłatny zwrot. Ponadto bardzo ważnym elementem jest także wydrukowany formularz zwrotu dołączany do przesyłek. Klient nie musi zabiegać o zwrot i sam drukować dokumentów, tym samym istnieje większe prawdopodobieństwo, że nabierze zaufania do sklepu. Dodatkowo warto zadbać o ciekawą formę takich formularzy, które pomogą wyróżnić się na tle konkurencji. Być może warto skorzystać z pomocy grafika?

Moduł zwrotów – stawiaj na samodzielność klienta

Platformy takie jak na przykład WF-Mag udostępniają funkcję „Zwrotów sprzedanych towarów”. Dzięki temu klienci mają możliwość szybkiego i co najważniejsze, samodzielnego dodania zwrotu,  z kolei sklep może jak najszybciej zareagować. W prowadzeniu sklepu ważne jest właśnie, aby pozwolić klientom na jak największą samodzielność. Zamówienie wówczas ma większe szanse na szybką realizację a sami konsumenci mają poczucie kontroli nad swoim zleceniem. Nie wystarczy już udostępnić śledzenia przesyłki (tzw. tracking’u). Klienci oczekują obecnie zdecydowanie więcej. Oprócz sprawnego systemu zwrotów, warto postawić również na samodzielną edycję zamówienia na krótko po jego złożeniu. Wszystko to sprawi, że poświąteczne zwroty nie doprowadzą Ciebie i Twoich pracowników do szewskiej pasji.

wycena