Logo
Śledź przesyłkę
  • Moje konto i płatności
  • Lista zamówień
  • Integracje i importowanie
  • Faktury
  • Moje zgłoszenia
  • Moje reklamacje
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
  • PL
Logo
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Transport międzynarodowy > e-Transport do Rumunii – najważniejsze zmiany od 1 lipca 2024
✖
Menu
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
Wróć
Wróć
08lip 2024

e-Transport do Rumunii – najważniejsze zmiany od 1 lipca 2024

   Czas czytania 3 min.

Od 1 lipca 2024 obowiązują ważne zmiany w przepisach, które dotyczą paczek nadawanych do Rumunii. Nieprzestrzeganie nowo wprowadzonych zasad, może skutkować nałożeniem kary i dodatkowych opłat. Sprawdź, co się zmieniło i na co zwrócić uwagę organizując przewóz towarów do Rumunii.

ro e-transport

Spis treści

  • System RO e-Transport – co to?
  • Transport do Rumunii – najważniejsze zmiany
  • Kto powinien zgłosić przesyłkę?
  • Proces zgłaszania przesyłki do Rumunii RO e-transport?
  • Obowiązki klientów: weryfikacja przepisów
  • Sankcje karne: odpowiedzialność i kary za nieprzestrzeganie przepisów RO e-transport

System RO e-Transport – co to?

System RO e-Transport powstał w celu monitorowania przewozu towarów na terenie Rumunii. Dotyczy przede wszystkim produktów o podwyższonym ryzyku podatkowym.

Głównym celem funkcjonowania systemu RO e-Transport jest zwiększenie poboru podatków, a także zapobieganie oszustwom w obrocie produktami wysokiego ryzyka. System e-Transport jest zarządzany przez Ministerstwo Finansów, Krajową Agencję Administracji Skarbowej oraz Rumuński Urząd Celny.

System RO e-Transport zbiera informacje na temat przewożonych towarów: ich nazwy, cechy, ilość, wartość, a także miejsca rozładunku i rozładunku. Każdy towar identyfikowany jest za pomocą kodu UIT.

Transport do Rumunii – najważniejsze zmiany

Od 1 stycznia 2023 roku, rząd Rumuński wprowadził regulacje, na skutek których powstał obowiązek zgłaszania tranzytu, importu i eksportu towarów o tzw. „wysokim ryzyku fiskalnym”. Od 2024 roku przepisy zostały rozszerzone o wszystkie towary, niezależnie od statusu ryzyka.

Co się zmienia od 1 lipca? Od 1 lipca 2024 roku za nieprzestrzeganie przepisów, mogą zostać nałożone kary.  

Dodatkowo, po zmianach RO e-Transport obowiązuje w całości drogowy transport międzynarodowy dla towarów na terenie Rumunii, który spełnia takie warunki jak:

  • Masa pojazdu przekracza 2,5 tony;
  • Masa ładunku brutto przekracza 500 kg;
  • Wartość towaru przekracza 10 000 RON  (około 2 000 euro).

Wyjątek stanowią towary objęte akcyzą, przewożone w systemie EMCS z dokumentem e-DA.

Nadaj przesyłkę do Rumunii!

Kto powinien zgłosić przesyłkę?

Według obowiązujących przepisów, przewóz towarów w zależności od rodzaju transportu zgłasza:

  • Import do Rumunii: zgłasza Rumuński importer.
  • Eksport do Rumunii: zgłasza Rumuński eksporter.
  • Przesyłki krajowe: zgłasza Rumuński odbiorca – zgodnie z Incoterms.
  • Tranzyt wewnątrz UE przez Rumunię: zgłasza właściciel magazynu, w którym dochodzi do rozładunku, przechowywania bądź załadunku.

Proces zgłaszania przesyłki do Rumunii RO e-transport?

Jak zgłaszać przesyłki w systemie RO e-Transport?

1.Zgłoszenia dokonuje się poprzez elektroniczny system RO e-Transport.

2.Podczas zgłoszenia zostaje wygenerowany unikalny kod UIT (zawierający 16 znaków alfanumerycznych np. AB1C-D23E-4F5G-HIG6).

3.Kod UIT jest ważny:

  • dla przesyłek międzynarodowych – 15 dni kalendarzowych,
  • dla przesyłek krajowych – 5 dni kalendarzowych.

Obowiązki klientów: weryfikacja przepisów

Jakie czynności powinien wykonać klient nadający przesyłki do Rumunii? Przede wszystkim należy zacząć od weryfikacji towarów. Sprawdź, czy towary podlegają zgłoszeniu w systemie RO e-Transport, czyli czy nie przekraczają 500 kg lub wartość faktury nie przekracza 10 000 RON. Jeżeli ładunek podlega tym regulacjom należy dostarczyć kod UIT firmie przewozowej.

Sankcje karne: odpowiedzialność i kary za nieprzestrzeganie przepisów RO e-transport

Z uwagi na fakt, iż obowiązek rejestracji towarów w systemie RO e-transport jest po stronie nadawcy, odbiorcy lub beneficjenta – kary za nieprzestrzeganie aktualnych przepisów ponosi nadawca, odbiorca lub beneficjent.

Od 1 lipca 2024 będą stosowane sankcje karne za nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów w Rumunii. Wprowadzone przepisy mówią o tym, że dodatkowa sankcja obejmująca konfiskatę wartości towaru za niezgłoszenie odpowiedniej informacji w systemie RO e-transport, nie będzie stosowana jeżeli kontrola została przeprowadzona po zakończeniu transportu lub gdy dany towar widnieje na dokumentach stanowiących podstawę księgowań.

Ważny jest również zapis, mówiący o transporcie multimodalnym. W przypadku, gdy towary podlegające zgłoszeniu w RO e-Transport są przewożone za pośrednictwem różnych środków transportu np. kolej, samolot, transport drogowy, tylko komponenty przewozu drogowego podlegają obowiązkowi zgłoszenia w systemie. Za miejsce załadunku lub rozładunku jest uważane miejsce, gdzie pojazd ciężarowy odbiera lub dostarcza dany ładunek.


Newsletter Signup

Poprzedni wpis << Jak wygląda sprzedaż na rynku czeskim? Czeski E-commerce w praktyce
Następny wpis Transport w logistyce a logistyka transportu >>
Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
Facebook & Messenger Linkedin Twitter Pinterest WhatsApp Teams Mail
0 0 votes
Oceń artykuł
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szukaj artykułu

Zwroty

Najpopularniejsze tematy

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

DPD Pickup — jak działa?

DPD Pickup — jak działa?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Opinie
Facebook
Linkedin
Instagram
YouTube
X twitter