Cross-border, czyli dlaczego warto sprzedawać za granicą?
Korzyści ze sprzedaży cross-border mogą być bardzo duże, jednak wszystko zależy od tego, jaki prowadzisz biznes i w jaki sposób chcesz skonstruować swoją strategię. Nie jesteś pewien, na czym dokładnie polega handel transgraniczny i jakie są jego zalety? Czytaj dalej, a poznasz jego podstawy i dowiesz się, dlaczego inwestycja w ten kanał sprzedaży jest opłacalna.

Spis treści
Co to jest cross-border?
Cross-border to nic innego jak sprzedaż międzynarodowa. Tkwiący w niej potencjał dostrzega coraz więcej firm w Polsce, jak i na całym świecie, gdyż jest znakomitą okazją na zdobycie nowych rynków zbytu. Dużym ułatwieniem jest rozwój systemów płatności i dostęp do przesyłek międzynarodowych, które wspierają profesjonalni operatorzy logistyczni tacy jak GlobKurier.pl.
Cross border w e-commerce przyjmuje różne formy, jednak najczęściej korzysta się z serwisów typu marketplace, czyli stron internetowych, w których można dokonać zakupów. Są dostępne w różnych wersjach językowych, dzięki czemu mają międzynarodowy zasięg. Cross-border może określać także zakupy poprzez social media i za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Czy cross-border się opłaca?
Biorąc pod uwagę aktualne tendencje spowodowane wydarzeniami z 2020 roku, cross-border jest bardziej opłacalny niż do tej pory. Ciekawym przypadkiem są Niemcy, u których II kwartał 2020 roku zakończył się sprzedażą wirtualną u 94% użytkowników Internetu. Oznacza to, że branża e-commerce świetnie rozwija się w Europie i odpowiednia logistyka może pomóc w dotarciu do wielu klientów.
Rynek e-commerce zarobił 146 miliardów euro na koniec 2020 roku, co stanowi 35% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego. Cross-Border Commerce Europe spodziewa się kolejnych przyrostów – bazując na danych za 2021 rok, 297 milionów konsumentów w Europie robi zakupy online, wydając wspólnie 465 milionów euro.
Zalety cross-border:
- dotarcie do szerokiego grona nowych klientów w skali europejskiej, a nawet światowej,
- handel elektroniczny z doskonałymi perspektywami rozwoju,
- działalność pod kątem poziomu skomplikowania jest porównywalna ze sprzedażą w granicach kraju.
Jakie są najlepsze kraje dla cross-border?
Jeśli nie jesteś pewien, do jakich krajów warto skierować swoje towary, możemy podpowiedzieć, że dojrzałe rynki zachodnie, takie jak Niemcy są bardzo konkurencyjne i mocno nasycone produktami.
Rynek brytyjski po wyjściu z UE stwarza znaczne problemy logistyczne, dlatego dobrym rozwiązaniem są paczki do Rumunii, Bułgarii, Czech, Słowacji, Węgier, Chorwacji, Słowenii, a także Grecji. Panują w nich podobne zwyczaje, konsumenci mają zbliżone potrzeby, a sama logistyka także nie przysparza trudności. Paczki do Niemiec i innych zachodnich krajów mogą nie być tak opłacalne, ale wszystko zależy od oferowanych towarów.
Korzystnym rozwiązaniem będą paczki do Norwegii, gdyż jak pokazują statystyki, Norwegowie chętnie korzystają z zakupów w zagranicznych sklepach. Badania udowadniają, że mimo nasycenia rynków, nacje skłonne do kupowania za granicą to Brytyjczycy, Niemcy, Francuzi oraz Włosi.
Dużą popularnością cieszy się także Inpost cross-border – cennik będzie zmieniał się w zależności od gabarytów, rodzaju przesyłki i ilości paczek. Zamiast szukać pojedynczych dostawców i sprawdzać cenniki, warto skorzystać z usług profesjonalnego operatora logistycznego, takiego jak GlobKurier.pl. Z naszą pomocą możesz wysłać paczki do Belgii, Niemiec, Rumunii i wielu innych krajów. Obsługujemy aż 192 kraje i współpracujemy z 50 przewoźnikami. Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź cennik cross-border dostępny na naszej stronie i zacznij generować oszczędności dla swojej firmy.
Paczka do Finlandii i innych krajów – nakieruj się na młodych klientów
Powiedzieliśmy kilka słów o rynkach zbytu, jednak warto wziąć pod uwagę także wiek konsumentów. Dostępne dane wskazują, że najwięcej produktów za granicą nabywają osoby młode w wieku 16-24 lat – zamawiają w 34% produkty z innych krajów Europejskich, a w 24% z państw spoza Wspólnoty. Starsi konsumenci w wieku 24-54 częściej kupują w Europie. Najwięcej zamówień zagranicznych pochodzi z terenów zurbanizowanych, a z cross-border e-commerce najchętniej korzystają obywatele Luksemburga, Cypru i Malty.
Jak wynika z raportu „Cross border ecommerce – szanse czy zagrożenia” Poczty Polskiej, najchętniej zamawianymi dobrami są ubrania, obuwie i akcesoria, które stanowią 24,2% zamówień. Chętnie kupowane są również książki, muzyka i elektronika, jednak preferencje między krajami są bardzo zróżnicowane. Przykładowo Włosi najchętniej zamawiają elektronikę, Amerykanie odzież i książki, a Chińczycy kosmetyki i żywność.
Transport w cross border czyli na czym polega dostawa transgraniczna?
Dostawa transgraniczna jest wykorzystywana wtedy, gdy magazynujesz towary w swoim kraju, a nie w magazynach w innych krajach, do których dociera produkt. Oznacza to, że gdy otrzymasz zamówienie od zagranicznego konsumenta, musisz wysłać towar z Polski. To rozwiązanie ma wiele zalet, gdyż oznacza szybszy czas reakcji na problemy związane z łańcuchem dostaw i wydajne zarządzanie towarami i personelem.
Fedex cross border pozwala na wygodny transport towarów za granicę, jednak jak słusznie się domyślasz, nie jest to jedyna opcja i nie zawsze najbardziej korzystna finansowo. Jeśli chcesz być pewien, że produkty dotrą bezpiecznie na czas, warto poznać ofertę innych firm.
Jak rozpocząć cross-border czyli paczki do Włoch i innych krajów od strony praktycznej
Wejście na rynki zagraniczne warto zacząć od dogłębnej analizy. W zależności od tego, czy chcesz wysyłać paczki do Danii, przesyłki do Anglii lub do innych krajów, musisz poznać nawyki zakupowe, potrzeby, preferowany sposób dostaw oraz płatności. Konieczne jest zapoznanie się z prawem i przepisami, aby mieć pewność, że wysyłany towar nie wymaga dodatkowej dokumentacji. Warto skorzystać z analiz danych i sięgnąć po pomoc eksperta, który po zebraniu niezbędnych informacji skonfrontuje twoje potrzeby z rzeczywistością.
Bez względu na to, czy wysyłasz paczki do Holandii, czy do Niemiec, musisz poznać informacje o obowiązkach sprzedawców dotyczących obsługi zwrotów i wymiany towarów, a także ewentualne cła i opłaty importowe.
Gdy dostaniesz zielone światło, rozpocznij handel transgraniczny z jednym krajem, a gdy osiągniesz już sukces, rozszerz zasięg. Nie zapominaj o konieczności wybrania kanału sprzedaży – czy będzie to platforma, czy własna strona, koniecznie przetłumaczona na wiele języków.
Jeśli chcesz wysyłać paczki do Francji i do innych miejsc, musisz dodatkowo zadbać o sprawną komunikację z kontrahentami, która będzie budowała lojalność wobec marki.
Logistyka cross-border
Jeśli chcesz wysyłać paczki do Szwecji i do innych krajów, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalnego operatora logistycznego, który pomoże w spełnieniu oczekiwań klientów. Pamiętaj o tym, że czas dostawy i korzystna cena są kluczowe, by stać się konkurencyjnym na tle innych ofert. Jeśli potrzebujesz pomocy, możesz skorzystać np. z naszych usług.
Samodzielna obsługa międzynarodowych procesów logistycznych jest dużym wyzwaniem, dlatego usługa fulfilmentu polega na outsorcingu wszystkich procesów, w tym magazynowania, pakowania, zarządzania zamówieniami, wysyłkę, zwroty i reklamacje. Fulfillment to oszczędność czasu, pieniędzy i możliwość dalszego rozwoju biznesu. Nie musisz obawiać się tego, że paczki do Hiszpanii, a nawet do Kanady nie dotrą, gdyż firmy pomagają w dostarczaniu zamówień na całym świecie.
Potrzebujesz dodatkowych informacji na temat sprzedaży cross-border lub szukasz profesjonalnego brokera? Koniecznie zerknij do innych artykułów, naszej oferty lub skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy ci w rozwinięciu twojego biznesu.