Logo
Śledź przesyłkę
  • Moje konto i płatności
  • Lista zamówień
  • Integracje i importowanie
  • Faktury
  • Moje zgłoszenia
  • Moje reklamacje
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
      • Ubezpiecz przesyłkę
      • Cross-border
      • Odprawa celna
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
  • PL
Logo
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Porady > Transport nienormatywny — czym się cechuje?
✖
Menu
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
      • Ubezpiecz przesyłkę
      • Cross-border
      • Odprawa celna
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
Wróć
Wróć
14lip 2025

Transport nienormatywny — czym się cechuje?

   Czas czytania 6 min.

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak przewożone są ogromne turbiny wiatrowe, masywne konstrukcje stalowe czy wielkogabarytowe maszyny przemysłowe? To zadanie realizuje transport nienormatywny, który jest kluczowy dla wielu branż. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest transport nienormatywny, jakie zasady regulują przewóz ładunków o nietypowych rozmiarach i masie oraz jakie koszty są z nim związane. Znajdziesz tu też kilka ciekawostek transportowych w rozmiarach XXL. 

transport nienormatywny

Spis treści

  • Czym jest transport nienormatywny? – Definicja
  • Zasady przewozu ładunków nienormatywnych
  • Kategorie zezwoleń na transport nienormatywny w Polsce
  • Jakie dokumenty są wymagane przy transporcie nienormatywnym?
  • Transport nienormatywny — koszty
  • Czas oczekiwania na pozwolenia dla ładunku nienormatywnego
  • Czy transport nienormatywny i ponadgabarytowy to samo?
  • Przewóz nienormatywny z GlobKurier.pl
  • Transport nienormatywny – najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Czym jest transport nienormatywny? – Definicja

Transport nienormatywny definicja: transport nienormatywny to przewóz ładunków, których wymiary lub masa przekraczają dopuszczalne limity określone w przepisach ruchu drogowego. Obejmuje zarówno ładunki o nadmiernej długości, szerokości, wysokości, jak i masie. Przewóz taki wymaga specjalnych zezwoleń, sprzętu oraz często eskorty, aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach. Jest on regulowany przez przepisy określające wymagania techniczne pojazdów, procedury uzyskiwania zezwoleń oraz zasady planowania trasy. Obejmuje on szeroki zakres ładunków, które nie mieszczą się w standardowych naczepach i wymagają specjalistycznego transportu. W praktyce organizacja takiego przejazdu wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu wymogów formalnych, wynikających z prawa o ruchu drogowym. W zależności od parametrów pojazdu i planowanej trasy, przewoźnik musi uzyskać odpowiednie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego – wydawane w jednej z siedmiu kategorii. Zezwolenia te precyzują m.in. możliwy termin i zakres przejazdu, a ich brak skutkuje sankcjami administracyjnymi. W przypadku ładunków o szczególnie dużych gabarytach lub poruszających się po drogach o ograniczonej przepustowości, konieczne może być również pilotowanie przejazdu pojazdu nienormatywnego. Zasady te określa rozporządzenie w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych, które wskazuje, kiedy wymagany jest pojazd pilotujący, jak powinien być oznakowany i kto może pełnić funkcję pilota. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz minimalizację ryzyka dla infrastruktury i pozostałych uczestników ruchu.

Ładunki nienormatywne:

  • maszyny i urządzenia wielkogabarytowe — turbiny wiatrowe, elementy elektrowni, kotły, konstrukcje stalowe,
  • pojazdy specjalistyczne — maszyny budowlane, dźwigi, koparki,
  • długie ładunki — drewno, profile metalowe, rury.
  • ładunki ponadgabarytowe — domy modułowe, jachty, elementy infrastruktury.

Przykłady nienormatywnych transportów: 

  • W 2012 roku, po zakończeniu swojej imponującej misji kosmicznej, prom Endeavour wyruszył w ostatnią podróż — tym razem nie w kosmos, lecz ulicami Los Angeles. 19-kilometrowy przejazd do California Science Center, gdzie miał zostać wystawiony jako eksponat, był przedsięwzięciem na miarę tego niezwykłego statku kosmicznego. Endeavour, o imponujących rozmiarach – 24 metry szerokości, 17 metrów wysokości i 37 metrów długości — stanowił nie lada wyzwanie logistyczne. Relację z tego wydarzenia, można obejrzeć na kanale Los Angeles Times na platformie YouTube: Space shuttle Endeavour’s trek across LA: Timelapse
  • Największym przedmiotem, jaki kiedykolwiek został przetransportowany drogą lądową, jest jednostka odsalania wody ważąca ponad 4800 ton. Operacja miała miejsce w 2012 roku w Arabii Saudyjskiej i wymagała użycia specjalnego zestawu ciężarówek z 172 osiami. Przewóz tego ogromnego urządzenia, które było większe niż połowa boiska do futbolu, był wyjątkowym wyzwaniem logistycznym.
  • Największym obiektem kiedykolwiek transportowanym przez polskie drogi była maszyna do drążenia tuneli (Tunnel Boring Machine, TBM), używana przy budowie trasy S19 pod Rzeszowem. Ten ogromny „kret” ważył w sumie 4000 ton, miał długość 112 metrów, a średnica tarczy wynosiła 15,2 metra. Transport TBM był niezwykle skomplikowany i wymagał modyfikacji infrastruktury drogowej, w tym przebudowy rond, modyfikacji kolizyjnych linii energetycznych oraz demontażu latarni ulicznych. Cały konwój składał się z kilku zestawów transportowych, z których największe miały rekordowe wymiary: 9 metrów szerokości, 74 metry długości i wagę około 260 ton​ (Obserwator logistyczny)​​.
  • W Krakowie w 2018 roku przeprowadzono transport dużych elementów stalowych mostu przez Wisłę, który obejmował przewóz sekcji mostu o długości ponad 50 metrów i wadze przekraczającej 100 ton. Operacja wymagała użycia specjalistycznych pojazdów oraz dokładnego planowania trasy, aby uniknąć kolizji z infrastrukturą miejską. W 2019 roku z portu w Szczecinie do elektrowni w Bełchatowie przetransportowano największy w historii Polski transformator. Operacja wymagała użycia specjalnego zestawu naczep niskopodwoziowych oraz eskorty policji.
Zamów transport wielkogabarytowy!

Zasady przewozu ładunków nienormatywnych

Transport nienormatywny charakteryzuje się koniecznością szczegółowego planowania i przygotowania. Trasa przejazdu musi być dostosowana do gabarytów i masy ładunku, a pojazdy i zabezpieczenia odpowiednio dobrane. Ze względu na specyfikę, koszt transportu nienormatywnego jest zazwyczaj wyższy niż standardowego. Przewóz ładunków nienormatywnych podlega ścisłym regulacjom prawnym, wymagającym uzyskania odpowiednich zezwoleń. Ponadto transport ten wymaga doświadczenia i specjalistycznej wiedzy, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami. Ładunek musi być odpowiednio zabezpieczony, a pojazd prowadzony przez doświadczonego kierowcę z kwalifikacjami. Trasa musi uwzględniać przeszkody takie jak mosty i wiadukty, a pojazd musi być odpowiednio oznakowany. W niektórych przypadkach konieczna jest obecność pilota, który kieruje pojazdem na trasie przejazdu.

Przykład nieprawidłowego transportu ponadgabarytowego: https://www.gov.pl/web/gitd/nieprawidlowy-transport-ponadgabarytowy

Kategorie zezwoleń na transport nienormatywny w Polsce

KategoriaGdzie obowiązuje?Kto wydaje?Czas oczekiwaniaKiedy wymagane?
INa drogach gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowychStarosta lub prezydent miastado 7 dni roboczychGdy przekroczone są dopuszczalne naciski osi, ale nie wymiary i masa całkowita
IINa drogach krajowychGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)do 30 dni roboczychDla powtarzających się tras, masa do 60 t, szerokość do 3,2 m, wysokość do 4,3 m
IIINa określonych trasachGDDKiAdo 30 dni roboczychDla przejazdów okazjonalnych, przekroczenie jednego lub więcej parametrów (masa, wymiary)
IVNa dowolnych trasach po drogach krajowychGDDKiAdo 30 dni roboczychDla ładunków o dużych rozmiarach, bez limitu liczby przejazdów
VNa dowolnych drogach publicznychGDDKiA (dla dróg krajowych), właściwy zarządca (inne drogi)do 30 dni roboczychDla ładunków o bardzo dużych rozmiarach, przekraczających normy znacznie
VIPrzejazd z pilotem policyjnymKomenda Wojewódzka Policjizależny od terminu eskortyGdy wymagana jest eskorta funkcjonariuszy Policji
VIIPrzejazd po drogach wewnętrznych, lotniskach, terenach zamkniętychWłaściciel/zarządca danego terenuwg uzgodnieńW sytuacjach niestandardowych, np. przemysł, porty, place manewrowe

Jakie dokumenty są wymagane przy transporcie nienormatywnym?

Aby zrealizować legalny i bezpieczny transport nienormatywny, potrzebujesz:

  • Zezwolenia na przejazd – zgodnie z kategorią (I–VII), w zależności od trasy, wymiarów i masy pojazdu.
  • Szczegółowy plan trasy – uwzględniający ograniczenia wysokości, tonażu, mosty, wiadukty i roboty drogowe.
  • Zgłoszenie eskorty (pilota) – jeśli wymagane przez przepisy, np. przy dużej szerokości lub przejazdach przez skrzyżowania.
  • Zgoda zarządcy drogi – jeżeli przewóz odbywa się po drogach samorządowych lub lokalnych (np. gminnych).
  • Oznakowanie pojazdu i ładunku – zgodne z przepisami o ruchu drogowym (tablice „ładunek ponadnormatywny”, światła ostrzegawcze itp.).
  • Dokumenty pojazdu i kierowcy – aktualne badania techniczne, uprawnienia do przewozu ładunków nienormatywnych, karta drogowa.
Pamiętaj:

brak któregokolwiek z tych dokumentów może skutkować zatrzymaniem transportu i karami finansowymi.

Transport nienormatywny — koszty

przejazd pojazdu nienormatywnego, pojazd nienormatywny

Transport ładunków nienormatywnych wiąże się z różnymi kosztami, które obejmują opłaty za uzyskanie specjalnych zezwoleń, których kategorie zależą od parametrów pojazdu i trasy. Koszty te obejmują także opłaty administracyjne związane z procesem uzyskiwania zezwoleń oraz potencjalne dodatkowe opłaty za eskortę i zabezpieczenie ładunku. Ponadto, planowanie trasy i dostosowanie do wymogów bezpieczeństwa również generuje dodatkowe koszty logistyczne. Dostosowanie przepisów do regulacji unijnych wpłynęło na zmianę struktury tych opłat.

Więcej informacji znajdziesz na stronie GDDKiA.

Czas oczekiwania na pozwolenia dla ładunku nienormatywnego

Czas oczekiwania na uzyskanie zezwoleń na przewóz ładunków nienormatywnych w Polsce może się różnić w zależności od kategorii pozwolenia. Zezwolenia kategorii I wydawane są przez starostów lub prezydentów miast i czas oczekiwania wynosi do 7 dni roboczych. Pozwolenia kategorii II-V wydawane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad mają czas oczekiwania wynoszący do 30 dni roboczych. Proces uzyskania zezwoleń może obejmować dodatkowe kroki, takie jak uzyskanie zgody od zarządców dróg oraz konsultacje dotyczące trasy przewozu.

Czy transport nienormatywny i ponadgabarytowy to samo?

Transport nienormatywny i ponadgabarytowy są często używane zamiennie, jednak mają nieco inne znaczenia. Transport nienormatywny odnosi się do przewozu ładunków, które przekraczają standardowe wymiary i masę dopuszczalną dla zwykłych środków transportu. Obejmuje to zarówno wymiary, jak i masę. Natomiast transport ponadgabarytowy koncentruje się głównie na ładunkach przekraczających standardowe wymiary jak długość, szerokość i wysokość. W praktyce jednak oba terminy często odnoszą się do tego samego rodzaju transportu specjalistycznego. Transport ponadgabarytowy jest podkategorią transportu nienormatywnego.

Przewóz nienormatywny z GlobKurier.pl

Przed Twoją firmą wyzwanie logistyczne wymagające specjalistycznej wiedzy i odpowiedniego sprzętu? Dzięki współpracy z GlobKurier.pl organizacja przewozu ładunków wielkogabarytowych staje się znacznie łatwiejsza. Platforma umożliwia dostęp do szerokiej gamy przewoźników, co pozwala na szybkie porównanie cen i wybór najodpowiedniejszej opcji. Oferowana jest kompleksowa obsługa, obejmująca planowanie trasy, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz monitorowanie przesyłki w czasie rzeczywistym, co zapewnia bezpieczeństwo i wysoką jakość usług.  Dowiedz się więcej na GlobKurier.pl.

Transport nienormatywny – najczęściej zadawane pytania (FAQ)

  • Kiedy przewóz uznaje się za nienormatywny?
    Jeśli masa całkowita lub wymiary pojazdu z ładunkiem przekraczają dopuszczalne limity określone w przepisach ruchu drogowego, np. szerokość 2,55 m, wysokość 4 m czy długość 16,5 m (dla zestawu) wtedy taki transport wymaga specjalnego zezwolenia i jest klasyfikowany jako nienormatywny.
  • Czy każda trasa wymaga nowego zezwolenia?
    Nie zawsze. W zależności od kategorii zezwolenia, może ono obejmować pojedynczy przejazd, wiele powtórzeń na tej samej trasie lub nawet przejazdy po dowolnych drogach krajowych. Ważne jest dopasowanie kategorii (I–VII) do typu przewozu.
  • Kiedy potrzebne jest pilotowanie pojazdu nienormatywnego?
    Pilot jest obowiązkowy wtedy, gdy szerokość pojazdu przekracza 3,2 m, długość zestawu 23 m, a masa całkowita 60 t. Pilotowanie może być realizowane przez pojazd techniczny lub w niektórych przypadkach przez policję.
  • Ile trwa uzyskanie zezwolenia?
    W przypadku zezwoleń kategorii I do 7 dni roboczych, dla kategorii II–V do 30 dni. Czas może się wydłużyć, jeśli trasa przebiega przez kilka zarządów dróg lub wymaga uzgodnień.
  • Czy firma zewnętrzna może załatwić wszystko za mnie?
    Tak, jeśli korzystasz z usług doświadczonego operatora logistycznego (np. poprzez platformę GlobKurier.pl), możesz zlecić nie tylko sam transport, ale też formalności: uzyskanie zezwoleń, planowanie trasy, organizację eskorty i monitorowanie realizacji.

Newsletter Signup

Poprzedni wpis << Czym jest transport drobnicowy i na czym polega? – Przesyłki drobnicowe
Następny wpis Dokumenty magazynowe – rodzaje i zastosowanie >>
Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
Facebook & Messenger Linkedin Twitter Pinterest WhatsApp Teams Mail
0 0 votes
Oceń artykuł
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szukaj artykułu

Zwroty

Najpopularniejsze tematy

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

DPD Pickup — jak działa?

DPD Pickup — jak działa?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Opinie
Facebook
Linkedin
Instagram
YouTube
X twitter