• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • Black Week
          • UPS
          • DHL
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
            • Odprawa celna GlobKurier.pl
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Porady > Procedura tranzytu — na czym polega?
  • Logowanie Załóż darmowe konto
  • 02paź 2023

    Procedura tranzytu — na czym polega?

    Tranzyt w kontekście Transportu, Spedycji i Logistyki (TSL) odnosi się do przewozu towarów przez terytoria innych państw, mając na uwadze ułatwienie wymiany handlowej. Głównym celem tego mechanizmu jest usprawnienie logistyki transportowej poprzez ograniczenie biurokracji celnej i administracyjnej związanej z transportem. Procedura tranzytu zakłada przemieszczanie towarów pod nadzorem, wyłączając konieczność ponoszenia dodatkowych opłat (należności celnych, podatku akcyzowego, podatku VAT i innych).

    Procedury Tranzytu

    Spis treści

    • Co to jest tranzyt?
    • Procedury Tranzytu
    • Zasady Tranzytu
    • Tranzyt pośredni i bezpośredni
    • Tranzyt wewnętrzny vs tranzyt zewnętrzny
    • Procedura TIR
    • ATA – Odprawa czasowa
    • Konwencja CMR
    • Niezawodne zarządzanie tranzytem z GlobKurier.pl

    Co to jest tranzyt?

    Pojęcie tranzytu jest stosunkowo stare i sięga czasów handlu morskiego, karawan Jedwabnej Drogi oraz innych historycznych szlaków handlowych. Pierwsze zorganizowane systemy tranzytowe i procedury zaczęły się kształtować w miarę rozwoju międzynarodowego handlu. Po II Wojnie Światowej, aby uprościć skomplikowane procedury na granicach i umożliwić swobodniejszy przepływ, wprowadzono procedurę tranzytu. Istotnie przełożyło się to na rozwój handlu i rynku usługowego w Europie.

    Procedury Tranzytu

    Procedury tranzytu przyczyniając się do efektywnego funkcjonowania łańcuchów dostaw oraz ułatwiając wymianę handlową między państwami. Kluczowym elementem tych procedur jest staranne przygotowanie dokumentacji celnej, której celem jest zgłoszenie i uwzględnienie wszystkich niezbędnych informacji dotyczących towarów. W przypadku tranzytu międzynarodowego takie dokumenty jak karnety TIR czy procedury T1 i T2 pełnią istotną funkcję. Ponadto, procedury tranzytu uwzględniają określenie tras, na których może odbywać się transport, oraz wymagania dotyczące przejść granicznych. Warto zauważyć, że zasady tranzytu różnią się w zależności od rodzaju towarów i krajów uczestniczących, co wymaga od przedsiębiorców i przewoźników szczególnej uwagi i znajomości przepisów.

    Zasady Tranzytu

    W przypadku naruszenia zasad tranzytu możliwe są sankcje finansowe. Zanim towar wejdzie na trasę tranzytu, musi zostać zgłoszony organom celnym kraju początkowego i tranzytowego. W tym procesie określane są wszystkie niezbędne informacje dotyczące przewożonego ładunku. Po zakończeniu trasy tranzytu przewoźnik lub przedsiębiorca jest zobowiązany do zgłoszenia zakończenia procedury organom celnym. W tym momencie dostarczana jest pełna dokumentacja końcowa, potwierdzająca dostarczenie towaru na miejsce docelowe.

    Tranzyt pośredni i bezpośredni

    Jakie są rodzaje tranzytu towarów? Tranzyt towarów może być bezpośredni, gdzie towar jest przewożony bezpośrednio z punktu A do punktu B, lub pośredni, gdzie ładunki są składowane w kraju tranzytowym przez pewien okres, np. ze względu na zmianę środka transportu. Tranzyt pośredni może być stosowany w różnych kontekstach, na przykład w przypadku zmiany środków transportu, np. z morskiego na lądowy. Istnieje również koncepcja tranzytu bezpośredniego, gdzie towary są przemieszczane bezpośrednio z punktu początkowego do punktu docelowego, bez przechowywania czy zmiany środków transportu pośredniczących. Wybór między tranzytem bezpośrednim a tranzytem pośrednim zależy od rodzaju towarów, odległości, czasu dostawy, kosztów i preferencji logistycznych przedsiębiorstwa.

    Tranzyt wewnętrzny vs tranzyt zewnętrzny

    Najczęściej omawianym rodzajem jest transport zewnętrzny i wewnętrzny. Tranzyt zewnętrzny (procedura T1) dotyczy transportu nieunijnych towarów i wymaga skomplikowanych formalności celnych. W procesie tranzytu zewnętrznego każdy kraj tranzytowy może mieć indywidualne wymagania oraz stawki celne, co sprawia, że konieczne jest przestrzeganie specyficznych regulacji każdego państwa. T1 stanowi zatem kompleksową procedurę wymagającą starannej dokumentacji i formalności celnych, które muszą zostać uregulowane przed przemieszczeniem się towarów przez granice. Kierowcy i przewoźnicy muszą przestrzegać określonej trasy tranzytu, zazwyczaj zdefiniowanej w dokumentach celnych. Odbieganie od określonej trasy może prowadzić do sankcji i problemów w procesie. Tranzyt wewnętrzny (procedura T2) odnosi się do przemieszczania towarów unijnych na obszarze celnym UE lub do kraju objętego umową, gdzie transport opiera się na jednym dokumencie celnym. W praktyce oznacza to, że towary mogą swobodnie przemieszczać się między krajami UE, co sprzyja efektywności handlu, skraca czasy dostaw i eliminuje zbędne biurokratyczne obciążenia.

    CechyTranzyt ZewnętrznyTranzyt Wewnętrzny
    Obszar TransportuPrzemieszczanie towarów między krajami nieobjętymi umowami handlowymiPrzemieszczanie towarów w obrębie Unii Europejskiej lub do krajów objętych umowami handlowymi
    Podmioty UczestnicząceTowary nieunijne, nieobjęte wspólnymi umowami handlowymiTowary unijne, objęte wspólnymi umowami handlowymi
    Formalności CelneSkomplikowane formalności celne, obejmujące zgłaszanie towarów, stawki celne i opłaty w każdym kraju tranzytowymZnacznie uproszczone formalności celne, związane z przemieszczaniem towarów w ramach jednolitego rynku UE
    DokumentacjaUżywanie procedur T1, skomplikowana dokumentacja celna dla każdego kraju tranzytowegoUżywanie procedur T2, jedna dokumentacja celna obejmująca przemieszczanie towarów na obszarze UE
    Trasy TranzytuOkreślone i różniące się w zależności od każdego kraju tranzytowegoWyznaczone w ramach jednolitego rynku UE, bez konieczności przekraczania granic celnych wewnętrznych
    Opłaty CelneOpłaty celne uzależnione od polityki handlowej każdego kraju tranzytowegoOpłaty celne oparte na jednolitych stawkach w ramach UE, z ograniczonymi różnicami między krajami
    Kontrola CelnoskarbowaWiększa liczba kontroli celnoskarbowych w każdym kraju tranzytowymMniejsza liczba kontroli celnoskarbowych, dzięki jednolitemu rynkowi UE
    Czas Przejścia GranicCzęsto dłuższe, ze względu na bardziej skomplikowane procedury celneZwykle krótsze, dzięki jednolitemu rynkowi UE i uproszczonym formalnościom

    Procedura TIR

    Procedura TIR (Transport Internationaux Routiers) dotyczy wyłącznie transportu drogowego, gdy towary są przemieszczane między co najmniej dwoma obszarami celnymi poza Unią Europejską. Wykorzystuje międzynarodowy system gwarancyjny oparty na sieci krajowych stowarzyszeń poręczających. Procedura zakłada możliwość zmiany środka transportu; jednak ładunek musi dotrzeć do miejsca przeznaczenia transportem drogowym. Podstawowym prawodawstwem procedury TIR jest Konwencja celna dotycząca międzynarodowego przewozu towarów na podstawie karnetów TIR (Konwencja TIR z 1975 r.) sporządzona w Genewie dnia 14 listopada 1975 r. Co ważne, w lutym 2020 r. kraje przyjęły przepisy stanowiące podstawę prawną dla funkcjonowania bez dokumentów papierowych Konwencji Narodów Zjednoczonych TIR (tzw. eTIR) – jedynego globalnego systemu tranzytu celnego, ułatwiającego handel oraz płynny i bezpieczny przepływ towarów przez granice.

    ATA – Odprawa czasowa

    Karnet ATA jest karnetem do odprawy czasowej towarów i eliminuje skomplikowaną procedurę celną. Jest to dokument celny używany do czasowego wywozu, tranzytu oraz odprawy czasowej towarów do określonych celów. Towary mogą być używane do wystaw, ekspozycji, targów i próbek handlowych. Organy celne akceptują karnety ATA zgodnie z zakresem zastosowania, który ratyfikowały. Towary nie mogą przechodzić żadnych zmian, gdy znajdują się w kraju czasowego przywozu. Karnety ATA nie obejmują artykułów łatwo psujących się lub konsumpcyjnych, towarów przeznaczonych do przetworzenia lub naprawy ani niektórych środków transportu. Karnet ATA to międzynarodowy dokument celny, który pozwala na bezcłowy i wolny od podatku czasowy import towarów na okres do jednego roku.

    Konwencja CMR

    W procedurach tranzytowych bardzo pomocna jest także konwencja CMR. Konwencja CMR jest umową międzynarodową dotyczącą przewozu drogowego towarów. Konwencja w swoim założeniu ujednolica dokumentację przewozową. Dotyczy komercyjnego przewozu towarów w stosunkach międzynarodowych. Zasady obowiązują pod warunkiem, że co najmniej jeden kraj (kraj wysyłki lub przeznaczenia) przystąpił do Konwencji CMR. Należy zaznaczyć, że dotyczy to wyłącznie przewozów wykonywanych na podstawie umowy przewozu samochodami, pojazdami przegubowymi, naczepami i przyczepami. Konwencja została podpisana w 1956 roku w Genewie, w naszym kraju ratyfikowana w 1962 roku. Konwencja obowiązuje z mocy prawa, dotyczy przewozów komercyjnych, co ważne, przewoźnik nie może zmienić jej postanowień umową. Ma ona zastosowanie do całego przewozu towarów. Tak więc każdy przewoźnik, który bierze udział w międzynarodowym transporcie towarów pojazdami drogowymi, będzie podlegać konwencji. Ustalenia obejmują towary wjeżdżające do Polski, jak i wyjeżdżające z kraju.

    Niezawodne zarządzanie tranzytem z GlobKurier.pl

    Potrzebujesz wsparcia w zakresie usług transportowych? W ofercie międzynarodowej platformy transportowej GlobKurier.pl znajdziesz usługi zapewniające kompleksowe wsparcie procesów spedycyjnych w Twojej firmie. GlobKurier Forwarding, nasza dedykowana usługa, umożliwia transport ładunków dedykowanych i specjalistycznych do niemal wszystkich krajów na świecie. W ramach tej usługi współpracujemy z renomowanymi przewoźnikami, takimi jak Rohlig SUUS Logistics, Hellmann Worldwide Logistics czy DHL Fracht. Realizujemy frachty drogowe zarówno w Europie, jak i Azji, oferując indywidualne rozwiązania transportowe dostosowane do Twoich potrzeb i parametrów towaru. Sprawdź nasze usługi transportowe i spedycyjne.


    Globkurier.pl

    Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.


    Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

    Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl


    Poprzedni wpis << Kto ponosi koszty przesyłki przy reklamacji?
    Następny wpis Kod HS a CN — różnice i zastosowanie >>
    Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
    Facebook & Messenger Linkedin Twitter Pinterest WhatsApp Teams Mail
    0 0 votes
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Szukaj artykułu

    Zwroty

    Najpopularniejsze tematy

    Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

    Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

    Czy kurierzy pracują w sobotę?

    GlobKurier w top 1000 najszybciej rosnących firm w Europie wg Financial Times!

    Czym jest kod celny?

    Czym jest kod CN?

    DPD Pickup — jak działa?

    Spóźniona paczka – co zrobić, gdy przesyłka nie dotrze na czas?

    Opinie
    Facebook
    Linkedin
    Instagram
    YouTube

    Zapisz się na newsletter

    Otrzymaj -12% na pierwszą wysyłkę
    Newsletter
    Newsletter
    Dziękujemy!

    Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
    x
    • .
      • O Firmie
        • Kim jesteśmy?
        • Blog
        • Aktualności
        • E-commerce porady
        • Jak zapakować i wysłać
        • Współpraca biznesowa
        • GlobkurierTV
        • Kontakt
      • Przesyłki zagraniczne
        • Przesyłki do Anglii
        • Przesyłki do Australi
        • Przesyłki do Chin
        • Przesyłki do Kanady
        • Przesyłki do Francji
        • Przesyłki do Niemiec
        • Przesyłki do Norwegii
        • Przesyłki do USA
        • Przesyłki do Rumunii
      • Usługi Kurierskie
        • Przesyłki kopertowe
        • Przesyłki priorytetowe
        • Przesyłki lotnicze
        • Przesyłki drogowe
        • Przesyłki paletowe
        • Przesyłki krajowe
        • Przesyłki międzynarodowe
        • Spedycja
      • Strefa informacji
        • Pomoc / FAQ
        • Reklamacje
        • Program partnerski
        • Sposoby płatności
        • Statusy przewoźników
        • Towary wykluczone
        • Wszyscy przewoźnicy
        • Cennik
        • Ranking kurierów
    GLOBKURIER
    al. Wojciecha Korfantego 138a
    40-156 Katowice
    Icon formularz kontaktowy
    Icon kontakt@globkurier.pl
    Icon +48 22 300 16 21
    © 2007-2023 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
    • Strona główna
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    logo
    ue-banner
    Aktywnie wspieramy fundacje
    fundacja rozwoju polska akademia
    Otrzymane nagrody
    funfacja rozwoju polska akademia

    Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

    WYŚWIETLONE OFERTY PRZEWOŹNIKÓW SORTOWANE SĄ WEDŁUG CENY
    7
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Odpowiedz