• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • UPS
          • DHL
          • TNT
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
            • Odprawa celna GlobKurier.pl
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Kody pocztowe
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Porady > Odpowiedzialność za przesyłkę – klient czy sprzedawca?
  • Logowanie Załóż darmowe konto
  • 18sty 2017

    Odpowiedzialność za przesyłkę – klient czy sprzedawca?

    Spis treści

    • Przepisy dotyczące sprzedaży internetowej jasno określają, kto ponosi odpowiedzialność za przesyłkę w zależności od zaistniałej sytuacji. Jednak czy są one wystarczająco jasne, aby klient wiedział, kiedy może przenieść odpowiedzialność na sprzedawcę?
    • Zatem jakie obowiązki ma sprzedawca wobec kupującego?
    • Jakie prawa ma kupujący i czego może oczekiwać?
    • Uszkodzenie przesyłki – co dalej?
    • Przesyłki nierejestrowanie
      • Klauzule niedozwolone nie takie straszne

    Przepisy dotyczące sprzedaży internetowej jasno określają, kto ponosi odpowiedzialność za przesyłkę w zależności od zaistniałej sytuacji. Jednak czy są one wystarczająco jasne, aby klient wiedział, kiedy może przenieść odpowiedzialność na sprzedawcę?

    Zatem jakie obowiązki ma sprzedawca wobec kupującego?

    Przede wszystkim musi udostępnić klientom informacje na temat swoich danych takich jak nazwa przedsiębiorstwa i jego forma prawna oraz dane rejestrowe i kontaktowe. Poza tym musi jasno określić koszty wysyłki oraz zasady reklamacji i zwrotów, i to jeszcze przed dokonaniem zakupów, a nie po. Kolejna sprawa to obowiązek ochrony danych osobowych konsumenta, zgodnie z którym jeśli klient nie wyrazi tzw. „zgody marketingowej” nie możemy wykorzystywać jego danych do celów reklamowych. To prawdziwe minimum obowiązków sprzedającego, ale są również przypadki, kiedy to sprzedający przejmuje odpowiedzialność za samą przesyłkę, dostarczaną do klienta i o tym również trzeba klientów poinformować, a uciekanie od odpowiedzialności może nam przynieść sporo kłopotów.

    Jakie prawa ma kupujący i czego może oczekiwać?

    Konsument w Internecie zawsze ma więcej praw niż sprzedający, i to właśnie głównie konsumenta z założenia chronią przepisy. Podstawowym prawem kupującego jest odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania produktu bez podania przyczyny, co już samo w sobie daje mu ogromną przewagę nad sprzedającym. Dzieje się tak również wtedy, kiedy klient zamówi towar przez Internet i odbierze go osobiście. Nie musi zamawiać doręczenia paczką kurierską, żeby mieć prawo do takiego samego zwrotu, o czym nie wszyscy sprzedający pamiętają.

    Uszkodzenie przesyłki – co dalej?

    Zdarza się, że przesyłka dostarczana do klienta ulega uszkodzeniu podczas transportu. Kto wtedy ponosi odpowiedzialność i pokrywa koszty? Sprzedawca, który ma podpisaną umowę z operatorem logistycznym ma o wiele łatwiejszą sytuację, bo nie musi się zwracać z takim problemem bezpośrednio do przewoźnika, a wszystkie czynności reklamacyjne wykonuje za niego pośrednik. Dlatego to jeden z czynników, który przemawia na korzyść usług operatora logistycznego.

    Jednak najważniejszą i jednocześnie najtrudniejszą do rozwiązania kwestią jest rozstrzygnięcie, kiedy paczka została uszkodzona. Zgodnie z ustawą o prawie przewozowym przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, jeśli uszkodzenie paczki nastąpiło po stronie nadawcy lub odbiorcy.

    Przesyłki nierejestrowanie

    Co natomiast zrobić, jeśli przesyłka, którą zamówił klient nie była rejestrowana, to znaczy była nadana np. listem ekonomicznym? Wtedy to odpowiedzialność spoczywa po stronie konsumenta tylko w takim rozumieniu, że stwarza on niebezpieczeństwo przypadkowego uszkodzenia. Aczkolwiek nawet jeśli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego, to znaczy udostępnił mu inne formy dostawy, a przesyłka nie dotarła do odbiorcy, to sprzedający, aby wywiązać się z umowy, niestety jest prawnie zobowiązany do ponownego nadania przesyłki. W tym przypadku najlepszym środkiem zabezpieczającym interes sprzedawcy może okazać się wzorowe zabezpieczenie i zapakowanie towaru i na tym kończą się jego możliwości.

    Klauzule niedozwolone nie takie straszne

    Zgodnie z Rejestrem Klauzul Niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) aż ponad tysiąc z nich dotyczy handlu elektronicznego. W tym momencie znów wracamy do praw klienta. Pomimo tego, że w wyżej wymienionym rejestrze codziennie przybywa jedna klauzula, to w działaniach sprzedawców nadal spotykamy działania, które naruszają te prawa. Dlatego tak ważne jest, aby nie obciążać bezpodstawnie konsumenta odpowiedzialnością za przesyłkę i przy okazji poznawać od czasu do czasu problemy kupujących.


    Poprzedni wpis << Jak wysłać paczkę do Chin i zaoszczędzić na przesyłce?
    Następny wpis Zwroty poświąteczne #2 >>
    Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
    0 0 votes
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Szukaj artykułu

    Zwroty

    Najpopularniejsze tematy

    Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

    GlobKurier w top 1000 najszybciej rosnących firm w Europie wg Financial Times!

    Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

    Czym jest kod celny?

    Czym jest kod CN?

    Czy kurierzy pracują w sobotę?

    DPD Pickup — jak działa?

    Spóźniona paczka – co zrobić, gdy przesyłka nie dotrze na czas?

    Opinie
    Facebook
    Linkedin
    Instagram
    YouTube

    Zapisz się na newsletter

    Otrzymaj -12% na pierwszą wysyłkę
    Newsletter
    Newsletter
    Dziękujemy!

    Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
    x
    • .
      • O Firmie
        • Kim jesteśmy?
        • Blog
        • Aktualności
        • E-commerce porady
        • Jak zapakować i wysłać
        • Współpraca biznesowa
        • GlobkurierTV
        • Kariera
        • Kontakt
      • Przesyłki zagraniczne
        • Przesyłki do Anglii
        • Przesyłki do Australi
        • Przesyłki do Chin
        • Przesyłki do Kanady
        • Przesyłki do Francji
        • Przesyłki do Niemiec
        • Przesyłki do Norwegii
        • Przesyłki do USA
        • Przesyłki do Rumunii
      • Usługi Kurierskie
        • Przesyłki kopertowe
        • Przesyłki priorytetowe
        • Przesyłki lotnicze
        • Przesyłki drogowe
        • Przesyłki paletowe
        • Przesyłki krajowe
        • Przesyłki międzynarodowe
        • Spedycja
      • Strefa informacji
        • Pomoc / FAQ
        • Reklamacje
        • Program partnerski
        • Sposoby płatności
        • Statusy przewoźników
        • Towary wykluczone
        • Wszyscy przewoźnicy
        • Cennik
        • Ranking kurierów
    GLOBKURIER
    al. Wojciecha Korfantego 138a
    40-156 Katowice
    Icon formularz kontaktowy
    Icon kontakt@globkurier.pl
    Icon +48 22 300 16 21
    © 2007-2023 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
    • Strona główna
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    logo
    ue-banner
    Aktywnie wspieramy fundacje
    fundacja rozwoju polska akademia
    Otrzymane nagrody
    funfacja rozwoju polska akademia
    Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

    GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która zapewnia kompleksową obsługę rynku KEP i branży TSL. Posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Za pośrednictwem GlobKurier.pl możesz zorganizować wysyłkę do 192 krajów, korzystając z najlepszych firm kurierskich i transportowych. GlobKurier.pl utworzył innowacyjny silnik wysyłkowy, który łączy wielu lokalnych i globalnych przewoźników kurierskich i transportowych w 1 miejscu. W ofercie GlobKurier.pl znajdziesz ponad 50 firm transportowych takich jak: DHL, UPS, InPost, DPD, Fedex, TNT, GLS, ORLEN paczka, Raben, Hellmann. Dzięki temu z łatwością zamówisz taniego kuriera, który obsłuży najbardziej wymagające zlecenia. Dodatkowo firma posiada sieć ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce: GlobBox.net, które rozwiązują wyzwania pierwszej i ostatniej mili. Każdego dnia platforma realizuje wysyłki przesyłek kurierskich praktycznie na cały świat. Oferuje szeroki zakres usług kurierskich, od zwykłych przesyłek listownych, poprzez paczki, przesyłki paletowe, aż po dłużyce. W każdej chwili masz możliwość śledzenia przesyłki online bezpośrednio na stronie internetowej. GlobKurier.pl realizuje zarówno kurierskie zlecenia standardowe, jak i specjalne, takie jak fracht morski czy doręczenia przesyłek niestandardowych. Współpraca z GlobKurier.pl to gwarancja nadania szybkiej, bezpiecznej i taniej przesyłki kurierskiej.
    7
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Odpowiedz