System SABER – co musisz wiedzieć przy eksporcie do Arabii Saudyjskiej?
Od dnia 1 października 2025r, w Arabii Saudyjskiej obowiązuje nowy przepis dotyczący odprawy celnej. Towary nie mogą być importowane bez dokumentu SCoC (Shipment Certificate of Conformity – Certyfikatu Przewozowego) uzyskiwanego poprzez system SABER. Przepis ten obejmuje wszystkie rodzaje towarów oraz wszystkich eksporterów wysyłających towary do Arabii.

Spis treści
Co to jest system SABER?
System SABER (Saudi Product Safety Program) jest elektroniczną platformą utworzoną przez saudyjską organizację SASO (Saudi Standards, Metrology and Quality Organization) i odpowiedzialny jest za weryfikację czy towary importowane do kraju spełniają saudyjskie normy jakości, bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Kiedy aplikować o certyfikat?
Zgodnie z przepisami, importerzy oraz eksporterzy zobowiązani są do uzyskania certyfikatu przed eksportem towaru do Arabii Saudyjskiej. Bez posiadania takiego dokumentu, przeprowadzenie odprawy celnej jest niemożliwe. Certyfikaty wydane po przybyciu towaru do kraju to naruszenie przepisów i mogą się wiązać z opóźnieniami lub zawróceniem towaru i koniecznością dokonania ponownego eksportu.
Jak zarejestrować produkt w SABER?
Instrukcję, jak zarejestrować produkt w systemie SABER, można obejrzeć na oficjalnym kanale SABER https://www.youtube.com/watch?v=EJQR7sFRyZ4 ⮕
Krok 1: Rejestracja produktu w systemie SABER
Do rejestracji należy przygotować dane takie jak:
- nazwa i opis produktu
- numer HS (Harmonized System)
- dane producenta
- wysokiej jakości zdjęcia produktu
Krok 2: Wybór jednostki oceny zgodności
Krok 3: Uzyskanie certyfikatu PCoC (Product Certificate of Conformity)
Krok 4: Uzyskanie certyfikatu SCoC (Shipment Certificate of Conformity)




