• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • UPS
          • DHL
          • TNT
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
          • Odprawa celna GlobKurier
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Kody pocztowe
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > E-commerce > Dane strukturalne – jak i dlaczego warto wdrożyć
09sierpień 2018

Dane strukturalne – jak i dlaczego warto wdrożyć

Dane strukturalne to obecnie “must have” nie tylko dla sklepów internetowych. Dowiedz się dlaczego warto zaimplementować dane strukturalne. Jak gwiazdki i inne elementy wpływają na zachowanie użytkowników Google. Poznaj korzyści i narzędzia, z których warto korzystać. Przekonaj się dlaczego i w jakich przypadkach Google używa schematów danych.

Dane strukturalne

Sławomir Czajkowski Kampanie SEOGlobKurier.pl

 Sławek Czajkowski – W branży od ponad 11 lat. Pasjonat, który w świecie marketingu internetowego czuje się jak u siebie w domu. Właściciel agencji Kampanie SEO oraz CEO w projekcie Surfer. Fan nieszablonowych i skutecznych rozwiązań. 


Spis treści

  • Zacznijmy od definicji, czyli czym są dane strukturalne
  • Dlaczego Google korzysta z danych?
  • Typy contentu, które możemy strukturyzować
  • Korzyści wynikające z implementacji danych strukturalnych
  • Kiedy Google wyświetli dodatkowe informacje
    • Jak sprawdzić czy dane są wartościowe dla Google (oraz użytkownika)
    • Dane strukturalne w wynikach wyszukiwania – w praktyce
    • Przykład 1: “Przepis sernik”
    • Implementacja danych w kodzie strony:
    • Przykład 2: “Pozycjonowanie stron”
      • Implementacja danych strukturalnych w kodzie:
    • Przykład 3: “OBI”
      • Implementacja danych strukturalnych w kodzie:
  • Wdrożenie bez znajomości kodu
    • Przykłady popularnych rozwiązań
    • Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress z kk Star Ratings – gwiazdki (krok po kroku)
  • Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

Zacznijmy od definicji, czyli czym są dane strukturalne

Dane strukturalne – specjalne fragmenty kodu służące do zdefiniowania, oznaczenia i uporządkowania informacji znajdujących się na stronie internetowej. Pozwalają wyszukiwarkom internetowym lepiej zrozumieć treść i interpretować rodzaj contentu.

Umożliwiają wyświetlanie pobranych, dodatkowych informacji bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google (na przykład gwiazdki). Najpopularniejsze formaty danych strukturalnych to: JSON-LD oraz Microdata.

Dlaczego Google korzysta z danych?

Celem jest zapewnienie satysfakcji użytkownika, który według Google, w wielu przypadkach nie jest usatysfakcjonowany wynikami zawierającymi jedynie linki do odpowiedzi na zapytanie, czyli wyszukaną frazę. Wyciągnięcie pojedynczych elementów ze struktury danych strony internetowej umożliwia wyświetlenie złożonego wyniku i udzielenie bardziej kompleksowej odpowiedzi bezpośrednio w SERP (Search Engine Result Page) w przejrzystej formie. 

Takie podejście wydaje się uzasadnione, szczególnie kiedy weźmiemy pod uwagę, że dla użytkownika liczy się czas. Im szybciej znajdzie to czego szuka – tym lepiej. Na podstawie testów oraz analizy zachowań, silnik Google (oraz innych wyszukiwarek internetowych) wybiera i wyświetla w wynikach takie struktury danych, które wpływają pozytywnie na doświadczenia użytkowników i pomagają szybciej znaleźć szukaną informację.

Typy contentu, które możemy strukturyzować

Mamy do dyspozycji mnóstwo typów danych strukturalnych, które możemy stosować dla treści i grafik umieszczonych na stronach internetowych. Przykłady typów contentu, dla których stosujemy uporządkowane struktury:

  • Artykuł
  • Produkt
  • Książka
  • Kurs
  • Event
  • Oferty pracy
  • Stanowisko pracy
  • Media
  • Podcast
  • Przepis kulinarny
  • Aplikacja
  • Video
  • Opinie
  • Firma lokalna
  • i inne

Wszystkie dostępne rodzaje znajdziecie pod adresem https://developers.google.com/search/docs/guides/search-features

Korzyści wynikające z implementacji danych strukturalnych

Poniżej przykład dotyczący dużego portalu z recenzjami filmów, który po wdrożeniu danych strukturalnych na ponad stu tysiącach podstron odnotował niezłe efekty w postaci poprawienia współczynnika CTR (Click Through Rate).

Przykład został zaprezentowany na konferencji Google I/O ’17, można założyć, że dane są wiarygodne.

implementacja danych strukturalnych

Kiedy Google wyświetli dodatkowe informacje

Nie zawsze umieszczenie danych strukturalnych skutkuje pojawieniem się dodatkowych informacji w wynikach wyszukiwania. Aby dane zostały wyświetlone muszą zajść dwa warunki:

  • Zaufanie do witryny – na jednym z ostatnich hangoutów John Mueller potwierdził, że ten czynnik jest kluczowy
  • Przydatność dla użytkownika – wdrożenie danych, które nie są odpowiednie dla danego wyniku wyszukiwania i nie są wartościowe dla użytkownika to strata czasu.

Warto zwrócić uwagę na poprawność wdrożonego kodu. Zdarza się, że dane są umieszczone niepoprawnie lub niespójne.

Jak sprawdzić czy dane są wartościowe dla Google (oraz użytkownika)

Podzielę się swoim sposobem. Używam w tym celu Surfera – https://surferseo.com – mając dostęp do wersji beta jestem w nieco uprzywilejowanej sytuacji, ponieważ na pierwszy rzut oka widzę:

  • jakie struktury danych są wdrożone u konkurentów,
  • jakie są wyświetlane w Google,
  • które dane powinniśmy wdrożyć,
  • a także, które witryny cieszą się zaufaniem Google, a które wręcz przeciwnie (dane zaimplementowane i nie wyświetlane).

Wrzucę screen z wersji beta, do której dostęp jest jeszcze ograniczony, ale wkrótce funkcja będzie dostępna dla wszystkich użytkowników:

dane strukturalne wartość dla Google i użytkownika

Dane strukturalne w wynikach wyszukiwania – w praktyce

Struktury danych wspierają sprawną komunikację pomiędzy silnikiem wyszukiwarki a stroną internetową. Efektem komunikacji są atrakcyjnie wyglądające wyniki wyszukiwania. Co ciekawe, aby wdrożyć dane strukturalne, nie zawsze wymagana jest wiedza z zakresu kodowania, do czego obiecuję wrócić w dalszej części.

Przykład 1: “Przepis sernik”

Dane strukturalne w wynikach wyszukiwania

Dla wszystkich powyższych wyników wyszukiwania widać dwa typy danych wyciągnięte ze zdefiniowanej struktury, czyli:

  • Rating – ocena
  • Picture – zdjęcie, którego dotyczy przepis

Implementacja danych w kodzie strony:

Implementacja danych w kodzie strony

Przykład 2: “Pozycjonowanie stron”

Dane strukturalne w wynikach wyszukiwania

Zastosowane dane strukturalne:

  • Rating – ocena
  • BreadcrumbList – przyjazna struktura menu zamiast adresu URL
  • WebSite
  • Service

W przypadku frazy pozycjonowanie stron i podstrony https://www.kampanieseo.pl/pozycjonowanie-cennik Google “wyciąga” do wyników wyszukiwania dwa pierwsze elementy, które uznaje za właściwe i wartościowe dla użytkownika.

Implementacja danych strukturalnych w kodzie:

Implementacja danych w kodzie strony

Przykład 3: “OBI”

Dane strukturalne w wynikach wyszukiwania

Zastosowane dane strukturalne:

  • Organization
  • CheckoutPage
  • WebSite

W przypadku frazy “OBI” Google wyświetla w wynikach wyszukiwania elementy z obrębu struktury “Organization”.

Implementacja danych strukturalnych w kodzie:

Implementacja danych w kodzie strony

Wdrożenie bez znajomości kodu

Aby wdrożyć struktury danych, dzięki którym komunikacja pomiędzy witryną a wyszukiwarką stanie się bardziej efektywna, nie jest wymagana znajomość kodu. W przypadku, kiedy Wasz sklep internetowy, blog lub inny rodzaj strony firmowej oparty jest o popularne rozwiązanie CMS jak: WordPress, Presta, Joomla, Magento, OpenCart, OScommerce – możemy skorzystać z gotowych i intuicyjnych rozwiązań w postaci wtyczek. 

Z uwagi na popularność WordPress podam kilka przykładów wtyczek oraz pokażę jak poprawnie zaimplementować popularne rozwiązania na własnej stronie. Istnieje sporo darmowych rozwiązań, które niekoniecznie są perfekcyjne, ale spełniają swoją rolę i zaspokajają potrzeby w przypadku 80% instalacji WP. Warto dodać, że posiadając wiedzę programistyczną możesz wdrożyć rich snippets bez instalacji dodatkowych wtyczek, na zasadzie edycji kodu.

Przykłady popularnych rozwiązań

Na potrzeby artykułu przeprowadziłem małą ankietę odnośnie stosowanych rozwiązań przez osoby z mojego zespołu, które na co dzień pracują z WordPressem i innymi systemami CMS.

Najpopularniejszym rozwiązaniem okazało się ręczne umieszczanie kodu w plikach szablonu, ale mimo wszystko często przewijały się dwa rozwiązania:

  • kk Star Ratings – wtyczka używana do implementacji ocen (gwiazdki)
  • Yoast SEO – wtyczka wspierająca implementację bread crumbs (adres w przyjaznej formie)

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress z kk Star Ratings – gwiazdki (krok po kroku)

Zwróciłem się do Wojtka Jakieły (WordPress Ninja w Kampanie SEO), aby pokazał krok po kroku jak należy umieścić i skonfigurować gwiazdki, aby struktura danych była poprawna i wiarygodna dla Google.

  1. Do kopii WordPress’a należy doinstalować wtyczkę o nazwie kk Star Ratings. Znajdziemy ją i zainstalujemy wyszukując powyższą nazwę w zakładce Wtyczki  → Dodaj nową.
  2. Po zainstalowaniu dodatku przeprowadzamy podstawową konfigurację. Aby to zrobić przechodzimy do zakładki Settings wchodząc uprzednio w pozycję kk Star Ratings po lewej stronie Panelu Administracyjnego WordPress.

W pierwszej kolejności odblokowujemy działanie wtyczki poprzez zaznaczenie opcji Enable:

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress z kk Star Ratings - gwiazdki

3. Następnie wybieramy na których rodzajach podstron chcemy umieścić nasze gwiazdki. Niestety, często zdarza się, że gwiazdki są wyświetlane w nieoptymalnej sekcji podstrony dlatego zalecam wyłączenie poniższych opcji – zajmiemy się tym później.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress z kk Star Ratings

  1. Korzystając z opcji Exclude following category(s) możemy wykluczyć wyświetlanie ocen w wybranych kategoriach wprowadzając w okienko ich ID.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

  1. Następną pozycją w ustawieniach kk Star Rating jest bardzo istotna opcja Google Rich Snippets. To dzięki niej Google będzie wyświetlało oceny podstron w wynikach wyszukiwania.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

6. Możemy również skonfigurować wtyczkę tak, aby umożliwiała głosowanie tylko i wyłącznie unikalnym adresom IP – rekomenduję takie rozwiązanie.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

  1. Dodatkowo mamy możliwość ustawienia Clear Line dla wtyczki. Czasami będziemy zmuszeni jej użyć, szczególnie kiedy szablon nie do końca będzie chciał współpracować z kk Star Ratings.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

8. Jednym z ważniejszych elementów jest ustawienie informacji jakie mają być wyświetlane przy ocenach na naszych podstronach. Używając zmiennych możemy wyświetlić np. informację o ilości ocen, ich wartości czy średniej ocenie podstrony.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

  1. Możemy również lekko dostosować wygląd ocen poprzez ustawienie ich położenia oraz szybkości wypełniania gwiazdek.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

  1. Warto również zamienić oryginalne angielskie komunikaty by odwiedzający stronę widzieli je w rodzimym języku.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

11. Jeśli nie podobają się nam oryginalne kolory gwiazdek, ich rozmiar czy styl możemy zmienić ich design przechodząc do zakładki Stars. Możemy zmienić tutaj ilość gwiazdek (np. 5), wysokość ich szerokość, a także pliki graficzne odpowiadające za poszczególne stany ocen.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

  1. Zakładka Tooltips umożliwia nam dodatkowo wyświetlenie stosownego tekstu pod gwiazdkami w momencie gdy użytkownik umieści wskaźnik myszy na np. 5 gwiazdce.

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

  1. Zapisujemy ustawienia klikając SAVE, a następnie w celu implementacji ocen w szablonie w wybranym przez Was miejscu (np. w stopce lub w innym miejscu które uznacie za stosowne) wklejamy kod:

    Powyższy kod możemy wkleić zarówno do plików szablonu jak i do Widgetów lub innych miejsc pozwalających na wklejenie kodu.

    Jeśli chcemy wdrożyć oceny tylko dla np. dwóch podstron wystarczy że w ich treść wklejamy kod:

    [kkstarratings]

Tak wprowadzone kk Star Ratings są poprawnymi danymi Schema, co możecie sprawdzić w narzędziu do testowania danych strukturalnych: https://search.google.com/structured-data/testing-tool

Wdrożenie danych strukturalnych do WordPress

 


Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl

 

 


Poprzedni wpis << „Zakaz stosowania blokad geograficznych szansą na rozwój Twojej platformy e-commerce”
Następny wpis Jak zamówić kuriera do domu i w jaki sposób na tym skorzystać? >>
Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
0 0 głosów
Oceń artykuł
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szukaj artykułu

Zwroty

Najpopularniejsze tematy

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Rossmann zwroty - Jak zwrócić towar w Rossmannie?

Zwrot do nadawcy - czyli kiedy paczka wraca do nadawcy?

Spóźniona paczka – co zrobić, gdy przesyłka nie dotrze na czas?

Co można wysłać w paczce do USA?

Co to jest CMR – Międzynarodowy List Przewozowy?

Brytyjskie kody pocztowe - jak prawidłowo je zapisać?

Czy kurierzy pracują w sobotę?

Opinie

Zapisz się na newsletter

Dziękujemy!

Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
x
  • .
    • O Firmie
      • Kim jesteśmy?
      • Blog
      • Aktualności
      • E-commerce porady
      • Jak zapakować i wysłać
      • Współpraca biznesowa
      • GlobkurierTV
      • Kariera
      • Kontakt
    • Przesyłki zagraniczne
      • Przesyłki do Anglii
      • Przesyłki do Australi
      • Przesyłki do Chin
      • Przesyłki do Kanady
      • Przesyłki do Francji
      • Przesyłki do Niemiec
      • Przesyłki do Norwegii
      • Przesyłki do USA
      • Przesyłki do Rumunii
    • Usługi Kurierskie
      • Przesyłki kopertowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki drogowe
      • Przesyłki paletowe
      • Przesyłki NEXT DAY
      • Przesyłki zagraniczne
      • Przesyłki krajowe
    • Strefa informacji
      • Pomoc / FAQ
      • Reklamacje
      • Program partnerski
      • Sposoby płatności
      • Statusy przewoźników
      • Towary wykluczone
      • Wszyscy przewoźnicy
      • Cennik
      • Ranking kurierów
GLOBKURIER
ul. Bogucicka 7
40-226 Katowice
messageSkontaktuj się z nami
mailkontakt@globkurier.pl
phone+48 22 300 16 21
© 2007-2022 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
  • Strona główna
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Mapa strony
logo
ue-banner
Aktywnie wspieramy fundacje
fundacja rozwoju polska akademia
Otrzymane nagrody
funfacja rozwoju polska akademia
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która zapewnia kompleksową obsługę rynku KEP i branży TSL. Posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Za pośrednictwem GlobKurier.pl możesz zorganizować wysyłkę do 192 krajów, korzystając z najlepszych firm kurierskich i transportowych. GlobKurier.pl utworzył innowacyjny silnik wysyłkowy, który łączy wielu lokalnych i globalnych przewoźników kurierskich i transportowych w 1 miejscu. W ofercie GlobKurier.pl znajdziesz ponad 50 firm transportowych takich jak: DHL, UPS, InPost, DPD, Fedex, TNT, GLS, ORLEN paczka, Raben, Hellmann. Dzięki temu z łatwością zamówisz taniego kuriera, który obsłuży najbardziej wymagające zlecenia. Dodatkowo firma posiada sieć ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce: GlobBox.net, które rozwiązują wyzwania pierwszej i ostatniej mili. Każdego dnia platforma realizuje wysyłki przesyłek kurierskich praktycznie na cały świat. Oferuje szeroki zakres usług kurierskich, od zwykłych przesyłek listownych, poprzez paczki, przesyłki paletowe, aż po dłużyce. W każdej chwili masz możliwość śledzenia przesyłki online bezpośrednio na stronie internetowej. GlobKurier.pl realizuje zarówno kurierskie zlecenia standardowe, jak i specjalne, takie jak fracht morski czy doręczenia przesyłek niestandardowych. Współpraca z GlobKurier.pl to gwarancja nadania szybkiej, bezpiecznej i taniej przesyłki kurierskiej.
0
0
Napisz komentarz!x
()
x
| Reply