• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • UPS
          • DHL
          • TNT
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
            • Odprawa celna GlobKurier.pl
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Kody pocztowe
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Dystrybucja > Czym jest stawka frachtowa w transporcie drogowym?
  • Logowanie Załóż darmowe konto
  • 05wrz 2023

    Czym jest stawka frachtowa w transporcie drogowym?

    Stawka frachtowa w transporcie drogowym to cena, którą przewoźnik żąda za usługę przewozu towarów z jednego miejsca do drugiego. W zależności od umowy i warunków handlowych stawka ta może obejmować różne elementy kosztów, takie jak opłaty za paliwo, opłaty za przejazd przez różne trasy czy kraje, koszty związane z czasem załadunku i rozładunku oraz inne potencjalne koszty dodatkowe. Inaczej wyceniane będą specjalistyczne usługi związane z przewozem towarów niebezpiecznych czy wymagających specjalnych warunków przechowywania.

    stawka frachtowa transport drogowy

    Spis treści

    • Stawka frachtowa — definicja
    • Stawki frachtowe w transporcie drogowym – kluczowy element kosztów logistycznych
    • Definicja frachtu
    • Struktura kosztów przewoźnika
    • Dostarczenie towaru a stawki frachtowe 
    • Rodzaje stawek frachtowych

    Stawka frachtowa — definicja

    Stawka frachtowa to ustalona opłata za przewóz towarów z jednego miejsca do drugiego, która jest częścią umowy frachtowej między zleceniodawcą (nadawcą) a przewoźnikiem. Ta stawka jest zwykle negocjowana i może być oparta na różnych czynnikach, takich jak odległość, typ i waga towaru, wymagany czas dostawy oraz inne specyficzne warunki, takie jak wymagania dotyczące ubezpieczenia czy specjalnego traktowania ładunku.

    Stawki frachtowe mogą być ustalane na różne sposoby:

    • Cena za jednostkę wagi (np. za tonę, kilogram)
    • Cena za jednostkę objętości (np. za metr sześcienny)
    • Cena za całą ciężarówkę lub kontener
    • Cena za kilometr
    • Stawka stała za konkretną trasę
    • Kombinacja powyższych

    Wysokość stawki frachtowej jest często wynikiem negocjacji pomiędzy stronami i może być zapisana w umowie frachtowej. Stawka ta jest jednym z kluczowych elementów w kosztach logistycznych i ma bezpośredni wpływ na cenę końcową produktu. W praktyce stawki frachtowe mogą być również podatne na fluktuacje związane z różnymi czynnikami rynkowymi, takimi jak zmiany cen paliwa, podaż i popyt na usługi transportowe, czy też warunki pogodowe wpływające na czas i koszty transportu. Istotne jest, że stawka frachtowa stanowi tylko jedną część całkowitego kosztu transportu. Do pełnego obrazu kosztów mogą należeć także opłaty dodatkowe, takie jak ubezpieczenie, opłaty za przeładunek, opłaty celne czy podatki.

    Stawki frachtowe w transporcie drogowym – kluczowy element kosztów logistycznych

    Transport drogowy stał się nieodłącznym składnikiem gospodarki globalnej. W raporcie “Transport drogowy w Polsce 2022+”, który został opublikowany w lipcu 2023 roku, GUS podaje, że przychody polskiego transportu drogowego wyniosły w 2022 roku 201,5 mld zł. Jest to wzrost o 9,8% w stosunku do roku poprzedniego. Co ciekawe, W 2022 roku Polska była 8. największym eksporterem usług transportowych na świecie (źródło: raport Międzynarodowy handel usługami w 2022 roku, Narodowy Bank Polski, lipiec 2023). Tak jak krew, która krąży w naszym ciele, tak transport pozwala na funkcjonowanie gospodarki, łącząc producentów, sprzedawców i konsumentów na całym świecie. Jednym z kluczowych czynników wpływających na koszty transportu drogowego jest stawka frachtowa. W niniejszym artykule podchodzimy do tematu stawek frachtowych w transporcie drogowym, ich genezy oraz czynników wpływających na ich kształtowanie.

    Czy wiesz, że…?
    Transport drogowy jest dominującym rodzajem transportu w Polsce. W 2022 roku odpowiadał za 86,6% przewozów ładunków i 91,3% przewozów pasażerów. 86,6% przewozów ładunków, czyli 1 976 278 tys. ton, co stanowi wzrost o 2,4% w stosunku do roku poprzedniego (źródło: GUS, Transport drogowy w Polsce 2022+).

    Zobacz ofertę → Przesyłki międzynarodowe Polska Europa 

    Definicja frachtu

    Fracht to opłata za przewóz towarów, a jego pojęcie ma korzenie w transporcie morskim. Współcześnie termin ten rozszerzył swoje znaczenie, obejmując także transport drogowy, kolejowy czy lotniczy. Fracht może odnosić się zarówno do samej opłaty za przewóz, jak i do transportowanych dóbr.

    Czynniki wpływające na stawkę frachtową

    Wartościowanie stawki frachtowej jest skomplikowane i wielowymiarowe. Na jej wysokość wpływa:

    • Wartość, waga i rodzaj towaru — chociażby ze względu na ryzyko związane z przewozem. Przykładowo, przewóz materiałów niebezpiecznych czy delikatnych elektronik może być droższy.
    • Sposób, szybkość i odległość przewozu — dłuższa trasa czy szybszy czas dostawy mogą zwiększyć koszty.
    • Wielkość ładunku — większe przesyłki mogą wymagać większych pojazdów lub specjalistycznego sprzętu.
    • Dodatkowe usługi — usługi takie jak ubezpieczenie, monitoring ładunku czy specjalistyczne opakowanie.
    • Reputacja przewoźnika, firmy transportowej — firmy o ugruntowanej pozycji na rynku mogą naliczać wyższe stawki za swoje usługi.

    Struktura kosztów przewoźnika

    Stawka frachtowa nie jest po prostu marżą dla przewoźnika. Obejmuje różne koszty związane z realizacją przewozu, takie jak:

    • paliwo — jeden z głównych składników kosztów, zwłaszcza w przypadku dłuższych tras.
    • opłaty drogowe — jakie jak myto czy opłaty za korzystanie z określonych dróg, czy tuneli.
    • pozostałe koszty — takie jak ubezpieczenie, serwis pojazdów, wynagrodzenie kierowcy czy amortyzacja pojazdu.

    Dostarczenie towaru a stawki frachtowe 

    W niektórych przypadkach fracht musi być opłacony z góry, przed wysyłką towaru. Jest to szczególnie częste w przypadkach, gdy kupujący i sprzedawca nie mają długotrwałej relacji handlowej. W innych przypadkach, szczególnie gdy istnieje zaufanie między stronami, płatność za fracht może być dokonana po dostarczeniu ładunku. Możliwa jest również częściowa płatność przed dostarczeniem, a reszta po dostarczeniu towaru i otrzymaniu wszelkich niezbędnych dokumentów. W niektórych przypadkach, zwłaszcza w dużych i złożonych transakcjach handlowych, fracht może być opłacony na kredyt, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Jeśli strony korzystają z międzynarodowych reguł handlowych INCOTERMS, terminy płatności mogą być jasno określone w tych regułach. Na przykład w warunkach CIF, koszt frachtu jest już zawarty w cenie towaru i sprzedawca jest odpowiedzialny za opłacenie kosztów przewozu. Ostatecznie, wszystko zależy od indywidualnych ustaleń między kupującym a sprzedającym. Zawsze jest to kwestia negocjacji i powinno być dokładnie określone w umowie. Zaleca się, aby obie strony dokładnie przeczytały i zrozumiały warunki płatności frachtu przed przystąpieniem do transakcji, aby uniknąć późniejszych nieporozumień.

    Rodzaje stawek frachtowych

    Choć na rynku funkcjonują różne rodzaje stawek, w praktyce przewozowej dominują stawki umowne, negocjowane indywidualnie między przewoźnikiem a klientem. W przypadku firm kurierskich czy przewoźników o dużych wolumenach przewozów mogą one opierać się na ustalonych taryfach. W kontekście rosnącej roli transportu drogowego w globalnej gospodarce i jego znaczącego udziału w Polsce, zrozumienie dynamiki i struktury stawek frachtowych staje się niezbędne dla zarówno przewoźników, jak i zleceniodawców. Jako kluczowy element w kosztach logistycznych, stawka frachtowa wpływa na konkurencyjność i efektywność całego łańcucha dostaw. Istnieje wiele czynników wpływających na jej kształtowanie, od specyfiki towaru po warunki rynkowe i relacje między stronami. Płatność za fracht i zlecenia może być regulowana na różne sposoby i jest często przedmiotem indywidualnych negocjacji. W tym dynamicznie zmieniającym się środowisku, zarówno przewoźnicy, jak i ich klienci powinni dokładnie zrozumieć wszystkie elementy wpływające na stawkę frachtową, aby mogła ona być optymalnie ustalona dla obu stron.



    Globkurier.pl

    Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.


    Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

    Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl


    Poprzedni wpis << Uproszczona odprawa celna — zasady i procedury
    Następny wpis Jak czytać dokument SAD? >>
    Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
    0 0 votes
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Szukaj artykułu

    Zwroty

    Najpopularniejsze tematy

    Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

    GlobKurier w top 1000 najszybciej rosnących firm w Europie wg Financial Times!

    Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

    Czym jest kod celny?

    Czym jest kod CN?

    Czy kurierzy pracują w sobotę?

    DPD Pickup — jak działa?

    Spóźniona paczka – co zrobić, gdy przesyłka nie dotrze na czas?

    Opinie
    Facebook
    Linkedin
    Instagram
    YouTube

    Zapisz się na newsletter

    Otrzymaj -12% na pierwszą wysyłkę
    Newsletter
    Newsletter
    Dziękujemy!

    Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
    x
    • .
      • O Firmie
        • Kim jesteśmy?
        • Blog
        • Aktualności
        • E-commerce porady
        • Jak zapakować i wysłać
        • Współpraca biznesowa
        • GlobkurierTV
        • Kariera
        • Kontakt
      • Przesyłki zagraniczne
        • Przesyłki do Anglii
        • Przesyłki do Australi
        • Przesyłki do Chin
        • Przesyłki do Kanady
        • Przesyłki do Francji
        • Przesyłki do Niemiec
        • Przesyłki do Norwegii
        • Przesyłki do USA
        • Przesyłki do Rumunii
      • Usługi Kurierskie
        • Przesyłki kopertowe
        • Przesyłki priorytetowe
        • Przesyłki lotnicze
        • Przesyłki drogowe
        • Przesyłki paletowe
        • Przesyłki krajowe
        • Przesyłki międzynarodowe
        • Spedycja
      • Strefa informacji
        • Pomoc / FAQ
        • Reklamacje
        • Program partnerski
        • Sposoby płatności
        • Statusy przewoźników
        • Towary wykluczone
        • Wszyscy przewoźnicy
        • Cennik
        • Ranking kurierów
    GLOBKURIER
    al. Wojciecha Korfantego 138a
    40-156 Katowice
    Icon formularz kontaktowy
    Icon kontakt@globkurier.pl
    Icon +48 22 300 16 21
    © 2007-2023 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
    • Strona główna
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    logo
    ue-banner
    Aktywnie wspieramy fundacje
    fundacja rozwoju polska akademia
    Otrzymane nagrody
    funfacja rozwoju polska akademia
    Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

    GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która zapewnia kompleksową obsługę rynku KEP i branży TSL. Posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Za pośrednictwem GlobKurier.pl możesz zorganizować wysyłkę do 192 krajów, korzystając z najlepszych firm kurierskich i transportowych. GlobKurier.pl utworzył innowacyjny silnik wysyłkowy, który łączy wielu lokalnych i globalnych przewoźników kurierskich i transportowych w 1 miejscu. W ofercie GlobKurier.pl znajdziesz ponad 50 firm transportowych takich jak: DHL, UPS, InPost, DPD, Fedex, TNT, GLS, ORLEN paczka, Raben, Hellmann. Dzięki temu z łatwością zamówisz taniego kuriera, który obsłuży najbardziej wymagające zlecenia. Dodatkowo firma posiada sieć ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce: GlobBox.net, które rozwiązują wyzwania pierwszej i ostatniej mili. Każdego dnia platforma realizuje wysyłki przesyłek kurierskich praktycznie na cały świat. Oferuje szeroki zakres usług kurierskich, od zwykłych przesyłek listownych, poprzez paczki, przesyłki paletowe, aż po dłużyce. W każdej chwili masz możliwość śledzenia przesyłki online bezpośrednio na stronie internetowej. GlobKurier.pl realizuje zarówno kurierskie zlecenia standardowe, jak i specjalne, takie jak fracht morski czy doręczenia przesyłek niestandardowych. Współpraca z GlobKurier.pl to gwarancja nadania szybkiej, bezpiecznej i taniej przesyłki kurierskiej.
    7
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Odpowiedz