• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • UPS
          • DHL
          • TNT
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
            • Odprawa celna GlobKurier.pl
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Kody pocztowe
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Ciekawostki > Jak i co Polak kupuje w Internecie?
  • Logowanie Załóż darmowe konto
  • 16maj 2016

    Jak i co Polak kupuje w Internecie?

    Źródło: depositphotos.com

    Prowadząc biznes internetowy na pewno masz dobrą orientację co do tego, kto na twoich stronach i z jakiego powodu robi zakupy. Wiesz także, jakie towary z twojego sklepu są popularniejsze od innych. Jeśli masz sklep internetowy od dłuższego czasu, to potrafisz przewidzieć, ocenić i zaplanować czego zamówić więcej w konkretnych miesiącach, bo znasz swój rynek. To wszystko jest jasne, jeśli już działasz w e-commerce jakiś czas.

    Co jednak, gdy jeszcze nie zacząłeś? Masz plan zbudowania biznesu i planujesz „zatowarowanie” sklepu. Trzeba podjąć kilka ważnych decyzji. Od czego zacząć?

    Spis treści

    • Najpierw trochę statystyki
      • Twój sklep to nie jedyne miejsce gdzie możesz sprzedawać
    • Preferencje zakupowe według grup produktowych
    • Google Trends
    • Co klient berze pod uwagę przy dokonywaniu e-zakupów?
      • Motywacja zakupowa
    • Kilka słów o metodach płatności
    • Rynki światowe
    • Zakupy przy pomocy urządzeń mobilnych
    • Podsumowanie

    Najpierw trochę statystyki

    Jako naród plasujemy się w samym środku zestawienia popularności zakupów on-line wśród krajów Unii Europejskiej: 60% Polaków z dostępem do sieci przynajmniej raz kupiło coś przez Internet. Więcej od nas kupują chociażby Holendrzy (88%), Brytyjczycy (87%), Niemcy (87%) i Francuzi (79%). Zaskoczeniem są Włosi, którzy z możliwości robienia zakupów przez internet korzystają w mniejszym stopniu niż my (54%). Możliwe jednak, że w przyszłości nas przegonią. Ich zapał do korzystania z e-usług rośnie szybciej, niż u nas.

    wykres kraje

    Zdecydowana większość Polaków (78%) woli nie wydawać większych kwot pieniędzy na produkty z internetu: mieszczą się w zakresie do 250 zł w miesiącu. Korzystanie z możliwości e-handlu to domena przede wszystkim osób młodych i dorosłych do 49 roku życia, w tym przede wszystkim rodzin z dziećmi i mieszkańców średnich miast. Rośnie też zainteresowanie seniorów zakupami w Sieci, tutaj sporym utrudnieniem jest brak urządzeń z dostępem do sieci. Starsi ludzie często nie dysponują odpowiednim sprzętem.

    Twój sklep to nie jedyne miejsce gdzie możesz sprzedawać

    Ulubionymi miejscami zakupowymi Polaków są Allegro, OLX.pl oraz e-bay. Na aukcjach i serwisach ogłoszeniowych najchętniej kupujemy odzież i sprzęt elektroniczny. W przypadku niektórych produktów, jak kosmetyki czy jedzenie, wolimy dedykowane im e-sklepy.

    Preferencje zakupowe według grup produktowych

    Na tle innych narodów Unii Europejskiej niespecjalnie wyróżniamy się w naszych preferencjach. W każdym kraju na pierwszych miejscach na liście e-zakupów są ubrania i buty, elektronika, książki i prasa oraz kosmetyki. W porównaniu do Brytyjczyków, Niemców i Francuzów w internecie kupujemy o wiele mniej jedzenia. Jednakże ta tendencja z roku na rok się zmienia – artykuły spożywcze kupujemy za pośrednictwem sieci coraz chętniej. Najmniej chętnie w e-sklepach kupowane są meble i materiały budowlane – te zdecydowanie wolimy nabywać tradycyjnie.

    Chlubnym wyjątkiem wśród żywności na dzień dzisiejszy jest na przykład karma dla zwierząt.

    Jeżeli twój sklep będzie handlować jedzeniem dla kotów i psów to tutaj zdecydowanie trafiłeś na krzywą wznoszącą. Nawiasem mówiąc, w każdej chwili możesz sprawdzić, jak kształtuje się zainteresowanie dowolnym produktem w Internecie.

    Google Trends

    To jedno z flagowych narzędzi diagnostycznych uruchomionych przez Google. Pozwala ono ocenić w jednostkach względnych (procentowo), jak kształtuje się częstość zapytania w sieci o dane słowo kluczowe. Poniżej przykład trendów dla zapytania o popularny typ karmy dla kotów i psów znanego producenta.

    Google_Trends_Royal_Canin

    Wykres zmian popularności frazy kluczowej w czasie ostatnich lat. Źródło: www.google.pl/trends

    Wprawdzie nie widać tutaj ilości zapytań, ale można sprawdzić jak wygląda w poszczególnych krajach w określonym przedziale czasowym. Może doktoratu z analityki na tym nie zrobisz, ale do oszacowania szans sprzedażowych – w zupełności wystarczy. Polecam.

    Co klient berze pod uwagę przy dokonywaniu e-zakupów?

    Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu przygody z e-handlem, warto abyś także prześledził poniższą listę. Może Ci ona pomóc przy prowadzeniu

    Motywacja zakupowa

    Na szczycie naszych powodów dla których kupujemy w sieci jest to, że cenimy sobie wygodę i oszczędność czasu. To trochę zaskakujące, bo jeszcze kilka lat temu była to głównie cena, dla niektórych branż towarowych niższa niż w sklepach tradycyjnych (np. elektronika)

    Nadal jest to bardzo ważny parametr przy zakupach – generalnie można powiedzieć, że jesteśmy narodem oszczędnym bo wciąż zwracamy na cenę szczególną uwagę, tak samo jak Hiszpanie i Włosi.

    Kolejnym ważnym parametrem jest szeroka gama produktów oferowana przez e-sklepy, co również wpływa na nasze zainteresowanie korzystaniem z e-handlu.

    rabat-NIP

    Szybkość i jakość dostawy także odgrywa jedną z kluczowych ról przy e-zakupach. Im szybciej, tym lepiej. W tej kwestii najwięcej cierpliwości wykazują mieszkańcy europejskich krajów nordyckich.

    My, Polacy zwracamy też uwagę na cenę dostawy. Zwłaszcza, że dla niektórych produktów i niektórych ofert kurierskich można znaleźć bardzo korzystny układ warunków dostawy dla sklepu.

    Kilka słów o metodach płatności

    Płatności wolimy dokonywać przy pomocy przelewów (na przykład PayPal) lub płacąc za towar przy odbiorze.

    Karta kredytowa, jako środek płatności w Polsce wciąż nie cieszy się wielkim zaufaniem. Jedynie Niemcy dorównują nam w swoim braku zaufania do tej metody płatności.

    Znacznie lepiej wygląda sytuacja jak chodzi o płatności przelewami online oraz dokonywane kartami debetowymi. Tutaj gwarantem bezpieczeństwa transakcji jest operator płatności jak payu czy dotpay lub platnosci24.

    Najmniej popularne we wszystkich krajach są e-zakupy na raty.

    Dokonujemy stosunkowo niewielu zwrotów. W tej kategorii królują Holendrzy i Niemcy. Zdecydowana większość z nich dotyczy odzieży.

    Zwroty i reklamacje to bardzo ważne elementy przy prowadzeniu e-biznesu, dlatego poświęcamy im odrębny artykuł.

    Rynki światowe

    Pomimo że Polacy coraz chętniej kupują przez internet, wciąż nie jesteśmy w stanie dogonić światowej czołówki. I wcale nie zapowiada się na to w przyszłości.

    Liderami na tej liście znajdziesz kolejno: Chiny, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Japonia, Niemcy, Francja, Korea Południowa, Kanada, Rosja i Brazylia. Przekrój i treny zakupowe na tych rynkach są zbliżone do polskich: kupują gównie młodzi dorośli.

    Warto, uruchamiając sklep internetowy, zastanowić się nad jego wersjami językowymi. Dzięki temu możesz próbować dotrzeć do o wiele szerszego grona klientów

    Zakupy przy pomocy urządzeń mobilnych

    W Azji o wiele chętniej kupuje się za pomocą smartfonów niż w innych częściach świata. W Europie prym w smartfonowych e-zakupach wiodą… Irlandczycy.

    Podsumowanie

    Jeśli masz praktykę handlową w sklepie tradycyjnym, na pewno będziesz wiedział, w jaki sposób podchodzić do klientów w e-handlu

    Czymkolwiek zamierzasz handlować pamiętaj jednak o drobnych różnicach, na które trzeba zwrócić uwagę prowadząc sklep internetowy.

    Jedno jest pewne

    Tak niskich kosztów uruchomienia nowego biznesu nie znajdziesz w handlu tradycyjnym, a zasięg twojej działalności może sięgać znacznie dalej niż twoje miasto a nawet niż Polska


    Poprzedni wpis << Społeczna odpowiedzialność biznesu
    Następny wpis Jak najczęściej płacimy w internecie? >>
    Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
    0 0 votes
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Szukaj artykułu

    Zwroty

    Najpopularniejsze tematy

    Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

    GlobKurier w top 1000 najszybciej rosnących firm w Europie wg Financial Times!

    Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

    Czym jest kod celny?

    Czym jest kod CN?

    Czy kurierzy pracują w sobotę?

    DPD Pickup — jak działa?

    Spóźniona paczka – co zrobić, gdy przesyłka nie dotrze na czas?

    Opinie
    Facebook
    Linkedin
    Instagram
    YouTube

    Zapisz się na newsletter

    Otrzymaj -12% na pierwszą wysyłkę
    Newsletter
    Newsletter
    Dziękujemy!

    Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
    x
    • .
      • O Firmie
        • Kim jesteśmy?
        • Blog
        • Aktualności
        • E-commerce porady
        • Jak zapakować i wysłać
        • Współpraca biznesowa
        • GlobkurierTV
        • Kariera
        • Kontakt
      • Przesyłki zagraniczne
        • Przesyłki do Anglii
        • Przesyłki do Australi
        • Przesyłki do Chin
        • Przesyłki do Kanady
        • Przesyłki do Francji
        • Przesyłki do Niemiec
        • Przesyłki do Norwegii
        • Przesyłki do USA
        • Przesyłki do Rumunii
      • Usługi Kurierskie
        • Przesyłki kopertowe
        • Przesyłki priorytetowe
        • Przesyłki lotnicze
        • Przesyłki drogowe
        • Przesyłki paletowe
        • Przesyłki krajowe
        • Przesyłki międzynarodowe
        • Spedycja
      • Strefa informacji
        • Pomoc / FAQ
        • Reklamacje
        • Program partnerski
        • Sposoby płatności
        • Statusy przewoźników
        • Towary wykluczone
        • Wszyscy przewoźnicy
        • Cennik
        • Ranking kurierów
    GLOBKURIER
    al. Wojciecha Korfantego 138a
    40-156 Katowice
    Icon formularz kontaktowy
    Icon kontakt@globkurier.pl
    Icon +48 22 300 16 21
    © 2007-2023 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
    • Strona główna
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    logo
    ue-banner
    Aktywnie wspieramy fundacje
    fundacja rozwoju polska akademia
    Otrzymane nagrody
    funfacja rozwoju polska akademia
    Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

    GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która zapewnia kompleksową obsługę rynku KEP i branży TSL. Posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Za pośrednictwem GlobKurier.pl możesz zorganizować wysyłkę do 192 krajów, korzystając z najlepszych firm kurierskich i transportowych. GlobKurier.pl utworzył innowacyjny silnik wysyłkowy, który łączy wielu lokalnych i globalnych przewoźników kurierskich i transportowych w 1 miejscu. W ofercie GlobKurier.pl znajdziesz ponad 50 firm transportowych takich jak: DHL, UPS, InPost, DPD, Fedex, TNT, GLS, ORLEN paczka, Raben, Hellmann. Dzięki temu z łatwością zamówisz taniego kuriera, który obsłuży najbardziej wymagające zlecenia. Dodatkowo firma posiada sieć ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce: GlobBox.net, które rozwiązują wyzwania pierwszej i ostatniej mili. Każdego dnia platforma realizuje wysyłki przesyłek kurierskich praktycznie na cały świat. Oferuje szeroki zakres usług kurierskich, od zwykłych przesyłek listownych, poprzez paczki, przesyłki paletowe, aż po dłużyce. W każdej chwili masz możliwość śledzenia przesyłki online bezpośrednio na stronie internetowej. GlobKurier.pl realizuje zarówno kurierskie zlecenia standardowe, jak i specjalne, takie jak fracht morski czy doręczenia przesyłek niestandardowych. Współpraca z GlobKurier.pl to gwarancja nadania szybkiej, bezpiecznej i taniej przesyłki kurierskiej.
    7
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Odpowiedz