Logo
Śledź przesyłkę
  • Moje konto i płatności
  • Lista zamówień
  • Integracje i importowanie
  • Faktury
  • Moje zgłoszenia
  • Moje reklamacje
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
      • Ubezpiecz przesyłkę
      • Cross-border
      • Odprawa celna
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
  • PL
Logo
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Ciekawostki > Embargo – co to jest i jakie ma znaczenie dla transportu globalnego?
✖
Menu
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
      • Ubezpiecz przesyłkę
      • Cross-border
      • Odprawa celna
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
Wróć
Wróć
02gru 2025

Embargo – co to jest i jakie ma znaczenie dla transportu globalnego?

   Czas czytania 7 min.

Embargo co to właściwie jest i dlaczego wywołuje tyle emocji na arenie międzynarodowej? Embargo to jedno z najczęściej stosowanych narzędzi w międzynarodowych stosunkach gospodarczych i politycznych. Państwa są ze sobą ściśle powiązane ekonomicznie, wprowadzenie embarga może mieć daleko idące konsekwencje zarówno dla kraju, przeciwko któremu jest skierowane, jak i dla państw je wprowadzających. To instrument, który może zachwiać równowagą gospodarczą całych regionów, wpłynąć na ceny surowców na światowych rynkach, a nawet przyczynić się do kryzysu humanitarnego.

embargo co to

Spis treści

  • Embargo – co to? Definicja
  • Embargo – znaczenie i przykłady ze świata
  • Embargo, które doprowadziły do kryzysu
  • Embargo a sankcje – czym się różnią
  • Embargo na zboże z Ukrainy – skutki
  • Embargo – najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Embargo – co to? Definicja

Embargo to oficjalny zakaz handlu lub innych form wymiany gospodarczej z określonym państwem, nałożony przez jedno lub więcej krajów albo organizacje międzynarodowe. Definicja embargo obejmuje zarówno całkowite zakazy wymiany handlowej, jak i ograniczenia dotyczące konkretnych towarów czy usług. Jest to środek przymusu ekonomicznego, który ma zmusić dane państwo do zmiany swojego postępowania, polityki lub decyzji uznawanych przez społeczność międzynarodową za nieprawidłowe, lub niebezpieczne.

W praktyce embargo może przybierać różne formy. Może dotyczyć:

● eksportu (zakaz sprzedaży towarów do danego kraju),
● importu (zakaz kupowania towarów z danego kraju)
● lub obydwu kierunków wymiany jednocześnie.

Embargo znaczenie wykracza poza zwykłe ograniczenia handlowe. To narzędzie nacisku politycznego, mające zmusić państwo do zmiany swojej polityki lub zachowania.

Embargo może obejmować różne dziedziny: handel surowcami energetycznymi, żywnością, technologią, bronią czy nawet usługami finansowymi. Często towarzyszy mu zakaz inwestycji, zamrożenie aktywów zagranicznych czy ograniczenia w transporcie. Co ciekawe, ten mechanizm nie jest wynalazkiem współczesnej gospodarki. Historycznie embarga stosowano już w starożytności. Przykładem może być dekret Peryklesa z 432 roku p.n.e., zakazujący handlu z Megarą, co przyczyniło się do wybuchu wojny peloponeskiej.

Wyślij swoją przesyłkę!

Współcześnie embargo może być wprowadzane jednostronnie przez jedno państwo, grupę państw (jak Unia Europejska) lub przez organizacje międzynarodowe, przede wszystkim Organizację Narodów Zjednoczonych. Embarga nałożone przez ONZ mają największą legitymację prawną, choć nie zawsze są najskuteczniejsze ze względu na możliwość zawetowania rezolucji przez stałych członków Rady Bezpieczeństwa.

Embargo – znaczenie i przykłady ze świata

Historia zna wiele przypadków stosowania embarga, które wywarły wpływ na stosunki międzynarodowe i temperaturę globalnej gospodarki.

Embargo przykłady:

Embargo na Kubę to jeden z najdłużej trwających przypadków w historii. Wprowadzone przez Stany Zjednoczone w 1962 roku, trwa do dziś, choć w ostatnich latach było częściowo łagodzone. Przez ponad sześć dekad embargo ograniczało kubańską gospodarkę, utrudniając krajowi dostęp do amerykańskich towarów, technologii i rynków finansowych. Szacuje się, że kubańska gospodarka straciła przez to dziesiątki miliardów dolarów. Warto wiedzieć, że embargo to było wielokrotnie krytykowane przez społeczność międzynarodową – Zgromadzenie Ogólne ONZ regularnie przyjmuje rezolucje wzywające do jego zniesienia, ale Stany Zjednoczone nie podjęły takiej decyzji.

Embargo na rosyjską ropę stało się jednym z kluczowych elementów reakcji Zachodu na inwazję Rosji na Ukrainę w 2022 roku. Unia Europejska stopniowo wprowadzała zakazy importu rosyjskiej ropy i produktów naftowych, co miało pozbawić Kreml istotnych źródeł dochodów finansujących wojnę. Embargo ropa rosyjska objęło również zakaz świadczenia usług transportowych i ubezpieczeniowych dla rosyjskich tankowców. Skutki embarga odczuwalne były po obu stronach. Rosja musiała szukać nowych rynków zbytu (głównie w Azji), często ze znacznym dyskontem, podczas gdy Europa stanęła przed wyzwaniem zapewnienia alternatywnych źródeł energii.

Wprowadzenie mechanizmu price cap (pułapu cenowego) na rosyjską ropę było innowacyjnym rozwiązaniem. Kraje G7 zgodziły się, że pozwolą na transport rosyjskiej ropy swoimi tankowcami tylko wtedy, gdy będzie ona sprzedawana poniżej ustalonej ceny (około 60 dolarów za baryłkę). Miało to ograniczyć dochody Rosji, nie odcinając całkowicie dostaw ropy na rynek światowy, co mogłoby spowodować dramatyczny wzrost cen paliw.

RokSzacunkowe straty w przychodach eksportowychŹródło / uwagi
202220 mld USDPoczątkowy okres embarga i price cap, spadek cen i wolumenów eksportu
202334 mld EUR (~36 mld USD)Pierwszy pełny rok sankcji, uwzględnia price cap i spadek sprzedaży do UE
202422,5 mld USDDane półroczne do czerwca 2024 według KSE Institute, kontynuacja ograniczeń eksportowych

Embargo na RPA w czasach apartheidu to przykład skutecznego wykorzystania tego narzędzia. Międzynarodowe embargo na broń i szersze sankcje ekonomiczne nałożone na południowoafrykański reżim rasistowski w latach 70. i 80. XX wieku przyczyniły się do jego upadku. W 1977 roku Rada Bezpieczeństwa ONZ wprowadzała obowiązkowe embargo na broń, a w kolejnych latach wiele krajów rozszerzyło restrykcje na inne obszary gospodarki. Presja międzynarodowa, połączona z wewnętrznymi protestami, doprowadziła ostatecznie do zniesienia apartheidu na początku lat 90.

Embargo na broń jest często stosowane przez ONZ wobec państw objętych konfliktami. Przykładem może być embargo nałożone na Iran, które przez lata ograniczało możliwość zakupu nowoczesnego uzbrojenia przez ten kraj, lub embargo wobec Korei Północnej, mające powstrzymać rozwój jej programu nuklearnego. Embargo wobec Korei Północnej jest szczególnie kompleksowe, bo oprócz broni obejmuje luksusowe towary, technologie mogące służyć programowi nuklearnemu czy rakietowemu, a nawet ogranicza eksport węgla i import ropy.

Ciekawostką jest embargo na eksport technologii do niektórych państw. Współczesne embarga coraz częściej obejmują zaawansowane technologie, jak chipy komputerowe czy oprogramowanie. Przykładowo, Stany Zjednoczone ograniczyły eksport półprzewodników do Chin, co ma spowalniać rozwój chińskiego przemysłu technologicznego i militarnego. W 2022 roku USA wprowadzono jedne z najsurowszych ograniczeń dotyczących eksportu zaawansowanych chipów i sprzętu do ich produkcji, co wywołało napięcia w stosunkach amerykańsko-chińskich.

Embargo, które doprowadziły do kryzysu

Arabskie embargo naftowe z 1973 roku to jeden z najbardziej dramatycznych przykładów wykorzystania embarga jako broni gospodarczej. Kraje arabskie zrzeszone w OAPEC (Organizacja Arabskich Krajów Eksportujących Ropę Naftową) nałożyły embargo na dostawy ropy do państw popierających Izrael podczas wojny Jom Kippur. Skutki były natychmiastowe i dotkliwe. Ceny ropy wzrosły czterokrotnie, co wywołało kryzys energetyczny i recesję w krajach zachodnich. To embargo pokazało, jak potężnym narzędziem może być kontrola nad kluczowymi surowcami.

Embargo a sankcje – czym się różnią

embargo na zboże z ukrainy

Choć terminy te często używane są zamiennie, embargo a sankcje to nie do końca to samo. Warto rozumieć różnicę między tymi pojęciami, by właściwie interpretować informacje o międzynarodowych działaniach restrykcyjnych.

Sankcje – to szersze pojęcie obejmujące różnorodne środki nacisku ekonomicznego i politycznego. Mogą to być: zamrożenie aktywów, zakazy podróży dla określonych osób, ograniczenia dostępu do rynków finansowych, wykluczenie z systemów płatności międzynarodowych (jak SWIFT), czy zakazy inwestycyjne. Sankcje mogą być bardzo precyzyjnie celowane. To znaczy, że mogą dotyczyć konkretnych polityków, przedsiębiorstw czy sektorów gospodarki. Ten rodzaj sankcji nazywany jest często „inteligentnymi sankcjami” lub „sankcjami celowanymi”, ponieważ mają minimalizować szkody dla zwykłych obywateli, koncentrując się na elitach władzy i osobach odpowiedzialnych za politykę danego państwa.

Embargo – jest specyficznym rodzajem sankcji, koncentrującym się właśnie na zakazie handlu. Można powiedzieć, że każde embargo jest sankcją, ale nie każda sankcja jest embargiem. Embargo stanowi zazwyczaj najbardziej restrykcyjny element pakietu sankcji i może dotyczyć wszystkich towarów (embargo całkowite) lub tylko wybranych kategorii (embargo selektywne, np. embargo ropa).

Różnica między embargiem a sankcjami ma także wymiar prawny. Embargo jest zazwyczaj bardziej sformalizowanym narzędziem, wymagającym odpowiednich podstaw prawnych w prawie krajowym lub międzynarodowym. Sankcje mogą być wprowadzane w sposób bardziej elastyczny i stopniowany.

Embargo na zboże z Ukrainy – skutki

Embargo na zboże z Ukrainy to szczególny przypadek, który pokazuje złożoność współczesnych stosunków międzynarodowych i handlowych. Po wybuchu wojny rosyjsko-ukraińskiej w 2022 roku, kilka krajów Unii Europejskiej, w tym Polska, Węgry, Słowacja, Bułgaria i Rumunia, wprowadzało różne formy ograniczeń na import ukraińskiego zboża. Ten przypadek pokazuje również, że embargo nie zawsze jest skierowane przeciwko państwu uznanemu za agresora czy łamiącego prawo międzynarodowe. Czasem wynika z konieczności ochrony własnych interesów ekonomicznych.

Sytuacja ta miała swoje korzenie w nagłym wzroście dostaw ukraińskich produktów rolnych do sąsiednich krajów. Wcześniej zboże z Ukrainy trafiało głównie do Afryki i Azji przez porty czarnomorskie, ale zablokowanie tych szlaków przez Rosję wymusiło przekierowanie eksportu przez granicę lądową. Przed wojną Ukraina eksportowała około 6 milionów ton zboża miesięcznie, z czego ponad 90% szło przez porty. Nagle większość tych dostaw musiała być przekierowana przez kraje sąsiednie, co wywołało perturbacje na lokalnych rynkach.

Polscy, węgierscy i słowaccy rolnicy alarmowali, że tani ukraiński import obniża ceny na lokalnych rynkach, zagrażając opłacalności ich produkcji. Ceny pszenicy w Polsce spadły w niektórych okresach nawet o 20-30% w stosunku do poziomu sprzed wojny. Rolnicy organizowali protesty, blokując przejścia graniczne i domagając się ochrony przed tym, co postrzegali jako nieuczciwą konkurencję. Argumentowali, że ukraińscy producenci mają niższe koszty produkcji i nie muszą przestrzegać tak rygorystycznych norm, jak producenci unijni.

Skutki embarga i ograniczeń na ukraińskie produkty rolne były wielorakie i dotknęły różne strony.

Dla rynku globalnego sytuacja ta stanowiła dodatkowe zagrożenie dla bezpieczeństwa żywnościowego. Ukraina jest jednym z największych światowych eksporterów zbóż – przed wojną była 5 największym eksporterem pszenicy i 4 eksporterem kukurydzy na świecie. Wszelkie ograniczenia w jej eksporcie mogły przekładać się na wyższe ceny żywności globalnie, szczególnie w krajach afrykańskich, które są uzależnione od importu zboża. Kraje takie jak Egipt, Etiopia czy Somalia importują znaczną część swojego zboża z Ukrainy. Każde zakłócenie w dostawach zwiększało ryzyko kryzysu żywnościowego i głodu w najbiedniejszych regionach świata.

Skutki embarga objęły również kwestie polityczne i dyplomatyczne. W Polsce spór o ukraińskie zboże stał się gorącym tematem politycznym przed wyborami parlamentarnymi w 2023 roku, z partiami konkurującymi o poparcie rolników. Pokazało to, jak ekonomiczne konsekwencje decyzji o ograniczeniach handlowych mogą wpływać na politykę wewnętrzną.

Niezależnie od kontrowersji wokół skuteczności tego narzędzia, embargo pozostaje jednym z niewielu środków nacisku dostępnych społeczności międzynarodowej w sytuacjach, gdy dialog dyplomatyczny zawodzi, a interwencja militarna jest niemożliwa lub niepożądana. Zrozumienie mechanizmów działania embarga, jego różnych form i potencjalnych konsekwencji jest kluczowe dla świadomego uczestnictwa w debatach o współczesnej polityce międzynarodowej.

Embargo – najczęściej zadawane pytania (FAQ)

  • Co to jest embargo i jak wpływa na handel z UE?
    Embargo to zakaz handlu z określonym państwem, który może obejmować eksport, import lub obydwa kierunki. W UE embargo wpływa na transport, logistyka musi dostosować trasy, dokumentację i ubezpieczenia.
  • Jak embargo na surowce energetyczne wpływa na transport w Europie?
    Embargo na ropę, gaz czy węgiel wymusza zmianę tras przewozu, alternatywnych dostawców i często ogranicza dostępność usług transportowych i ubezpieczeniowych dla firm logistycznych.
  • Jakie są różnice między embargiem a sankcjami w transporcie międzynarodowym?
    Sankcje obejmują szeroki zakres działań (zakazy inwestycji, zamrożenie aktywów, ograniczenia płatności), natomiast embargo koncentruje się na zakazie wymiany handlowej, w tym transportu określonych towarów.
  • Czy embargo na ukraińskie zboże wpływa na transport w Polsce i krajach sąsiednich?
    Tak, wprowadzenie ograniczeń importu powoduje konieczność zmiany tras transportowych, przeciążenie punktów granicznych i wpływa na lokalny rynek przewozów towarowych.
  • Jak sprawdzić aktualne embarga obowiązujące w UE i Polsce?
    Informacje o obowiązujących embargach publikują m.in. Komisja Europejska, Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz serwisy rządowe dotyczące handlu i transportu międzynarodowego. Warto je monitorować przed planowaniem eksportu lub importu.

Newsletter Signup

Poprzedni wpis << Diagram Spaghetti – co to jest i jak powstaje?
Następny wpis Jak zaadresować list do Szkocji? – Kod pocztowy Szkocja >>
Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
Facebook & Messenger Linkedin Twitter Pinterest WhatsApp Teams Mail
0 0 votes
Oceń artykuł
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szukaj artykułu

Zwroty

Najpopularniejsze tematy

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

DPD Pickup — jak działa?

DPD Pickup — jak działa?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Opinie
Facebook
Linkedin
Instagram
YouTube
X twitter