• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • UPS
          • DHL
          • TNT
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
            • Odprawa celna GlobKurier.pl
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Kody pocztowe
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Aktualności > Transport morski -krok po kroku
  • Logowanie Załóż darmowe konto
  • 06cze 2022

    Transport morski -krok po kroku

    Potrzeba wysyłki dużych ilości towarów, rosnące ceny frachtów lotniczych, import z najdalszych zakątków świata to głównie powody, dla których decydujemy się na wybór spedycji morskiej. Przygotowanie i realizacja samego transport morskiego to złożony proces, dlatego warto odpowiednio wcześniej się z nim zaznajomić. Jeśli zatem zamierzasz rozpocząć eksport, bądź import towarów właśnie w ten sposób to koniecznie zapoznaj się z poniższą treścią.

    Spis treści

    • Od czego zacząć?
    • Składowe wyceny
    • Płyniemy!
    • Przesyłka dotarła do celu Co dalej?
    • Skróty oraz ważne pojęcia
    • Podsumowanie

    Od czego zacząć?

    Decydując się na transport morski drugorzędna rolę odgrywa czas realizacji, dlatego w pierwszej kolejności musisz odpowiedzieć na pytanie, czy możesz sobie pozwolić na dłuższy czas oczekiwania. Kierując zapytanie o wycenę do naszego działu frachtu warto dopytać o trasit time. Pamiętaj, jednak, że czas wysyłki z portu do poru nie obejmuje czasu odprawy celnej oraz ewentualnego odbioru i doręczenia pod wskazany adres. Jeśli akceptujesz podany termin to w celu uzyskania wyceny przygotuj dodatkowe informacje tj. adres odbioru, nazwę portu dostawy (jeśli nie jesteś jej pewien wskaż nam adres doręczenia, wówczas sprawdzimy najbliższy port rozładunku), wymiar, wagę i rodzaj towaru, warunki Inocterms, oraz termin załadunku. Zapytanie możesz kierować poprzez formularz na stronie: Transport morski, bądź na adres mailowy fracht@globkurier.pl.

    Składowe wyceny

    Przedstawiona kwotacja składa się z kilku elementów, które w dużej mierze zależą od tego, na które z nich zdecyduje się eksporter, bądź importer. Ze składowych wymienić można wagę płatną ładunku, od której uzależniona jest stawka za fracht, koszt podjęcia towaru w Polsce, odprawę eksportową, dokumentację, AMS dla transportów do USA, ważenie, THC, czyli koszty portowe, niepiętrowalność ładunku, fracht morski oraz opcjonalnie koszty lokalne w państwie doręczenia tj. handling oraz usługę door delivery. Dodatkowo może zostać wskazany przelicznik ubezpieczenia, warunki Incoterms, a także uwagi do wyceny np. dotyczące wymogów w danym państwie, którego transport dotyczy.

    Płyniemy!

    Po akceptacji kosztów ustalane są szczegóły związane odprawą celną oraz podjęciem ładunku. W przypadku transportu z Polski najczęściej jeszcze przed odbiorem towaru uzupełniane są dokumenty do odprawy celnej tj. upoważnienie, oświadczenie eksportera, a następnie wysyłane do Agencji Celnej celem weryfikacji. Wcześniejsze ich sprawdzenie jest o tyle ważne, że już po odebraniu przesyłki zwykle brak jest czasu na korygowanie i wysyłanie poprawionych oryginałów. Ponadto wysyłający musi przygotować fakturę w j. polskim z tłumaczeniem na angielski oraz packing list. Odprawiona przesyłka dociera do właściwego magazynu przewoźnika, z którego wysyłana jest do portu załadunku. Tak naprawdę po dotarciu towaru zgodnie z cut off do portu możemy potwierdzić datę wypłynięcia ładunku oraz wystawić konosament.

    Podobna procedura wiąże się z importem towaru, ale  na początkowym etapie to agent przewoźnika w danym państwie kontaktuje się z nadawcą w celu uzgodnienia szczegółów podjęcia towaru. Reszta procedury wygląda niemal identycznie po dotarciu i odprawieniu przesyłki możemy potwierdzić booking.

    Przesyłka dotarła do celu Co dalej?

    W przypadku dopłynięcia towaru do portu rozładunku możliwe są dwa scenariusze. Jednym z nich, prostszym jest sytuacja, w której to importer zobowiązuje się załatwić wszystkie formalności portowe oraz odebrać towar, wówczas agent przewoźnika kontaktuje się z nim tylko w celu poinformowania go, że towar oczekuję na odbiór w porcie. Drugą opcją jest organizacja transportu przez przewoźnika, który zajmował się również frachtem. Po dopłynięciu towaru agent kontaktuję się odbiorcą w celu przygotowania dokumentów potrzebnych do odprawy importowej. Po odprawieniu przesyłki i opłaceniu należności celnopodatkowych (jeśli takowe wystąpiły) organizowany jest transport pod wskazany adres przez importera.

    Skróty oraz ważne pojęcia

    W transporcie morskim, jak i drogowym operujemy mnóstwem skrótów i pojęć, które charakterystyczne są tylko dla tej branży, dlatego warto poznać chociaż te podstawowe:

    • AMS- automatyczny system zgłaszania danych przy eksporcie do USA
    • B/L- bill of loading – konosament, morski list przewozowy,
    • Booking- zgłoszenie towaru do przewozu, rezerwacja miejsca na statku,
    • Cut off- tzw. ostateczny termin dotarcia ładunku do portu,
    • ETA- przewidywany termin wejścia statku do portu,
    • ETD- przewidywany termin wyjścia statku do portu,
    • Handling- załadunek towaru na statek w taki sposób był nie został on naruszony oraz był transportowane w odpowiedniej formie,
    • Inocterms- międzynarodowe warunki sprzedaży, określają podział wszystkich czynności, ryzyk i kosztów dotyczących transakcji pomiędzy sprzedającego i kupującego,
    • Packing list- dokument określający specyfikację towaru,
    • THC- koszty portowe / terminalowe,
    • Transit time- przewidywany czas transportu.

    Podsumowanie

    Transport morski to nie tylko sam przewóz ładunku z portu A do portu B to również szereg czynności zarówno przed i po realizacji usługi. Odpowiednie przygotowanie towaru oraz dokumentacji pozwoli uniknąć niepotrzebnych opóźnień oraz da nam pewność, że nasza przesyła bezpiecznie dotrze do odbiorcy. Wiemy, jak ważna dla eksportera i importera jest informacja o postępach w realizacji transportu, dlatego na bieżąco monitorujemy jej status, będąc w stałym kontakcie z naszym klientem. Niezwłocznie po dopłynięciu towaru do portu odbiorca powiadamiany jest o tym fakcie. W oparciu o doświadczenie staramy się by transport odbył się bez zbędnych zakłóceń, a ładunek trafił jak najszybciej do odbiorcy. Zapraszamy!

    Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/



    Barbara Bąk

    Freight Forwarder w firmie Globkurier.pl Odpowiada za przygotowanie wycen frachtów morskich, lotniczych oraz kolejowych, a także dysponuje wiedzą w zakresie odpraw celnych. Ponadto utrzymuje kontakt z kluczowymi klientami firmy.


    Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

    Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl


    Poprzedni wpis << Skąd wziąć opakowania kurierskie?
    Następny wpis Konferencja ,,Green Way in Logistics” objęta patronatem GlobKurier.pl >>
    Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
    5 1 vote
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Szukaj artykułu

    Zwroty

    Najpopularniejsze tematy

    GlobKurier w top 1000 najszybciej rosnących firm w Europie wg Financial Times!

    Wszystko, co musisz wiedzieć o kontenerach składanych

    Czym jest waga wolumetryczna

    GlobKurier.pl z nową siedzibą w centrum Katowic

    Jak wysłać przesyłkę poza Unię Europejską

    Transport morski – czym jest ETA i ETD

    Czym jest kompletacja w logistyce

    Handel międzynarodowy i jego możliwości

    Opinie
    Facebook
    Linkedin
    Instagram
    YouTube

    Zapisz się na newsletter

    Otrzymaj -12% na pierwszą wysyłkę
    Newsletter
    Newsletter
    Dziękujemy!

    Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
    x
    • .
      • O Firmie
        • Kim jesteśmy?
        • Blog
        • Aktualności
        • E-commerce porady
        • Jak zapakować i wysłać
        • Współpraca biznesowa
        • GlobkurierTV
        • Kariera
        • Kontakt
      • Przesyłki zagraniczne
        • Przesyłki do Anglii
        • Przesyłki do Australi
        • Przesyłki do Chin
        • Przesyłki do Kanady
        • Przesyłki do Francji
        • Przesyłki do Niemiec
        • Przesyłki do Norwegii
        • Przesyłki do USA
        • Przesyłki do Rumunii
      • Usługi Kurierskie
        • Przesyłki kopertowe
        • Przesyłki priorytetowe
        • Przesyłki lotnicze
        • Przesyłki drogowe
        • Przesyłki paletowe
        • Przesyłki krajowe
        • Przesyłki międzynarodowe
        • Spedycja
      • Strefa informacji
        • Pomoc / FAQ
        • Reklamacje
        • Program partnerski
        • Sposoby płatności
        • Statusy przewoźników
        • Towary wykluczone
        • Wszyscy przewoźnicy
        • Cennik
        • Ranking kurierów
    GLOBKURIER
    al. Wojciecha Korfantego 138a
    40-156 Katowice
    Icon formularz kontaktowy
    Icon kontakt@globkurier.pl
    Icon +48 22 300 16 21
    © 2007-2023 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
    • Strona główna
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    logo
    ue-banner
    Aktywnie wspieramy fundacje
    fundacja rozwoju polska akademia
    Otrzymane nagrody
    funfacja rozwoju polska akademia
    Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

    GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która zapewnia kompleksową obsługę rynku KEP i branży TSL. Posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Za pośrednictwem GlobKurier.pl możesz zorganizować wysyłkę do 192 krajów, korzystając z najlepszych firm kurierskich i transportowych. GlobKurier.pl utworzył innowacyjny silnik wysyłkowy, który łączy wielu lokalnych i globalnych przewoźników kurierskich i transportowych w 1 miejscu. W ofercie GlobKurier.pl znajdziesz ponad 50 firm transportowych takich jak: DHL, UPS, InPost, DPD, Fedex, TNT, GLS, ORLEN paczka, Raben, Hellmann. Dzięki temu z łatwością zamówisz taniego kuriera, który obsłuży najbardziej wymagające zlecenia. Dodatkowo firma posiada sieć ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce: GlobBox.net, które rozwiązują wyzwania pierwszej i ostatniej mili. Każdego dnia platforma realizuje wysyłki przesyłek kurierskich praktycznie na cały świat. Oferuje szeroki zakres usług kurierskich, od zwykłych przesyłek listownych, poprzez paczki, przesyłki paletowe, aż po dłużyce. W każdej chwili masz możliwość śledzenia przesyłki online bezpośrednio na stronie internetowej. GlobKurier.pl realizuje zarówno kurierskie zlecenia standardowe, jak i specjalne, takie jak fracht morski czy doręczenia przesyłek niestandardowych. Współpraca z GlobKurier.pl to gwarancja nadania szybkiej, bezpiecznej i taniej przesyłki kurierskiej.
    0
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Odpowiedz