Logo
Śledź przesyłkę
  • Moje konto i płatności
  • Lista zamówień
  • Integracje i importowanie
  • Faktury
  • Moje zgłoszenia
  • Moje reklamacje
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
  • PL
Logo
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Transport międzynarodowy > Opłata THC w transporcie
✖
Menu
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
Wróć
Wróć
17lip 2024

Opłata THC w transporcie

   Czas czytania 5 min.

Opłaty THC to coraz ważniejszy element kosztów transportu morskiego kontenerów. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, czym są opłaty THC, jak są naliczane i jak wpływają na łańcuch dostaw. Omówimy również globalne trendy w zakresie opłat THC oraz przedstawimy kilka wskazówek, jak zoptymalizować te koszty.

incoterms thc

Spis treści

  • Opłata THC — czym jest?
  • Incoterms THC
  • THC w portach: Chiny liderem cen, Polska w europejskiej normie. Gdzie płaci się najwięcej za transport kontenerów?
  • THC (Terminal Handling Charges) – zastosowanie
  • Czy THC jest obowiązkowe i konieczne?
  • Niższe THC to więcej statków? Opłaty portowe a konkurencyjność
  • Wskazówki do optymalizacji kosztów THC

Opłata THC — czym jest?

Skrót THC oznacza Terminal Handling Charges, czyli opłaty za obsługę terminala portowego. Obejmują one szereg operacji logistycznych związanych z przeładunkiem towarów, takich jak:

  • załadunek i rozładunek,
  • przemieszczanie kontenerów, 
  • usługi dodatkowe (opłaty za czynności takie jak magazynowanie czy manipulacja kontenerami).

Opłaty THC są naliczane zarówno przy imporcie, jak i eksporcie towarów. Ich wysokość może się różnić w zależności od portu, operatora terminala oraz specyfiki przewożonego ładunku. 

Incoterms THC

Opłata THC odnosi się do kosztów związanych z obsługą kontenerów na terminalach portowych i jest jedną z wielu opłat, które mogą wystąpić w ramach transakcji handlowej. Jakie konkretnie koszty są pokrywane i kto za nie płaci, zależy od wybranej reguły Incoterms*. I tak w przypadku reguły FOB (Free On Board), sprzedający pokrywa koszty i ryzyko do momentu załadowania towaru na statek, co zazwyczaj obejmuje opłaty THC w porcie załadunku, natomiast przy regule CIF (Cost, Insurance, and Freight), sprzedający pokrywa koszty transportu morskiego, ubezpieczenia i frachtu do portu docelowego, ale opłaty THC w porcie docelowym zazwyczaj ponosi kupujący.

*Reguły Incoterms, czyli Międzynarodowe Reguły Handlowe, to zbiór 11 reguł opracowanych przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC). Określają one obowiązki i odpowiedzialność kupującego i sprzedającego.

THC w portach: Chiny liderem cen, Polska w europejskiej normie. Gdzie płaci się najwięcej za transport kontenerów?

  • Globalny rynek opłat THC wart był w 2022 roku około 50 miliardów USD i prognozuje się, że do 2027 roku wzrośnie do 70 miliardów USD (www.mordorintelligence.com).
  • Opłaty THC stanowią średnio 10% całkowitych kosztów transportu morskiego kontenerów (www.sae.org).
  • Według danych z raportu Drewry Shipping Consultants, średnie opłaty THC w głównych portach na świecie mogą wynosić od 100 do 300 USD za kontener 20-stopowy, w zależności od lokalizacji i operatora terminalu.
  • W Polsce, opłaty THC w portach takich jak Gdańsk czy Gdynia oscylują wokół 150-250 USD za kontener 20-stopowy, co jest zgodne ze średnią europejską​ 
  • W Azji opłaty THC są zazwyczaj wyższe niż w Europie i Ameryce Północnej (www.sae.org). W badaniu opublikowanym przez Global Port Tracker, opłaty THC w chińskich portach, takich jak Szanghaj, są znacznie wyższe i mogą sięgać 400-500 USD za kontener, co jest efektem wysokiego poziomu automatyzacji i rozbudowanej infrastruktury​ 

THC (Terminal Handling Charges) – zastosowanie

Opłata THC znana również jako opłata portowa/terminalowa ma szerokie zastosowanie w transporcie morskim kontenerów.  Opłata THC obejmuje koszty związane z użyciem dźwigów i innego sprzętu do przemieszczania kontenerów między statkiem a terminalem. Obejmuje też transport kontenerów z miejsca rozładunku do strefy magazynowania, a następnie do miejsca załadunku na samochód ciężarowy lub pociąg. W przypadku gdy kontenery muszą być tymczasowo przechowywane w terminalu przed załadunkiem lub po rozładunku, naliczana jest opłata za magazynowanie, która jest częścią opłaty THC. Opłata THC obejmuje również koszty ochrony kontenerów przed kradzieżą, włamaniem i innymi zagrożeniami.

Zamów transport morski!

Dodatkowe usługi:

Oprócz podstawowych czynności związanych z obsługą kontenerów opłata THC może obejmować również koszty dodatkowych usług, takich jak:

  • kontrola celna — w przypadku gdy kontenery podlegają kontroli celnej, opłata THC może obejmować koszty obsługi celnej,
  • podłączenie chłodni — w przypadku kontenerów chłodniczych opłata THC może obejmować koszty podłączenia kontenera do zasilania i monitorowania temperatury,
  • ważenie kontenerów — na żądanie opłata THC może obejmować ważenie kontenera.

Czy THC jest obowiązkowe i konieczne?

Opłaty THC (Terminal Handling Charges) nie są prawnie obowiązkowe w samej definicji. Oznacza to, że nie ma międzynarodowych ani krajowych regulacji nakazujących stosowanie THC. Jednakże, z praktycznego punktu widzenia, opłaty te są niemalże konieczne dla spedytorów i importerów chcących korzystać z usług terminali portowych. Dzieje się tak z kilku powodów:

  • Brak alternatywy — terminale portowe mają monopol na obsługę kontenerów w portach, co oznacza, że ​​armatorzy i spedytorzy nie mają realnej alternatywy dla korzystania z ich usług.
  • Warunki umowy — umowy przewozu morskiego (np. Bill of Lading) często zawierają zapisy zobowiązujące spedytora lub odbiorcę do pokrycia opłat THC.
  • Koszty operacyjne — nawet jeśli umowa nie nakazuje opłat THC, to i tak armatorzy i spedytorzy ponoszą koszty związane z obsługą kontenerów w terminalu. Te koszty są zazwyczaj wliczane do stawek frachtowych lub innych opłat transportowych.

Z jednej strony, nie ma prawnego nakazu ich ponoszenia. Z drugiej strony, w praktyce są one niemalże niezbędne do korzystania z usług terminali portowych. Należy również wspomnieć, że wysokość opłat THC może się różnić w zależności od portu, operatora terminala, rodzaju ładunku i innych czynników. Ważne jest, aby armatorzy i spedytorzy negocjowali stawki THC z operatorami terminali, aby uzyskać optymalne warunki cenowe.

Niższe THC to więcej statków? Opłaty portowe a konkurencyjność

THC stanowią główne źródło dochodów dla terminali portowych, pozwalając im na pokrycie kosztów związanych z obsługą kontenerów, takich jak infrastruktura, sprzęt, personel, a także koszty operacyjne, takie jak energia i paliwo. Dzięki wpływom z THC terminale portowe mogą reinwestować w modernizację infrastruktury, rozbudowę placów składowych, zakup nowego sprzętu i wdrażanie technologii usprawniających obsługę kontenerów. Z drugiej strony wysokość opłat THC może wpływać na konkurencyjność portów. Niższe stawki mogą zachęcać armatorów i spedytorów do kierowania większej ilości ładunków do danego portu. Należy jednak pamiętać, że THC stanowią dodatkowy koszt dla importerów i eksporterów, który musi być wzięty pod uwagę przy kalkulacji całkowitych kosztów transportu. Ważne jest również, aby armatorzy i spedytorzy negocjowali stawki THC z operatorami terminali, aby uzyskać optymalne warunki cenowe.

Wskazówki do optymalizacji kosztów THC

  • Negocjacje — negocjuj stawki THC z operatorami terminali i negocjuj dodatkowe usługi w ramach opłaty.
  • Wybór portu — porównaj stawki THC w różnych portach i wybierz ten, który oferuje najlepszą cenę i jakość usług.
  • Konsolidacja ładunków — łącz mniejsze przesyłki do jednego kontenera, aby obniżyć koszty THC w przeliczeniu na jednostkę.
  • Broker kurierski — skorzystaj z usług doświadczonego brokera, np. GlobKurier.pl, który negocjuje stawki i zapewnia kompleksową obsługę. Więcej informacji znajdziesz na Transport morski spedycja GlobKurier.pl.
  • Planowanie — rezerwuj transport z wyprzedzeniem, aby uzyskać niższe stawki.
  • Technologia — wykorzystaj platformy online do porównania stawek THC i znalezienia najlepszych ofert.
  • Monitorowanie trendów — śledź trendy na rynku opłat THC, aby podejmować trafne decyzje.

Pamiętaj: Opłaty THC można obniżyć! Wykorzystaj te wskazówki i skorzystaj z pomocy brokera kurierskiego, aby zoptymalizować koszty transportu morskiego. Transport morski bez stresu? Postaw na GlobKurier.pl

Newsletter Signup

Poprzedni wpis << Cło Norwegia – procedura celna
Następny wpis Transport nienormatywny — czym się cechuje? >>
Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
Facebook & Messenger Linkedin Twitter Pinterest WhatsApp Teams Mail
0 0 votes
Oceń artykuł
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szukaj artykułu

Zwroty

Najpopularniejsze tematy

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

DPD Pickup — jak działa?

DPD Pickup — jak działa?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Opinie
Facebook
Linkedin
Instagram
YouTube
X twitter