• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • UPS
          • DHL
          • TNT
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
            • Odprawa celna GlobKurier.pl
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Kody pocztowe
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Porady > Zwrot przesyłki pobraniowej. Sprzedawco, zawalcz o odszkodowanie
  • Logowanie Załóż darmowe konto
  • 14gru 2018

    Zwrot przesyłki pobraniowej. Sprzedawco, zawalcz o odszkodowanie

    O przesyłce pobraniowej mówimy wtedy, gdy opłata za wysłany pocztą towar dokonywana jest przy odbiorze, w trakcie doręczenia, a nie z góry. Jeżeli towary nie zostanie odebrany I opłacany, przesyłka zwracana jest do nadawcy. Koszt dostawy w takiej sytuacji ponosi sprzedawca. Jak branża e-commerce radzi sobie z nieodebranymi przesyłkami?

    Mimo ryzyka właściciele sklepów internetowych decydują się na taką formę dostawy, są bowiem w pełni świadomi wszystkich korzyści. To ukłon w stronę klienta, który nie musi posiadać karty kredytowej, aby sfinalizować zakup. Potencjalni konsumenci mogą być też bardziej chętni do impulsywnych zakupów, ponieważ płatność nie jest nakładana w momencie składania zamówienia. Możliwość wybrania przesyłki za pobraniem podnosi też wiarygodność sklepu. W oczach klientów to wyeliminowanie ryzyka, że towar nie zostanie dostarczony.

    Spis treści

    • Mniejsze zaangażowanie, więcej zwrotów
    • Przesyłka pobraniowa to obowiązek?
    • Szybsza wysyłka
    • No dobrze, ale kto w końcu płaci…
    • Jak radzić sobie z nieodebranymi przesyłkami?
    • Postępowanie mediacyjne
    • Jak się zabezpieczyć?
    • Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

    Mniejsze zaangażowanie, więcej zwrotów

    Taka forma ma jednak swoje wady. Analizy pokazują, że przy takiej formie, więcej zamówień zostanie zwróconych, ponieważ kupujący są mniej zaangażowani w zakup niż wtedy, gdy zapłacili z góry. Na popularność przesyłek pobraniowych wpływa kilka czynników, między innymi upodobania konsumentów, które są charakterystyczne dla danego regionu geograficznego. Taka forma jest niezwykle popularna np. na Bliskim Wschodzie. 60% transakcji online w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i na Bliskim Wschodzie opłacana jest  gotówką przy odbiorze, co doprowadziło również do wzrostu liczby firm kurierskich oferujących płatność przy odbiorze.[1]

    zamów tanio przesyłki

    Przesyłka pobraniowa to obowiązek?

    Wcześniej obowiązująca ustawa o ochronie praw konsumentów wymagała aby sprzedawcy oferowali wysyłki pobraniowe. Nowa ustawa obowiązująca od grudnia 2015 roku nie nakłada na sprzedawcę obowiązku świadczenia tej formy dostawy. Zmiany przepisów w większości nie wpłynęły jednak na wycofanie tej formy z oferty.

    Szybsza wysyłka

    Część klientów wybiera przesyłkę za pobraniem, bo wierzy, że taka forma przyśpieszy cały proces dostawy. Zamówienie opłacane online musi przejść cały złożony proces: od zamówienia, przez zatwierdzenie, po płatność, potwierdzenie otrzymania wpłaty, jej zaksięgowanie i przekazanie towaru do wysyłki. Opłata za pobraniem skraca czas potrzebny na realizacje i księgowanie płatności. Wedle powszechniej opinii przesyłka pobraniowa wysyłana jest natychmiast, bo sprzedawca chce maksymalnie skrócić okres w którym nie posiada ani towaru ani zapłaty.

    Jak wysyłać za pobraniem?

    No dobrze, ale kto w końcu płaci…

    Sprzedawca nigdy nie ma pewności, kto tak naprawdę zrealizował zamówienie.  Może okazać się, że ktoś podał fikcyjne dane dla żartu, być może konkurencja próbuje działać na szkodę sklepu. Jeśli klient zamówi towar za pobraniem, ale go nie odbierze, sprzedawca ponosi koszty wysyłki w obie strony. Jednak, zarówno sprzedawcę i kupującego wiąże umowa sprzedaży zawarta w momencie wysłania towaru. Z tego tytułu na obie strony nakładane są określone prawa i obowiązki. Jeśli sprzedawca wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z umowy sprzedaży, a towar nie został odebrany z woli klienta, bez żadnego prawnego uzasadnienia, może on dochodzić swoich praw. Wśród klientów istnieje pogląd, że nieodebranie przesyłki powinno być traktowane w ramach odstąpienia od umowy i wówczas klient jest skłonny do opłacenia wyłącznie przesyłki zwrotnej. Sprzedawca ma prawo żądać więcej.

    Jak radzić sobie z nieodebranymi przesyłkami?

    Uprawnienia sprzedawcy:

    ·       Możliwość żądanie realizacji umowy – sprzedający ma obowiązek wezwania klienta do odebrania, kwoty wysyłek w obie strony. Jeśli klient nie odbierze, kolejnych krokiem jest postępowanie sądowe.

    ·       Możliwość odstąpienia od umowy i sprzedaży produktu dalej. W pierwszej kolejności klient powinien być wezwany do realizacji z wyznaczonym konkretnym terminie np. 7 dni. Jeśli w tym terminie nie odbierze. Sprzedawca ma prawo wysłać kupującemu oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

    Postępowanie mediacyjne

    Po pierwsze, sprzedawca ma prawo żądać należytego wykonania umowy sprzedaży, ale także naprawienia szkody. Np. w przypadku dużych zamówień, wymagających zatrudnienia dodatkowego pracownika, sprzedawca może wnioskować o zwrot kosztów wynagrodzenia dla dodatkowej osoby. Swoich praw może dochodzić na drodze sądowej. Jak radzi ekspert z serwisu prokonsumencki.pl:

    Oczywiście, w braku dobrej woli klienta, sprzedawcy pozostaje realizacji powyższych uprawnień na drodze sądowej. Aczkolwiek zalecałbym wcześniejszy kontakt z inspekcją handlową celem wszczęcia postępowania mediacyjnego – jego plusem jest to, że nie wiąże się z poniesieniem kosztów związanych z uruchomieniem tej procedury. Co prawda takie postępowanie jest wszczynane na wniosek konsumenta, ale przepisy dają możliwość wszczęcia takiego postępowania także z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta. Groźba poniesienia przez klienta ewentualnych kosztów sądowych powinna być wystarczającym uzasadnieniem wszczęcia takiego postępowania z urzędu, dlatego warto spróbować.

    Jak się zabezpieczyć?

    • Warto oferować przesyłkę pobraniową dla produktów o określonej wartości.
    • Zawsze warto uświadamiać e-konsumentów o jego obowiązkach wynikających z umowy sprzedaży. Warto wskazywać, że w przypadku nieodebrania przesyłki sklep będzie domagał się zwrotu kosztów przesyłki.
    • W przypadku B2B – zastrzeżenie kary umownej, która może zostać nałożona na nierzetelnego przedsiębiorcę

    Stosowanie tych podstawowych metod pozwoli uniknąć sytuacji, w której szkoda wynikająca z nieodebrania przez klienta będzie zbyt niska i walka o swoje prawa w sądzie będzie wydawać się nieopłacalna.

    Przeczytaj więcej o możliwościach przesyłki za pobraniem.


    GlobKurier.pl

    Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.


    Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

    Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl


    Poprzedni wpis << Wysyłka świąteczna – sprawdź o czym warto pamiętać!
    Następny wpis Przedsiębiorco, zyskaj zadowolenie swoich klientów bez obaw o czas i koszt dostawy >>
    Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
    0 0 votes
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Szukaj artykułu

    Zwroty

    Najpopularniejsze tematy

    GlobKurier w top 1000 najszybciej rosnących firm w Europie wg Financial Times!

    Czym jest waga wolumetryczna

    GlobKurier.pl z nową siedzibą w centrum Katowic

    Wszystko, co musisz wiedzieć o kontenerach składanych

    Jak wysłać przesyłkę poza Unię Europejską

    Transport morski – czym jest ETA i ETD

    Czym jest kompletacja w logistyce

    Handel międzynarodowy i jego możliwości

    Opinie
    Facebook
    Linkedin
    Instagram
    YouTube

    Zapisz się na newsletter

    Otrzymaj -12% na pierwszą wysyłkę
    Newsletter
    Newsletter
    Dziękujemy!

    Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
    x
    • .
      • O Firmie
        • Kim jesteśmy?
        • Blog
        • Aktualności
        • E-commerce porady
        • Jak zapakować i wysłać
        • Współpraca biznesowa
        • GlobkurierTV
        • Kariera
        • Kontakt
      • Przesyłki zagraniczne
        • Przesyłki do Anglii
        • Przesyłki do Australi
        • Przesyłki do Chin
        • Przesyłki do Kanady
        • Przesyłki do Francji
        • Przesyłki do Niemiec
        • Przesyłki do Norwegii
        • Przesyłki do USA
        • Przesyłki do Rumunii
      • Usługi Kurierskie
        • Przesyłki kopertowe
        • Przesyłki priorytetowe
        • Przesyłki lotnicze
        • Przesyłki drogowe
        • Przesyłki paletowe
        • Przesyłki krajowe
        • Przesyłki międzynarodowe
        • Spedycja
      • Strefa informacji
        • Pomoc / FAQ
        • Reklamacje
        • Program partnerski
        • Sposoby płatności
        • Statusy przewoźników
        • Towary wykluczone
        • Wszyscy przewoźnicy
        • Cennik
        • Ranking kurierów
    GLOBKURIER
    al. Wojciecha Korfantego 138a
    40-156 Katowice
    Icon formularz kontaktowy
    Icon kontakt@globkurier.pl
    Icon +48 22 300 16 21
    © 2007-2023 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
    • Strona główna
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    logo
    ue-banner
    Aktywnie wspieramy fundacje
    fundacja rozwoju polska akademia
    Otrzymane nagrody
    funfacja rozwoju polska akademia
    Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

    GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która zapewnia kompleksową obsługę rynku KEP i branży TSL. Posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Za pośrednictwem GlobKurier.pl możesz zorganizować wysyłkę do 192 krajów, korzystając z najlepszych firm kurierskich i transportowych. GlobKurier.pl utworzył innowacyjny silnik wysyłkowy, który łączy wielu lokalnych i globalnych przewoźników kurierskich i transportowych w 1 miejscu. W ofercie GlobKurier.pl znajdziesz ponad 50 firm transportowych takich jak: DHL, UPS, InPost, DPD, Fedex, TNT, GLS, ORLEN paczka, Raben, Hellmann. Dzięki temu z łatwością zamówisz taniego kuriera, który obsłuży najbardziej wymagające zlecenia. Dodatkowo firma posiada sieć ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce: GlobBox.net, które rozwiązują wyzwania pierwszej i ostatniej mili. Każdego dnia platforma realizuje wysyłki przesyłek kurierskich praktycznie na cały świat. Oferuje szeroki zakres usług kurierskich, od zwykłych przesyłek listownych, poprzez paczki, przesyłki paletowe, aż po dłużyce. W każdej chwili masz możliwość śledzenia przesyłki online bezpośrednio na stronie internetowej. GlobKurier.pl realizuje zarówno kurierskie zlecenia standardowe, jak i specjalne, takie jak fracht morski czy doręczenia przesyłek niestandardowych. Współpraca z GlobKurier.pl to gwarancja nadania szybkiej, bezpiecznej i taniej przesyłki kurierskiej.
    0
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Odpowiedz