Logo
Śledź przesyłkę
  • Moje konto i płatności
  • Lista zamówień
  • Integracje i importowanie
  • Faktury
  • Moje zgłoszenia
  • Moje reklamacje
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
  • PL
Logo
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Porady > Uszkodzona przesyłka kurierska w sklepie internetowym – prawa i obowiązki sprzedawcy.
✖
Menu
  • Oferta dla firm
    • Oferta
      • Dla firm
      • Dla przewoźników
      • Dla spedytorów
      • Program partnerski
    • Branże
      • Branża motoryzacyjna
      • Branża kosmetyczna
      • Sklepy internetowe
      • Sklepy elektroniczne
      • Branża budowlana
      • Agencje reklamowe
      • Branża dekoratorska
      • Branża stolarska
      • Branża tekstylna
      • Branża zabawek
      • Dla przemysłu
      • Jubilerzy
      • Sklepy sportowe
      • Sklepy wędkarskie
    • Rodzaje transportu
      • Transport kolejowy
      • Transport morski
      • Transport lotniczy
      • Transport całopojazdowy
      • Spedycja drogowa
      • Frachty międzynarodowe
  • Klient indywidualny
    • Usługi
      • Wysyłka za pobraniem
      • Tani kurier
      • Szybka paczka
      • Przesyłki krajowe
      • Przesyłki międzynarodowe
    • Rodzaje przesyłek
      • Przesyłki lotnicze
      • Przesyłki dłużycowe
      • Przesyłki ekspresowe
      • Przesyłki paczkowe
      • Przesyłki priorytetowe
      • Przesyłki terminowe
      • Przesyłki drogowe
    • Kody rabatowe
  • Narzędzia i integracje
    • Narzędzia
      • Doładuj Pre-paid
      • Punkty oraz oddziały
        nadania i odbioru
      • Funkcjonalności
      • Statusy przewoźników
    • Integracje
      • Zobacz wszystkie
        integracje
      • WooCommerce
      • PrestaShop
      • Shopify
      • Shoper
    • Marketplace
      • Zobacz wszystkie
        marketplace
      • Allegro
      • eBay
      • Empik
      • eMag
      • Erli
    • Kurierzy
      • Kurier DPD
      • Kurier DHL
      • Kurier UPS
      • Kurier Fedex
      • Kurier ORLEN Paczka
      • Wszyscy przewoźnicy
    • Zwroty
      • Zwroty InPost
  • Cennik
  • Wyceń przesyłkę
  • Kraje
    • Przesyłki na Europę
      • Paczki do Niemiec
      • Paczki do Holandii
      • Paczki do Norwegii
      • Paczki do Hiszpanii
      • Paczki do UK
      • Paczki do Irlandii
      • Paczki do Anglii
      • Paczki do Francji
      • Paczki na Ukrainę
      • Zobacz wszystkie kraje
    • Przesyłki poza Europę
      • Paczki do USA
      • Paczki do Chin
      • Paczki do Kanady
      • Paczki do Australii
      • Zobacz wszystkie kraje
Wróć
Wróć
13maj 2017

Uszkodzona przesyłka kurierska w sklepie internetowym – prawa i obowiązki sprzedawcy.

   Czas czytania 3 min.

Prowadząc działalność handlową w Internecie, musimy być przygotowani na możliwość wystąpienia uszkodzenia naszej przesyłki podczas transportu. Warto wiedzieć co zrobić w sytuacji kiedy towar ulega uszkodzeniu, kto ponosi odpowiedzialność oraz jak sprawnie dopełnić procedur reklamacyjnych. W zależności od tego czy Klientem  sklepu jest osoba fizyczna czy też przedsiębiorca, zagadnienie należy rozpatrywać w dwojaki sposób.

Spis treści

  • Przedsiębiorca otrzymuje uszkodzony towar – co dalej?
  • Uszkodzona przesyłka kurierska – prawa i obowiązki konsumenta
  • Uszkodzone przesyłki kurierskie – jak sklep może zminimalizować ryzyko reklamacji?

Przedsiębiorca otrzymuje uszkodzony towar – co dalej?

W przypadku, kiedy odbiorcą zakupionego towaru jest przedsiębiorstwo, odpowiedzialność za uszkodzony podczas transportu towar przechodzi w momencie odbioru  przesyłki na kupującego. W przypadku, kiedy kupujący stwierdzi przy odbiorze przesyłki jej naruszenie lub uszkodzenie, może domagać się odszkodowania od firmy kurierskiej. Natomiast sprzedawca jest odpowiedzialny za przesyłkę jedynie do momentu wydania jej kurierowi i dalsze postępowanie reklamacyjne klienta-przedsiębiorstwa, pozostaje poza jego udziałem. Oczywiście klient może wystosować żądanie z odszkodowaniem w stosunku do sprzedającego, co wymaga udowodnienia przez niego wysłania już uszkodzonego towaru.

Kluczową kwestią w sytuacji zaistnienia reklamacji jest prawidłowo skonstruowany regulamin sklepu. Warto zawrzeć w nim zapisy, które precyzują zakres odpowiedzialności sprzedawcy za zakupiony towar, takie jak:

– wyłączenie prawa do rękojmi wobec kupującego przedsiębiorcy – wyklucza dodatkową odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu udowodnionego wysłania uszkodzonego towaru ;

– wskazanie zakresu odpowiedzialności ustawowej dotyczącej sprzedaży połączonej z wysyłką – Kodeks Cywilny Art. 544. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju;

– zapisy precyzujące zakres odpowiedzialności wynikającej z umowy sprzedaży – pozwala na określenie konkretnej kwoty pieniężnej lub kosztu zakupionego towaru.

Uszkodzona przesyłka kurierska – prawa i obowiązki konsumenta

Zdecydowanie w bardziej uprzywilejowani są kupujący – osoby fizyczne.  Wysyłając zamówiony towar, sprzedawca ponosi odpowiedzialność za towar do momentu odbioru towaru przez Klienta. Jeżeli klient przy odbiorze przesyłki stwierdzi jej uszkodzenie powinien zostać sporządzony protokół szkody, w obecności kuriera oraz powinien niezwłocznie poinformować sklep o zaistniałej sytuacji. Co natomiast w sytuacji kiedy klient zgłosi uszkodzenie już po przyjęciu przesyłki od kuriera? Zgodnie z Kodeksem Cywilnym szkoda, której nie dało się zauważyć z zewnątrz można zgłosić w terminie do 7 dni, pod warunkiem udowodnienia, że uszkodzenie nastąpiło w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem.

W przypadku obu powyższych sytuacji sprzedawca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów o rękojmi. Konsumentowi przysługuje prawo do wymiany towaru, zwrotu środków pieniężnych, obniżenia ceny bądź naprawy. Konsument też decyduje o formie w jakiej zostanie zrealizowane zobowiązanie. Zasady dotyczące procedury doręczenia towaru a także zwrotów, reklamacji powinny być zawarte w regulaminie sklepu, z treścią którego kupujący zapoznał się przed zawarciem transakcji.

Uszkodzone przesyłki kurierskie – jak sklep może zminimalizować ryzyko reklamacji?

Sprzedający ma oczywiście prawo do złożenia reklamacji w firmie kurierskiej, z wykluczeniem sytuacji kiedy zostanie mu udowodnione niedopełnienie wymogów prawidłowego opakowania produktu przed wysyłką (więcej o zasadach pakowania przesyłek dowiesz się artykule „Jak w 7 krokach porządnie spakować paczkę”).

W przypadku reklamacji wynikających z uszkodzeń do których doszło podczas transportu przesyłki, kluczową kwestią jest znajomość regulaminów przewoźników, z usług których korzystamy.  Dotyczy to zarówno zasad pakowania przesyłanych towarów, deklarowanych terminów doręczeń, czy procedur składania reklamacji. Procedury jakich należy dopełnić, mogą różnić się w zależności od firmy kurierskiej, warto zatem sprawdzać i porównywać zasady doręczeń. Ważne jest również zawarcie w regulaminie sklepu wszystkich niezbędnych informacji, z którymi konsument ma obowiązek zapoznać się przed dokonaniem zakupem, bo może to stanowić kluczowy element powodzenia naszego biznesu.

W ochronie interesów sprzedającego będzie również zainwestowanie w monitoring miejsca przyjęcia przesyłek, zwłaszcza jeśli przesyłki nie są rozpakowywane każdorazowo w obecności kuriera. Może to stanowić dowód , w przypadku pojawienia się kwestii spornych. Ważne jest również zawarcie w regulaminie sklepu wszystkich niezbędnych informacji, z którymi konsument ma obowiązek zapoznać się przed dokonaniem zakupem, bo może to stanowić kluczowy element powodzenia naszego biznesu.

Newsletter Signup

Poprzedni wpis << Wydarzenia branży e-commerce jeszcze w 2017 roku!
Następny wpis Jak wysłać paczkę do Francji? >>
Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
Facebook & Messenger Linkedin Twitter Pinterest WhatsApp Teams Mail
0 0 votes
Oceń artykuł
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szukaj artykułu

Zwroty

Najpopularniejsze tematy

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Cło z USA - Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Czy można sprawdzić, o której przyjedzie kurier?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

Shein - zwrot towaru. Jak to zrobić?

DPD Pickup — jak działa?

DPD Pickup — jak działa?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Deichmann zwroty – jak oddać kupione produkty w sklepie Deichmann?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Jak zwrócić sprzęt do UPC?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Opłaty celne: co to jest cło i kiedy się je płaci?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Sprawdzanie paczki kurierskiej przy odbiorze — czy można?

Opinie
Facebook
Linkedin
Instagram
YouTube
X twitter