• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • UPS
          • DHL
          • TNT
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
            • Odprawa celna GlobKurier.pl
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Kody pocztowe
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Porady > REX – informacje dla przedsiębiorców
  • Logowanie Załóż darmowe konto
  • 18mar 2021

    REX – informacje dla przedsiębiorców

    Z dniem 1 stycznia 2021 Brexit stał się faktem. Wielka Brytania przestała uczestniczyć w jednolitym rynku i unii celnej Unii Europejskiej, co zaskutkowało zmianą charakteru relacji handlowych. Przepisy uległy przekształceniu, powstały nowe formalności do spełnienia oraz wprowadzono wymogi graniczne. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. Umowa o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską, a Zjednoczonym Królestwem (UE-UK) obowiązuje od 1.02.2021 roku, dlatego też każdy eksporter z UK i importer unijny powinien się z nią dobrze zapoznać. Jednymi z najważniejszych elementów tego kontraktu są rejestracja w systemie REX i dokumentowanie pochodzenia towarów.

    Spis treści

    • Upoważniony eksporter a preferencyjne stawki celne
    • Czym jest system REX?
    • Rejestracja przedsiębiorcy w systemie REX
    • Status upoważnionego eksportera – korzyści z rejestracji w systemie
    • Eksport towarów na warunkach preferencyjnych a Brexit
    • Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

    Upoważniony eksporter a preferencyjne stawki celne

    Korzystanie z preferencyjnych stawek celnych wymaga stosownego udokumentowania pochodzenia towarów. Mogą być to wystawione lub sporządzone dowody i świadectwa pochodzenia, deklaracje na fakturze lub deklaracje pochodzenia i oświadczenia o pochodzeniu. Rodzaj wymaganego dokumentu zależny jest od danej umowy handlowej. W Polsce świadectwa pochodzenia towarów wystawiane są przez urzędy celno – skarbowe. Jeśli chodzi o oświadczenia i deklaracje, ich treść określają postanowienia przepisów regulujących handel na warunkach preferencyjnych. Może to wymagać uzyskania statusu upoważnionego eksportera.

    Czym jest system REX?

    System REX to Rejestr Europejskich Eksporterów (The Registered Exporter system), będący częścią Ogólnego Systemu Preferencji (GSP). Powstał 1 stycznia 2017 roku, a podstawą do jego stworzenia było Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) nr 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r., ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, ustanawiającego unijny kodeks celny. Ma on za zadanie dokumentowanie pochodzenia towarów przez eksporterów zarejestrowanych w tym systemie.

    System zarejestrowanych eksporterów stworzono w celu wyeliminowania stosowanych deklaracji na fakturze i  świadectwa na formularzu A. Status upoważnionego eksportera umożliwia posługiwanie się unikalnym numerem, który jest potwierdzeniem pochodzenia wysłanego towaru i daje możliwość skorzystania z preferencji celnych.

    Co ważne, przesyłki jednostkowe, których wartość nie przekracza 6000 EUR, nie wymagają rejestracji w systemie. Wystarczy jedynie umieścić specjalne oświadczenie na dokumencie sprzedaży. Numery zarejestrowanych eksporterów są ogólnodostępne na  stronie internetowej Komisji Europejskiej.

    Rejestracja przedsiębiorcy w systemie REX

    Przedsiębiorcy chcący samodzielnie sporządzać deklaracje pochodzenia towarów, mogą ubiegać się o nadanie statusu zarejestrowanego eksportera. O uzyskanie numeru REX starać się mogą również firmy będące ponownym nadawcą towarów i chcące sporządzać zastępczy dowód pochodzenia. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji zyskują możliwość dokumentowania pochodzenia wywożonych produktów z Unii Europejskiej oraz sporządzania zastępczych oświadczeń o pochodzeniu, w celu ich ponownego wysłania.

    Polscy przedsiębiorcy mogą uzyskać numer REX składając wniosek do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu. Konieczne jest również posiadanie numeru EORI, a także dołączenie wykazu pozycji lub działów towarów, które kwalifikują się do preferencyjnego traktowania. Po zarejestrowaniu numer obejmie automatycznie wszystkie umowy, dlatego ponowna rejestracja bądź aktualizacje rejestracji nie będą wymagane. Przedsiębiorca zostanie powiadomiony o nadaniu numeru REX oraz dacie rozpoczęcia ważności rejestracji. Wówczas będzie mógł dokumentować pochodzenie towarów w formie oświadczenia o ich pochodzeniu.

    Rejestracja jest bezterminowa, jednak może zostać cofnięta, na przykład w przypadku powiadomienia organu przez eksportera o zaprzestaniu wywożenia towarów. Może być również anulowana w przypadku, gdy podmiot umyślnie bądź w wyniku zaniedbania sporządza lub przyczynia się do sporządzenia oświadczenia zawierającego nieprawdziwe informacje. Takie działania prowadzą do nieuprawnionego korzystania z preferencyjnego traktowania taryfowego.

    Każdy eksporter unijny powinien prowadzić stosowną ewidencję handlową oraz przechowywać i udostępniać dokumentację celną związaną z materiałami użytymi do wytworzenia produktów. Musi również przez pięć lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym sporządzono oświadczenie, przechowywać akta sporządzanych oświadczeń, a także ewidencję produktów i zapasów wszystkich materiałów.

    Wysyłka do Anglii - Brexit

    Status upoważnionego eksportera – korzyści z rejestracji w systemie

    Eksporter posiadający unijny nr REX może korzystać z preferencji taryfowych wynikających z umów zawartych przez Unię Europejską z krajami trzecimi. Ma prawo do potwierdzenia pochodzenia towarów w formie odpowiedniej deklaracji złożonej na fakturze, specyfikacji wysyłkowej lub innym dokumencie handlowym. W przypadku produktów o wartości powyżej 6000 EUR, tego typu deklarację może sporządzić wyłącznie przedsiębiorca posiadający status upoważnionego eksportera. Posiadanie numeru REX wiąże się również z brakiem obowiązku fizycznego przedstawienia towaru w oddziale celnym, a także z mniejszą ilością kontroli dokumentów niż w przypadku innych eksporterów. Pozwalatakże na szybsze zwolnienie środka transportu i przewożonych towarów oraz daje możliwość odroczenia płatności w zakresie ceł i podatku.

    Eksport towarów na warunkach preferencyjnych a Brexit

    Według Umowy o Handlu i Współpracy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem, wniosek o preferencyjne warunki może opierać się  na pojedynczym oświadczeniu o pochodzeniu (kod dokumentu U116) lub oświadczeniu o pochodzeniu dla wielokrotnych przesyłek tego samego towaru (kod dokumentu U118), bądź też na wiedzy importera (kod dokumentu U117). Treść oświadczenia określa załącznik Orig-4 do umowy. Jego elementem jest wskazanie numeru REX (w przypadku przesyłek przekraczających jednostkową wartość 6000 EUR). Eksporterzy wywożący towar nieprzekraczający tego progu, mogą wypełnić oświadczenie bez podania numeru REX.

    Eksporterzy z Wielkiej Brytanii zobowiązani są do sporządzania takiego samego oświadczenia, jednak jako numer referencyjny będą podawać numer EORI. W celu ułatwienia sporządzania tych oświadczeń Komisja Europejska opublikowała Rozporządzenie Wykonawcze 2020/2254. Zgodnie z nim, do dnia 31 grudnia 2021 roku eksporter może sporządzać oświadczenia na podstawie deklaracji dostawcy. Dostawca może przekazać deklarację w późniejszym terminie, jednak pod warunkiem, że znajdą się one  w posiadaniu eksportera do dnia 1 stycznia 2022 roku.

     


    GlobKurier.pl

    Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.


    Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

    Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl


    Poprzedni wpis << Optymalizacja łańcucha dostaw w dobie COVID-19
    Następny wpis Podsumowanie Webinaru ABC logistyki w e-commerce >>
    Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
    0 0 votes
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Szukaj artykułu

    Zwroty

    Najpopularniejsze tematy

    GlobKurier w top 1000 najszybciej rosnących firm w Europie wg Financial Times!

    Czym jest waga wolumetryczna

    Wszystko, co musisz wiedzieć o kontenerach składanych

    GlobKurier.pl z nową siedzibą w centrum Katowic

    Jak wysłać przesyłkę poza Unię Europejską

    Skracamy dystans do Słowacji

    Transport morski – czym jest ETA i ETD

    Czym jest kompletacja w logistyce

    Opinie
    Facebook
    Linkedin
    Instagram
    YouTube

    Zapisz się na newsletter

    Otrzymaj -12% na pierwszą wysyłkę
    Newsletter
    Newsletter
    Dziękujemy!

    Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
    x
    • .
      • O Firmie
        • Kim jesteśmy?
        • Blog
        • Aktualności
        • E-commerce porady
        • Jak zapakować i wysłać
        • Współpraca biznesowa
        • GlobkurierTV
        • Kariera
        • Kontakt
      • Przesyłki zagraniczne
        • Przesyłki do Anglii
        • Przesyłki do Australi
        • Przesyłki do Chin
        • Przesyłki do Kanady
        • Przesyłki do Francji
        • Przesyłki do Niemiec
        • Przesyłki do Norwegii
        • Przesyłki do USA
        • Przesyłki do Rumunii
      • Usługi Kurierskie
        • Przesyłki kopertowe
        • Przesyłki priorytetowe
        • Przesyłki lotnicze
        • Przesyłki drogowe
        • Przesyłki paletowe
        • Przesyłki krajowe
        • Przesyłki międzynarodowe
        • Spedycja
      • Strefa informacji
        • Pomoc / FAQ
        • Reklamacje
        • Program partnerski
        • Sposoby płatności
        • Statusy przewoźników
        • Towary wykluczone
        • Wszyscy przewoźnicy
        • Cennik
        • Ranking kurierów
    GLOBKURIER
    al. Wojciecha Korfantego 138a
    40-156 Katowice
    Icon formularz kontaktowy
    Icon kontakt@globkurier.pl
    Icon +48 22 300 16 21
    © 2007-2023 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
    • Strona główna
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    logo
    ue-banner
    Aktywnie wspieramy fundacje
    fundacja rozwoju polska akademia
    Otrzymane nagrody
    funfacja rozwoju polska akademia
    Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

    GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która zapewnia kompleksową obsługę rynku KEP i branży TSL. Posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Za pośrednictwem GlobKurier.pl możesz zorganizować wysyłkę do 192 krajów, korzystając z najlepszych firm kurierskich i transportowych. GlobKurier.pl utworzył innowacyjny silnik wysyłkowy, który łączy wielu lokalnych i globalnych przewoźników kurierskich i transportowych w 1 miejscu. W ofercie GlobKurier.pl znajdziesz ponad 50 firm transportowych takich jak: DHL, UPS, InPost, DPD, Fedex, TNT, GLS, ORLEN paczka, Raben, Hellmann. Dzięki temu z łatwością zamówisz taniego kuriera, który obsłuży najbardziej wymagające zlecenia. Dodatkowo firma posiada sieć ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce: GlobBox.net, które rozwiązują wyzwania pierwszej i ostatniej mili. Każdego dnia platforma realizuje wysyłki przesyłek kurierskich praktycznie na cały świat. Oferuje szeroki zakres usług kurierskich, od zwykłych przesyłek listownych, poprzez paczki, przesyłki paletowe, aż po dłużyce. W każdej chwili masz możliwość śledzenia przesyłki online bezpośrednio na stronie internetowej. GlobKurier.pl realizuje zarówno kurierskie zlecenia standardowe, jak i specjalne, takie jak fracht morski czy doręczenia przesyłek niestandardowych. Współpraca z GlobKurier.pl to gwarancja nadania szybkiej, bezpiecznej i taniej przesyłki kurierskiej.
    0
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Odpowiedz