Transport bimodalny – definicja i zastosowanie
Współczesny przemysł logistyczny stoi przed wyzwaniem zwiększającej się potrzeby szybkiego, kosztowo efektywnego i ekologicznego transportu towarów. W tym kontekście transport bimodalny wyłania się jako strategiczne rozwiązanie. Co warto wiedzieć o transporcie bimodalnym? Czytaj dalej!

Spis treści
Rozwój transportu bimodalnego
Bazując na inteligentnej integracji transportu kolejowego i drogowego, metoda ta umożliwia precyzyjne dostosowanie do specyficznych wymagań logistycznych, oferując jednocześnie znaczące korzyści w zakresie redukcji emisji i optymalizacji kosztów. Transport bimodalny zyskał na popularności w latach 50. i 60. XX wieku, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, jako sposób na zwiększenie efektywności transportu towarów i redukcję kosztów logistycznych. Jego rozwój był ściśle powiązany z rosnącą globalizacją i potrzebą szybszego przemieszczania towarów na długie dystanse. Według danych Międzynarodowej Unii Kolejowej (UIC), w 2025 r. na świecie przewieziono transportem bimodalnym łącznie 1,4 mld ton ładunków, z czego 0,9 mld ton transportem drogowym-kolejowym, a 0,5 mld ton transportem morskim-kolejowym.
Transport bimodalny co to? – Jak działa system transportu bimodalnego
Transport bimodalny to metoda przewozu towarów, która wykorzystuje co najmniej dwa różne rodzaje transportu – najczęściej jest to połączenie transportu drogowego z kolejowym. Kluczem do efektywności tej metody jest płynne przejście między różnymi środkami transportu, co minimalizuje czas przestoju i zwiększa szybkość dostawy.
Zastosowania transportu bimodalnego
- Transport międzynarodowy — transport bimodalny jest idealnym rozwiązaniem dla długodystansowych przewozów międzynarodowych, gdzie kombinacja transportu kolejowego i drogowego może znacząco skrócić czas transportu i obniżyć koszty.
- E-commerce i szybkie dostawy — w branży e-commerce, gdzie szybkość dostawy jest kluczowa, transport bimodalny umożliwia sprawną dystrybucję towarów na duże odległości, a następnie lokalną dostawę bezpośrednio do klienta.
- Transport ciężkich i nietypowych ładunków — dla ciężkich lub nietypowych ładunków, takich jak sprzęt budowlany czy wielkogabarytowe elementy, transport bimodalny oferuje bezpieczny i efektywny sposób przewozu.
Przykłady efektywnego wykorzystania transportu bimodalnego:
- Przykład pierwszy: Firma X wykorzystuje transport bimodalny do przewozu elektroniki z Azji do Europy. Ładunek jest transportowany koleją do głównego hubu w Europie, a następnie rozprowadzany drogą do poszczególnych krajów, co skraca czas dostawy o 40% w porównaniu do tradycyjnego transportu drogowego.
- Przykład drugi: Firma Y, specjalizująca się w e-commerce, używa transportu bimodalnego do dystrybucji odzieży. Towary są przewożone pociągami do centralnych magazynów, skąd następuje dystrybucja lokalna za pomocą transportu drogowego, co pozwala na szybką i elastyczną reakcję na zmieniające się zapotrzebowanie rynku.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2025 r. udział masy przewiezionej w ramach transportu bimodalnego w masie ładunków ogółem wyniósł 10,9%. Dla porównania w 2024 r. udział ten wyniósł 10,7%, podczas gdy w 2019 r. – 9,7%. W 2025 r. w ramach transportu bimodalnego przewieziono łącznie 119,1 mln ton ładunków, z czego 82,2 mln ton transportem drogowym-kolejowym, a 36,9 mln ton transportem morskim-kolejowym. Wśród towarów przewożonych transportem bimodalnym dominowały produkty rolno-spożywcze (38,9%), produkty przemysłowe (32,8%) oraz surowce (28,3%).
Jak zorganizować transport bimodalny – krok po kroku
- Planowanie trasy i wyboru przewoźników
Zidentyfikuj, które odcinki trasy najlepiej pokryć transportem kolejowym, a które transportem drogowym. Wybierz przewoźników wyspecjalizowanych w każdej z gałęzi transportu. - Przygotowanie ładunku
Zapakuj towar w sposób umożliwiający bezpieczny transport multimodalny. Sprawdź wymiary i wagę, aby dobrać odpowiednią bimodalną naczepę lub kontener. - Koordynacja załadunku kolejowego
Towar trafia na terminal kolejowy, gdzie następuje załadunek na wagon. Należy upewnić się, że harmonogram pociągów pasuje do planowanej dystrybucji drogowej. - Transport kolejowy na główny hub
Kolej przewozi ładunek na duże odległości, minimalizując koszty i emisję CO₂. Na tym etapie kluczowa jest terminowość i śledzenie przesyłki w systemach logistycznych. - Przeładunek i transport drogowy
Po dotarciu do centralnego hubu ładunek przeładowywany jest na samochody dostawcze, które realizują transport ostatniej mili.
Transport intermodalny a bimodalny – różnice

Nie, transport intermodalny i bimodalny nie są tożsame. Transport intermodalny to transport realizowany przez co najmniej dwa środki transportu, ale z wykorzystaniem jednej, tej samej jednostki ładunkowej (np. kontener, wymienne nadwodzie, naczepa). Dotyczy to całej trasy, którą pokonuje towar – od nadawcy do odbiorcy. Z kolei transport bimodalny to rodzaj transportu intermodalnego, w którym wykorzystuje się tylko dwie gałęzie transportu, a towar nie jest przeładowywany. W przewozie stosuje się specjalnie przystosowaną bimodalną naczepę, która wyróżnia ten rodzaj transportu na tle pozostałych.
Transport bimodalny jest jednym z najszybciej rozwijających się rodzajów transportu intermodalnego. Jest to spowodowane szeregiem jego zalet, takich jak elastyczność: transport bimodalny umożliwia połączenie zalet transportu drogowego (mobilność, dostępność) z zaletami transportu kolejowego (ekonomiczność, pojemność). Do transportu bimodalnego przekonuje także efektywność: transport bimodalny może przyczynić się do zmniejszenia kosztów transportu, emisji zanieczyszczeń i hałasu.
| Cecha | Transport intermodalny | Transport bimodalny |
|---|---|---|
| Liczba środków transportu | Co najmniej dwa | Dokładnie dwa |
| Jednostka ładunkowa | Ta sama jednostka przez całą trasę (kontener, naczepa) | Specjalna bimodalna naczepa, brak przeładunku towaru |
| Zakres trasy | Cała trasa od nadawcy do odbiorcy | Zwykle jeden odcinek drogowy + jeden kolejowy |
| Elastyczność | Wysoka, ale zależna od infrastruktury | Bardzo wysoka – łączy mobilność drogową i pojemność kolejową |
| Efektywność | Wysoka, przy dużych ładunkach i długich trasach | Bardzo wysoka – niższe koszty, mniej emisji CO₂, szybki transport |
| Zastosowanie | Szeroki zakres towarów i tras | Najczęściej dla długich tras krajowych lub międzynarodowych, przewozy drobnicowe i wielkogabarytowe |
Chcesz dowiedzieć się więcej o transporcie intermodalnym i jego zaletach? Sprawdź: Czym jest transport intermodalny? ⭢
Korzyści transportu bimodalnego
Przede wszystkim ograniczenie emisji CO2. Transport bimodalny jest znacznie bardziej ekologiczny w porównaniu do tradycyjnego transportu drogowego. Wykorzystanie pociągów w transporcie długodystansowym znacznie obniża emisję dwutlenku węgla na jednostkę transportowanego towaru, co czyni go bardziej przyjaznym dla środowiska. Badania wykazały, że transport kolejowy może redukować emisję CO2 nawet o 75% w porównaniu do transportu drogowego, co przekłada się na znaczące zmniejszenie śladu węglowego całkowitego łańcucha dostaw przy wykorzystaniu transportu bimodalnego. Co ważne dla przedsiębiorców, przełączanie się między transportem drogowym a kolejowym może obniżyć całkowite koszty transportu, zwłaszcza na długich dystansach. Transport kolejowy jest często tańszy niż drogowy, zwłaszcza przy przewozie dużych ilości towarów na długich trasach. Transport bimodalny umożliwia bardziej elastyczne planowanie i może zwiększać ogólną wydajność łańcucha dostaw. Dzięki wykorzystaniu kolejnictwa na główne odcinki trasy, transport drogowy może być skoncentrowany na krótszych dystansach, co zwiększa jego efektywność.
Transport bimodalny jest nie tylko odpowiedzią na rosnące wymagania szybkości i efektywności w logistyce, ale także krokiem w stronę bardziej zrównoważonego i ekologicznego transportu. Dzięki swojej elastyczności i możliwości dostosowania do różnorodnych potrzeb stanowi on przyszłość w branży transportowej.
| Naczepa bimodalna: W 2025 roku przewozy realizowane przy użyciu bimodalnych naczep pozwoliły ograniczyć liczbę przeładunków towaru do minimum. Ponad 95% ładunków drogowo-kolejowych dotarło do odbiorcy bez konieczności przeładunku. |
Transport bimodalny jeszcze taniej
GlobKurier może pomóc w organizacji transportu bimodalnego. Współpracujemy z wieloma przewoźnikami drogowymi i kolejowymi, którzy oferują usługi transportu bimodalnego. GlobKurier.pl może pomóc w wyborze odpowiedniego przewoźnika, wycenie usługi i organizacji transportu. Aby uzyskać pomoc w organizacji transportu bimodalnego przez GlobKurier.pl, należy wypełnić formularz lub skontaktować się mailowo. W formularzu należy podać informacje o rodzaju ładunku, jego masie i wymiarach, a także o trasie transportu. Zapewniamy swoim klientom kompleksową obsługę w zakresie transportu bimodalnego. Firma oferuje konkurencyjne ceny i wysoką jakość usług.
Bimodalny transport – najczęściej zadawane pytania (FAQ)
- Transport bimodalny – co to?
To metoda przewozu towarów, która wykorzystuje dokładnie dwa środki transportu, najczęściej kolej i drogę, przy czym towar pozostaje w jednej bimodalnej naczepie. Łączy mobilność transportu drogowego z pojemnością i ekonomicznością kolei. - Transport bimodalny a intermodalny – różnice
Transport intermodalny wykorzystuje co najmniej dwa środki transportu z jedną jednostką ładunkową przez całą trasę. Transport bimodalny to dokładnie dwa środki transportu i specjalna naczepa, która nie wymaga przeładunku towaru. - Jakie towary nadają się do transportu bimodalnego?
Sprawdza się przy ładunkach drobnicowych, wielkogabarytowych oraz przy produktach przemysłowych, rolno-spożywczych i e-commerce. - Główne korzyści transportu bimodalnego
Skraca czas dostawy, obniża koszty, zmniejsza emisję CO₂ i pozwala elastycznie planować cały łańcuch dostaw dzięki połączeniu transportu kolejowego z przewozem drogowym. - Jak zorganizować transport bimodalny?
Wybierz przewoźników kolejowych i drogowych, przygotuj ładunek w bimodalnej naczepie, aby uniknąć przeładunku samego ładunku. Towar przewożony jest koleją na główny hub, a następnie drogą do odbiorcy.




