• Wyceń przesyłkę
  • Cennik
  • Dla firm
  • Integracje
    • Moduły E-commerce
    • Strefa Programisty
    • Import CSV
    • Integracja Allegro
    • Integracja eBay
    • Utwórz sklep z kurierem
  • Oferta
        • Kurierzy i przewoźnicy
          • UPS
          • DHL
          • TNT
          • DPD
          • GLS
          • InPost
          • ORLEN paczka
          • Fedex
          • Wszyscy przewoźnicy
          • Spedycja drogowa
          • Zgłoś współpracę z firmą transportową
        • Transport krajowy
          • Przesyłki paczkowe
          • Przesyłki paletowe
          • Przesyłki dłużycowe
          • Przesyłki terminowe
          • Paczkomaty
          • Punkty nadania i odbioru przesyłek
          • Oddziały nadania i odbioru przesyłek
          • Usługi magazynowania
        • Transport międzynarodowy
          • Przesyłki drogowe
          • Przesyłki ekspresowe
          • Przesyłki lotnicze
          • Przesyłki priorytetowe
          • Frachty międzynarodowe
            • Odprawa celna GlobKurier.pl
          • Transport morski
          • Przesyłki do Niemiec
          • Przesyłki do USA
          • Obsługiwane obszary
        • Narzędzia
          • Doładuj Pre-paid
          • Kody pocztowe
          • Śledzenie przesyłki
          • Statusy przewoźników
          • Poczta Polska – status
          • Funkcjonalności
          • Wyszukiwarka produktów
          • Zobacz pełną ofertę >>
  • PL
  • PL
Globkurier.pl > Blog Globkurier > Aktualności > Komunikat IE-599 Sprawdź, czy go potrzebujesz!
  • Logowanie Załóż darmowe konto
  • 23maj 2022

    Komunikat IE-599 Sprawdź, czy go potrzebujesz!

    Planujesz eksportować swój towar poza granice Unii Europejskiej? Zastanawiasz się, kiedy jako sprzedawca możesz zastosować VAT 0%? A może już wiesz, że potrzebujesz komunikat IE-599, ale wciąż nie masz pojęcia, jak go uzyskać? W tym artykule odpowiemy na te pytania i postaramy się  rozwijać wątpliwości w temacie komunikatu IE-599. Zapraszamy do lektury.

    mężczyzna podpisujący dokument

    Spis treści

    • Czym jest komunikat IE-599?
    • Jak uzyskać komunikat IE-599?
    • Brak komunikatu IE-599
    • Co zrobić w przypadku braku komunikatu IE-599?
    • Kto jest odpowiedzialny za komunikat celny IE-559?
    • Co zrobić, jeśli oświadczenie o wywozie towaru za granicę zostało błędnie wypełnione?
    • Czy komunikat IE-599 dotyczy wyłącznie handlu w UE?
    • Jaki jest czas reakcji w przypadku komunikatu IE-599?
    • Jakie są najczęstsze błędy związane z pojawieniem się komunikatu IE-599?
    • Wpływ komunikatu IE-599 na importerów – co warto o nim wiedzieć?
    • Dlaczego warto postawić na współpracę z przedstawicielem celnym?
    • Co jeszcze warto wiedzieć na temat komunikatu IE-599?
    • Podsumowanie

    Czym jest komunikat IE-599?

    Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, eksport oznacza wywóz produktów lub usług poza terytorium Unii Europejskiej, potwierdzony przez odpowiednie organy celne. W przypadku takiego transportu można ubiegać się o zastosowanie stawki preferencyjnej VAT 0%. Należy, jednak spełnić ustawowe warunki i jednym z nich jest przedstawienie tzw. komunikatu IE-599, który jest dokumentem potwierdzającym wywóz poza granice Unii Europejskiej. Dokument IE-599 może być przedstawiony zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej.

    Jak uzyskać komunikat IE-599?

    Wiemy już, że komunikat wywozowy IE-599 dotyczy tylko towaru eksportowanego poza terytorium Wspólnotowe, ponadto rozpoczęcie wywozu musi odbyć się z terytorium RP. Po spełnieniu wymienionych przesłanek otrzymuje komunikat IE-599, który wystawiany jest z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi m.in. zgłoszeń wywozowych. System do obsługi procedury wywozu to tzw. System Kontroli Eksportu – AES. Odpowiada on za przetwarzanie i generowanie komunikatów celnych, które dotyczą konkretnych etapów związanych z odprawa celną. Zanim komunikat IE-599 zostanie wygenerowany, wystawiany jest komunikat IE-515, który dotyczy zgłoszenia towaru do procedury wywozu, następnie IE-518 zawierający wynik kontroli Urzędu Celnego Wyprowadzenia oraz IE-529, który posiada informację na temat zwolnienia towarów z procedury wywozu. Komunikat IE-599 zwykle wysyłany jest przez system na wskazany adres mailowy zgłaszającego towar do procedury wywozu. Należy pamiętać by skompletować stosowane dokumenty, takie jak IE-599, potwierdzające wywóz towarów przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej.

    Brak komunikatu IE-599

    Dokumenty IE-599 jest niezbędny by można było zastosować stawkę VAT 0%, zatem jego brak niestety oznacza tylko jedno konieczność zapłaty podatku. Zwykle jego brak ma związek z tym, że nie został on odpowiednio odnotowany w systemie celnym, albo najzwyczajniej w świecie nie opuścił obszaru celnego Unii Europejskiej. By uchronić się przed brakiem IE-599 warto już na wstępie wspomnieć danej Agencji Celnej, by po zgłoszeniu towaru do odprawy i wysłaniu go poza granice Polski udostępniła komunikat wywozowy.

    Co zrobić w przypadku braku komunikatu IE-599?

    IE-599 jest najczęstszą formą potwierdzenia wywozu towaru poza granice UE, ale nie jedyną. Alternatywę jest poinformowanie urzędu celnego wywozu o dacie oraz wskazanie urzędu celnego wyprowadzenia towaru przez zgłaszającego, czyli najczęściej agencję celną. Taką informację należy złożyć wraz z wnioskiem o potwierdzenie wywozu. Następnie urząd celny wywozu przekazuje oświadczenie o wywozie towaru za granicę do urzędu celnego wyprowadzenia. Odpowiedź powinna przyjść nie później niż do 10 dni. W sytuacji, której urząd celny wyprowadzenia nie udzieli odpowiedzi w terminie agencja celna powinna jak najszybciej przedstawić wspomnianemu urzędowi dowody świadczące o tym, że towar opuścił terytorium Wspólnotowe.

    Dokumentami, które mogą poświadczyć taki wywóz są:

    1. a) dowód zapłaty,
    2. b) potwierdzenie dostawy, bądź jego kopia podpisana lub uwierzytelniona przez odbiorcę spoza obszaru celnego Unii;
    3. c) faktura
    4. d) dokument przetworzony przez organ celny państwa członkowskiego lub państwa trzeciego zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie w danym państwie.

    Kto jest odpowiedzialny za komunikat celny IE-559?

    Jeśli chodzi o odpowiedzialność za komunikat IE-599, to spoczywa ona na importerze, eksporterze lub ich przedstawicielu celnym. Aby umożliwić przeprowadzenie odprawy celnej, osoba odpowiedzialna za dokumenty, musi przekazać wszystkie najważniejsze informacje i materiały. Szybka reakcja na pojawienie się komunikatu IE-599 pozwala na zminimalizowanie szansy na opóźnienia związane z transportem towaru lub wystąpienia komplikacji podczas odprawy celnej. Potwierdzenie wywozu towaru poza granice kraju jest bardzo ważną kwestią w przypadku handlu międzynarodowego. Właśnie z tego względu należy zadbać o właściwe postępowanie w zakresie kompletacji niezbędnych dokumentów.

    Co zrobić, jeśli oświadczenie o wywozie towaru za granicę zostało błędnie wypełnione?

    Jeśli chodzi o oświadczenie o wywozie towaru za granicę wzór: bardzo ważną kwestią jest to, że powinno ono być zawsze wypełniane z uwagą i pełnym skupieniem. Jeśli jednak dojdzie do pomyłki, natychmiast należy skontaktować się z odpowiednim organem celnym w kraju, z którego towar jest eksportowany, i postępować zgodnie z przekazanymi instrukcjami. Niezwykle istotne jest także to, że jeśli oświadczenie o wywozie towaru za granicę zostało błędnie wypełnione, należy skontaktować się także z naszym przedstawicielem celnym. Ważne jest również prawidłowe ponowne wypełnienie formularza i wprowadzenia wszelkich niezbędnych korekt. Poprawione oświadczenie o wywozie towaru za granicę powinno zostać przesłane do odpowiedniego organu celnego i czekać na decyzję. Ostatnim krokiem jest śledzenie statusu sprawy i oczekiwanie na decyzję lub ewentualny kontakt w celu podjęcia dalszych kroków. Wszystkie aspekty związane z opisanym procesem są niezwykle istotne. Jeśli wystąpiły problemy związane z błędami zawartymi w oświadczeniu, należy je jak najszybciej skorygować, aby nie opóźniać procesu związanego z transportem towaru.

    Czy komunikat IE-599 dotyczy wyłącznie handlu w UE?

    Wiele osób zastanawia się nad tym, czy komunikat IE-599 to potwierdzenie wywozu towaru jedynie w handlu między partnerami Unii Europejskiej, czy uwzględnia on również eksport towaru poza UE? Komunikat IE-599 może dotyczyć handlu w różnych krajach, jednak warto zweryfikować jego znaczenie w przypadku handlu z konkretnym krajem spoza UE. Należy więc dokładnie sprawdzić, jakie komunikaty i dokumenty trzeba uwzględnić, decydując się na eksport towaru poza UE. Bez względu na to, przez jaki kraj transportowany jest dany towar, należy pamiętać o obowiązkowym przestrzeganiu wszystkich przepisów i norm, respektowanych pod jego jurysdykcją. Pozwoli to nie tylko uniknąć problemów, ale również zagwarantuje sprawny proces obsługi celnej i efektywny transport towaru.

    Jaki jest czas reakcji w przypadku komunikatu IE-599?

    Jeśli chodzi o czas reakcji w przypadku komunikatu IE-599 to warto zwrócić szczególną uwagę na to, że powinien być on możliwie jak najkrótszy. Jeśli dochodzi do sytuacji, w której importer, eksporter lub ich przedstawiciel celny otrzymuje informację dotyczącą konieczności uzupełnienia dokumentów, lub innych materiałów, należy to zrobić w trybie natychmiastowym. Dzięki temu wywóz towarów może przebiegać zgodnie z planem. Komunikat IE-599 jest sygnałem, który ułatwia przepływ informacji między organami celnymi, a osobami odpowiedzialnymi za transport importowanego lub eksportowanego zamówienia. Potwierdzenie wywozu towaru ma duże znaczenie w kontekście utrzymania sprawnie działających organów kontroli celnej. Warto mieć to na uwadze i skoncentrować się na tym, aby jak najszybciej reagować na wszelkie pojawiające się komunikaty. Niestosowanie się do konkretnych terminów reakcji może skutkować nałożeniem na transport kary finansowej lub, w skrajnych przypadkach, blokadą transportu.

    Jakie są najczęstsze błędy związane z pojawieniem się komunikatu IE-599?

    Wywóz towarów za granicę jest związany z dostarczeniem kompletu dokumentów i niezbędnych informacji. Czasem dochodzi jednak do pomyłek lub braku niektórych materiałów. Skutkuje to wystąpieniem komunikatu IE-599. Jeśli chodzi o najczęstsze przyczyny związane z jego pojawianiem się, możemy wyróżnić kilka często powtarzających się problemów. Pierwszym z nich jest wspomniany na wstępie brak kompletu dokumentów. Bez wszystkich niezbędnych informacji i materiałów, kontrola celna nie może pozwolić na wywóz towarów. Kolejną kwestią jest występowanie błędów w postaci nieprawidłowych kodów celnych. Jeżeli dany towar ma przypisany niewłaściwy kod, może to skutkować problemami podczas odprawy. Oświadczenie o wywozie towaru za granicę i inne dokumenty powinny zostać wypełnione w czytelny i zrozumiały sposób. Jeśli zostaną one przekazane w formie niezrozumiałej, może to również skutkować pojawieniem się komunikatu IE-599.

    Wpływ komunikatu IE-599 na importerów – co warto o nim wiedzieć?

    Importerzy to osoby, które zakupiły towar lub produkt w innym kraju i chcą go wykorzystać, np. do wprowadzenia do obiegu i sprzedaży, po wcześniejszym doliczeniu swojej marży. Wystąpienie komunikatu IE-599 sprawia, że zamówiony towar może mieć opóźnienia podczas transportu. Jest więc to bardzo ważna kwestia, aby importer podjął działania w kierunku jak najszybszego uzupełnienia wszystkich brakujących dokumentów lub informacji, niezbędnych do dalszego przewozu zamówionego przez niego towaru. Wywóz towarów z danej strefy celnej może nastąpić dopiero w sytuacji, w której kontrola celna przebiegnie poprawnie. Do tego jest niezbędny komplet dokumentacji. Właśnie z tego powodu eksporter, importer, a także przedstawiciel celny powinni pozostawać w stałym kontakcie. Dzięki temu, nawet jeśli pojawi się komunikat IE-599, będą mogli oni szybko zaradzić całej sytuacji, rozwiązując problem i sprawiając, że wywóz towarów za granicę będzie możliwy.

    Dlaczego warto postawić na współpracę z przedstawicielem celnym?

    Przedstawiciele celni zajmują się zawodowo reprezentowaniem danych podmiotów, przed organami celnymi. Wywóz towarów z ich pomocą może być więc znacznie prostszym zadaniem, ponieważ dzięki swojej wiedzy i kontaktom, mogą oni mieć realny wpływ na tempo rozwiązywania problematycznych sytuacji, które mogą wystąpić z różnych powodów, m.in. przez pojawienie się komunikatu IE-599. Utrzymywanie stałego kontaktu z agentem celnym jest więc bardzo ważne. Należy go informować o wszystkich kwestiach związanych ze zmianami w przesyłkach, które mogą mieć wpływ na odprawę celną. Jeśli otrzymasz komunikat IE-599, agent celny będzie mógł znacznie szybciej zareagować. Przekazując mu tę informację od razu, masz pewność, że wykona on wszystkie niezbędne działania, które pozwolą na wywóz towarów za granicę. Współpraca z przedstawicielami celnymi ma ogromne znaczenie w kontekście utrzymania efektywnego procesu transportu. Pomaga nie tylko podczas pojawiania się komunikatu IE-599, ale także w przypadku wystąpienia innych komplikacji i nieprzewidzianych zdarzeń.

    Co jeszcze warto wiedzieć na temat komunikatu IE-599?

    Wywóz towarów za granicę może być związany z wystąpieniem różnych nieprzewidzianych sytuacji, na które należy szybko reagować. Komunikat IE-599 sprawia, że wszystkie strony transakcji mogą zostać szybko zmobilizowane do działania. W końcu warto pamiętać o tym, że odpowiedzialność za wystąpienie komunikatu IE-599 może dotyczyć zarówno importera, eksportera, jak i przedstawiciela celnego. Trzeba mieć także na uwadze to, że komunikat celny IE-599 może pojawić się nie tylko, kiedy dokumentacja lub przekazane informacje są niekompletne. Może on wystąpić również w sytuacji, w której wartość celna towarów jest niejasna lub zbyt niska. Wywóz towarów za granicę wymaga także przeprowadzenie pewnych niezbędnych kontroli. pojawienie się wspomnianego komunikatu może opóźnić cały ten proces, więc również należy o tym pamiętać.

    Podsumowanie

    Podsumowując najważniejsze informacje pamiętaj, że w celu zastosowania stawki VAT 0% dla towaru eksportowanego konieczne jest wcześniejsze uzyskanie komunikatu IE-599 który jest traktowany, jako potwierdzenie wywozu towaru poza Unii Europejskiej. Komunikat generowany jest automatycznie przez system AES. Następnie jest on wysyłany na wskazany adres mailowy zgłaszającego w formacie XML, ale również pdf. Jeśli, jednak z jakiś przyczyn komunikat IE-599 nie został wystawiony niezwłocznie, poproś agencję celną odprawiającą twój towar by zgłosiła do urzędu celnego wywozu, że towar opuścił terytorium unijne wraz z wnioskiem o potwierdzenie wywozu.

    Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/



    Barbara Bąk

    Freight Forwarder w firmie Globkurier.pl Odpowiada za przygotowanie wycen frachtów morskich, lotniczych oraz kolejowych, a także dysponuje wiedzą w zakresie odpraw celnych. Ponadto utrzymuje kontakt z kluczowymi klientami firmy.


    Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

    Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl


    Poprzedni wpis << Zwrot lub wymiana biżuterii — jak to zrobić?
    Następny wpis Co podarować na Dzień Matki? >>
    Podobał Ci się artykuł? Oceń, zostaw komentarz lub udostępnij dalej.
    5 1 vote
    Oceń artykuł
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Szukaj artykułu

    Zwroty

    Najpopularniejsze tematy

    GlobKurier w top 1000 najszybciej rosnących firm w Europie wg Financial Times!

    Czym jest waga wolumetryczna

    Wszystko, co musisz wiedzieć o kontenerach składanych

    GlobKurier.pl z nową siedzibą w centrum Katowic

    Jak wysłać przesyłkę poza Unię Europejską

    Skracamy dystans do Słowacji

    Transport morski – czym jest ETA i ETD

    Czym jest kompletacja w logistyce

    Opinie
    Facebook
    Linkedin
    Instagram
    YouTube

    Zapisz się na newsletter

    Otrzymaj -12% na pierwszą wysyłkę
    Newsletter
    Newsletter
    Dziękujemy!

    Jeszcze tylko sprawdź swój e-mail i potwierdź subskrypcję.
    x
    • .
      • O Firmie
        • Kim jesteśmy?
        • Blog
        • Aktualności
        • E-commerce porady
        • Jak zapakować i wysłać
        • Współpraca biznesowa
        • GlobkurierTV
        • Kariera
        • Kontakt
      • Przesyłki zagraniczne
        • Przesyłki do Anglii
        • Przesyłki do Australi
        • Przesyłki do Chin
        • Przesyłki do Kanady
        • Przesyłki do Francji
        • Przesyłki do Niemiec
        • Przesyłki do Norwegii
        • Przesyłki do USA
        • Przesyłki do Rumunii
      • Usługi Kurierskie
        • Przesyłki kopertowe
        • Przesyłki priorytetowe
        • Przesyłki lotnicze
        • Przesyłki drogowe
        • Przesyłki paletowe
        • Przesyłki krajowe
        • Przesyłki międzynarodowe
        • Spedycja
      • Strefa informacji
        • Pomoc / FAQ
        • Reklamacje
        • Program partnerski
        • Sposoby płatności
        • Statusy przewoźników
        • Towary wykluczone
        • Wszyscy przewoźnicy
        • Cennik
        • Ranking kurierów
    GLOBKURIER
    al. Wojciecha Korfantego 138a
    40-156 Katowice
    Icon formularz kontaktowy
    Icon kontakt@globkurier.pl
    Icon +48 22 300 16 21
    © 2007-2023 GlobKurier.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
    • Strona główna
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Mapa strony
    logo
    ue-banner
    Aktywnie wspieramy fundacje
    fundacja rozwoju polska akademia
    Otrzymane nagrody
    funfacja rozwoju polska akademia
    Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm. Cennik nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 §1 Kodeksu Cywilnego.

    GlobKurier.pl to międzynarodowa platforma transportowa, która zapewnia kompleksową obsługę rynku KEP i branży TSL. Posiada dostęp do transportu drogowego, morskiego oraz lotniczego. Za pośrednictwem GlobKurier.pl możesz zorganizować wysyłkę do 192 krajów, korzystając z najlepszych firm kurierskich i transportowych. GlobKurier.pl utworzył innowacyjny silnik wysyłkowy, który łączy wielu lokalnych i globalnych przewoźników kurierskich i transportowych w 1 miejscu. W ofercie GlobKurier.pl znajdziesz ponad 50 firm transportowych takich jak: DHL, UPS, InPost, DPD, Fedex, TNT, GLS, ORLEN paczka, Raben, Hellmann. Dzięki temu z łatwością zamówisz taniego kuriera, który obsłuży najbardziej wymagające zlecenia. Dodatkowo firma posiada sieć ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce: GlobBox.net, które rozwiązują wyzwania pierwszej i ostatniej mili. Każdego dnia platforma realizuje wysyłki przesyłek kurierskich praktycznie na cały świat. Oferuje szeroki zakres usług kurierskich, od zwykłych przesyłek listownych, poprzez paczki, przesyłki paletowe, aż po dłużyce. W każdej chwili masz możliwość śledzenia przesyłki online bezpośrednio na stronie internetowej. GlobKurier.pl realizuje zarówno kurierskie zlecenia standardowe, jak i specjalne, takie jak fracht morski czy doręczenia przesyłek niestandardowych. Współpraca z GlobKurier.pl to gwarancja nadania szybkiej, bezpiecznej i taniej przesyłki kurierskiej.
    0
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Odpowiedz