Jak i co Polak kupuje w Internecie?

Źródło: depositphotos.com

Prowadząc biznes internetowy na pewno masz dobrą orientację co do tego, kto na twoich stronach i z jakiego powodu robi zakupy. Wiesz także, jakie towary z twojego sklepu są popularniejsze od innych. Jeśli masz sklep internetowy od dłuższego czasu, to potrafisz przewidzieć, ocenić i zaplanować czego zamówić więcej w konkretnych miesiącach, bo znasz swój rynek. To wszystko jest jasne, jeśli już działasz w e-commerce jakiś czas.

Co jednak, gdy jeszcze nie zacząłeś? Masz plan zbudowania biznesu i planujesz „zatowarowanie” sklepu. Trzeba podjąć kilka ważnych decyzji. Od czego zacząć?

Najpierw trochę statystyki

Jako naród plasujemy się w samym środku zestawienia popularności zakupów on-line wśród krajów Unii Europejskiej: 60% Polaków z dostępem do sieci przynajmniej raz kupiło coś przez Internet. Więcej od nas kupują chociażby Holendrzy (88%), Brytyjczycy (87%), Niemcy (87%) i Francuzi (79%). Zaskoczeniem są Włosi, którzy z możliwości robienia zakupów przez internet korzystają w mniejszym stopniu niż my (54%). Możliwe jednak, że w przyszłości nas przegonią. Ich zapał do korzystania z e-usług rośnie szybciej, niż u nas.

wykres_kraje_01

Źródło: materiały własne

Zdecydowana większość Polaków (78%) woli nie wydawać większych kwot pieniędzy na produkty z internetu: mieszczą się w zakresie do 250 zł w miesiącu. Korzystanie z możliwości e-handlu to domena przede wszystkim osób młodych i dorosłych do 49 roku życia, w tym przede wszystkim rodzin z dziećmi i mieszkańców średnich miast. Rośnie też zainteresowanie seniorów zakupami w Sieci, tutaj sporym utrudnieniem jest brak urządzeń z dostępem do sieci. Starsi ludzie często nie dysponują odpowiednim sprzętem.

Twój sklep to nie jedyne miejsce gdzie możesz sprzedawać

Ulubionymi miejscami zakupowymi Polaków są Allegro, OLX.pl oraz e-bay. Na aukcjach i serwisach ogłoszeniowych najchętniej kupujemy odzież i sprzęt elektroniczny. W przypadku niektórych produktów, jak kosmetyki czy jedzenie, wolimy dedykowane im e-sklepy.

Preferencje zakupowe według grup produktowych

Na tle innych narodów Unii Europejskiej niespecjalnie wyróżniamy się w naszych preferencjach. W każdym kraju na pierwszych miejscach na liście e-zakupów są ubrania i buty, elektronika, książki i prasa oraz kosmetyki. W porównaniu do Brytyjczyków, Niemców i Francuzów w internecie kupujemy o wiele mniej jedzenia. Jednakże ta tendencja z roku na rok się zmienia – artykuły spożywcze kupujemy za pośrednictwem sieci coraz chętniej. Najmniej chętnie w e-sklepach kupowane są meble i materiały budowlane – te zdecydowanie wolimy nabywać tradycyjnie.

Chlubnym wyjątkiem wśród żywności na dzień dzisiejszy jest na przykład karma dla zwierząt.

Jeżeli twój sklep będzie handlować jedzeniem dla kotów i psów to tutaj zdecydowanie trafiłeś na krzywą wznoszącą. Nawiasem mówiąc, w każdej chwili możesz sprawdzić, jak kształtuje się zainteresowanie dowolnym produktem w Internecie.

Google Trends

Royal_Canin_Nederland_B.V.,_Poort_van_Veghel-wikipedia

Znany holenderski producent karmy dla zwierząt. Źródło obrazka: Wikipedia

To jedno z flagowych narzędzi diagnostycznych uruchomionych przez Google. Pozwala ono ocenić w jednostkach względnych (procentowo), jak kształtuje się częstość zapytania w sieci o dane słowo kluczowe. Poniżej przykład trendów dla zapytania o popularny typ karmy dla kotów i psów znanego producenta.

 

Google_Trends_Royal_Canin

Wykres zmian popularności frazy kluczowej w czasie ostatnich lat. Źródło: www.google.pl/trends

LINK do powyższego przykładu

Wprawdzie nie widać tutaj ilości zapytań, ale można sprawdzić jak wygląda w poszczególnych krajach w określonym przedziale czasowym. Może doktoratu z analityki na tym nie zrobisz, ale do oszacowania szans sprzedażowych – w zupełności wystarczy. Polecam.

Co klient berze pod uwagę przy dokonywaniu e-zakupów?

Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu przygody z e-handlem, warto abyś także prześledził poniższą listę. Może Ci ona pomóc przy prowadzeniu

Motywacja zakupowa

Na szczycie naszych powodów dla których kupujemy w sieci jest to, że cenimy sobie wygodę i oszczędność czasu. To trochę zaskakujące, bo jeszcze kilka lat temu była to głównie cena, dla niektórych branż towarowych niższa niż w sklepach tradycyjnych (np. elektronika)

Nadal jest to bardzo ważny parametr przy zakupach – generalnie można powiedzieć, że jesteśmy narodem oszczędnym bo wciąż zwracamy na cenę szczególną uwagę, tak samo jak Hiszpanie i Włosi.

Kolejnym ważnym parametrem jest szeroka gama produktów oferowana przez e-sklepy, co również wpływa na nasze zainteresowanie korzystaniem z e-handlu.

rabat-NIP

Szybkość i jakość dostawy także odgrywa jedną z kluczowych ról przy e-zakupach. Im szybciej, tym lepiej. W tej kwestii najwięcej cierpliwości wykazują mieszkańcy europejskich krajów nordyckich.

My, Polacy zwracamy też uwagę na cenę dostawy. Zwłaszcza, że dla niektórych produktów i niektórych ofert kurierskich można znaleźć bardzo korzystny układ warunków dostawy dla sklepu.

Kilka słów o metodach płatności

Płatności wolimy dokonywać przy pomocy przelewów (na przykład PayPal) lub płacąc za towar przy odbiorze.

Karta kredytowa, jako środek płatności w Polsce wciąż nie cieszy się wielkim zaufaniem. Jedynie Niemcy dorównują nam w swoim braku zaufania do tej metody płatności.

Znacznie lepiej wygląda sytuacja jak chodzi o płatności przelewami online oraz dokonywane kartami debetowymi. Tutaj gwarantem bezpieczeństwa transakcji jest operator płatności jak payu czy dotpay lub platnosci24.

Najmniej popularne we wszystkich krajach są e-zakupy na raty.

Dokonujemy stosunkowo niewielu zwrotów. W tej kategorii królują Holendrzy i Niemcy. Zdecydowana większość z nich dotyczy odzieży.

Zwroty i reklamacje to bardzo ważne elementy przy prowadzeniu e-biznesu, dlatego poświęcamy im odrębny artykuł.

Rynki światowe

Pomimo że Polacy coraz chętniej kupują przez internet, wciąż nie jesteśmy w stanie dogonić światowej czołówki. I wcale nie zapowiada się na to w przyszłości.

Liderami na tej liście znajdziesz kolejno: Chiny, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Japonia, Niemcy, Francja, Korea Południowa, Kanada, Rosja i Brazylia. Przekrój i treny zakupowe na tych rynkach są zbliżone do polskich: kupują gównie młodzi dorośli.

Warto, uruchamiając sklep internetowy, zastanowić się nad jego wersjami językowymi. Dzięki temu możesz próbować dotrzeć do o wiele szerszego grona klientów

Zakupy przy pomocy urządzeń mobilnych

W Azji o wiele chętniej kupuje się za pomocą smartfonów niż w innych częściach świata. W Europie prym w smartfonowych e-zakupach wiodą… Irlandczycy.

Podsumowanie

Jeśli masz praktykę handlową w sklepie tradycyjnym, na pewno będziesz wiedział, w jaki sposób podchodzić do klientów w e-handlu

Czymkolwiek zamierzasz handlować pamiętaj jednak o drobnych różnicach, na które trzeba zwrócić uwagę prowadząc sklep internetowy.

Jedno jest pewne

Tak niskich kosztów uruchomienia nowego biznesu nie znajdziesz w handlu tradycyjnym, a zasięg twojej działalności może sięgać znacznie dalej niż twoje miasto a nawet niż Polska