Black Friday – przygotuj swój e-sklep na dzień zakupowego szaleństwa!

Black Friday już na dobre wpisał się do naszego kalendarza. To co wyróżnia Black Friday i Cyber Monday na tle innych wyprzedaży to dokładnie znana w danym roku data. Klienci szykują się więc na wyprzedaż z wyprzedzeniem, już wcześniej wypatrując swojej zdobyczy.

Powołując się na businessinsider.com.pl, w ubiegłym roku w Black Friday, który przypadał na 25 listopada, sklepy internetowe w Polsce odwiedziło o milion użytkowników więcej, niż w pozostałe dni listopada. Według danych Gemius/PBI było to 5,3 mln osób (20 proc. internautów).

Jak przygotować e-sklep na zakupowe szaleństwo Black Friday?

1. Planuj

Badania wskazują, że aż 40% konsumentów rozpoczyna poszukiwania świątecznych prezentów już w listopadzie!  Warto więc zaplanować wyprzedaże z wyprzedzeniem, dograć koszty wysyłki i zwiększyć w tym dniu siły robocze, żeby paczki dotarły do klientów na czas.

– Przygotuj kalendarz działań na nadchodzące święta i wyprzedaże i na jego podstawie przygotuj ofertę sklepu. Ustal harmonogram promocji i ceny.– Planując kalendarz promocji nie zapomnij o zaplanowaniu kampanii promocyjnej. Wyznacz daty i miejsca w jakich będziesz komunikował o wyprzedaży swoim obecnym i potencjalnym klientom.

– Pokuś się aby komunikować o czymś więcej niż wyprzedaż na Black Friday. Buduj napięcie i angażuj klientów. Możesz rozpocząć wyprzedaż wcześniej, możesz rozdawać dedykowane kody rabatowe. Granicą jest tylko Twoja wyobraźnia.

– Szukaj źródeł, za pomocą których możesz dotrzeć do swoich klientów. Influencerzy i blogerzy to świetna materia, nawet dla mniejszych sklepów. Możesz się wspomóc IndaHash, albo szukać na własną rękę.

– Zawczasu poszukaj też stron promujących oferty i sklepy na BlackFriday. Nawiąż z nimi współpracę. Pomoże Ci to dotrzeć do Twojej grupy klientów!Pamiętaj, jesteś jednym z wielu w tłumie! Musisz się wyróżnić i przyciągnąć klientów właśnie do siebie!

2. Projektuj

Masz już kalendarz, masz ceny, wiesz gdzie się chcesz pojawić, teraz musisz to zwizualizować. Zadbaj o spójność przekazu. Przygotowując nowe grafiki, pomyśl także o ich zmianie na swojej stronie www, fanpage itp.

Pracę możesz zlecić profesjonalnemu grafikowi, lub wykonać samodzielnie,  korzystając z darmowych programów jak canva, gimp czy paint.net. Zdjęcia możesz ściągnąć korzystając z bezpłatnego banku zdjęć jak np. pixabay.pl, pexels.com, czy freepik.com

3. Stwórz plan awaryjny

Pomyśl co może pójść nie tak i jak temu zaradzić. Awaria strony, problem z dostawcą towaru, atak hakerski? Musisz przewidywać i stworzyć awaryjny plan działania.

Przecież nie chcesz żeby Twoi klienci zobaczyli error 503 na stronie i uciekli do konkurencji.

Pamiętaj, żeby osoby zainteresowane, znały plan awaryjny i wiedziały jak postępować w razie, gdyby taka awaria nastąpiła.

4. Przygotuj stronę na zwiększony ruch

Testuj, testuj, testuj!

Pamiętaj, dzień wyprzedaży, to dzień kiedy dobrze przygotowany plan zaowocuje i Twój sklep będzie oblegany. Sprawdź czy serwer udźwignie zwiększony ruch i wprowadź ewentualne poprawki zawczasu.

5. Optymalizuj

Przetestowałeś już stronę pod względem liczby odwiedzin. Teraz czas przetestować proces dokonywania zakupu.

Sprawdź kiedy klienci opuszczają Twoją stronę i spróbuj się dowiedzieć dlaczego.

Sprawdź czy sam proces zakupu jest łatwy i intuicyjny. Pytaj! Nie bój się pytać klientów o ich opinie. Wyślij im ankietę, poproś o krótką informację w mailu, analizuj skargi i komplementy z sieci społecznościowych i Internetu, oraz opinie o firmie. Nikt tak dobrze zobrazuje problemów Twojej strony, jak klient.

Wprowadź  usprawnienia tam gdzie są konieczne.

6. Świętuj!

Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, ciesz się z sukcesu i nie zapomnij o utrzymywaniu relacji z Klientem!