Transport morski – spedycja morska towarów

Transport morski otworzył drogę sprawnej wymianie handlowej pomiędzy kontynentami i przyczynił się do stworzenia globalnego łańcucha dostaw. W 1980 roku ponad 2,6 miliarda ton ładunków zostało przetransportowanych drogą morską. Z biegiem lat wartości te systematycznie rosły, by w 2017 roku osiągnąć wartość 10,7 mld ton ładunków. Jak dziś wygląda transport morski z wykorzystaniem kontenerów?

Transport morski - spedycja morska towarów

Kontenery morskie

Liczba ładunków przewożonych w kontenerach znacząco rośnie, stając się wiodącym trendem w transporcie morskim. Początkowo ładunki kontenerowe stanowiły one prawie 3% wszystkich przewożonych towarów, dziś jest to 20%. Jednocześnie pod względem wartości transport kontenerowy towarów drogą morską stanowi prawie 60% całkowitego handlu morskiego na świecie 1. Kontenery pojawiły się w latach 30. XX wieku, kiedy amerykański przewoźnik Malcolm McLean zauważył, ile czasu marnuje się przy przeładunku towarów ze statków na ciężarówki. Wtedy wpadł na pomysł ujednolicenia kontenerów, tak aby można je było przewozić zarówno ciężarówkami, jak i statkami.

1 Shipping Containers Market – Segmented by Size, Type, and Geography – Growth, Trends, and Forecast,

Trend konsolidacji i funkcje kontenerów morskich

Rozwój kontenerów zawdzięczamy rosnącemu trendowi konsolidacji, który pozwala znacznie obniżyć koszty transportu. Kluczową innowacją kontenerów był fakt, że kontenery były wystarczająco duże, by pomieścić kilka tysięcy stóp sześciennych towarów, ale wystarczająco małe, by bez problemu zmieścić się na ciężarówce i kontynuować podróż drogą lądową. Kontenery są na tyle ciężkie i masywne, że spełniają swoje zadanie w trudnych morskich warunkach, a jednocześnie wystarczająco lekkie, aby można je było przenosić za pomocą dźwigów, wózków widłowych czy innego powszechnie dostępnego sprzętu. Inne zalety kontenerów to: duża pojemność i funkcje konstrukcyjne, które w pewien sposób umożliwiają układanie w stosy i wieże.

Morski sposób na duże ładunki

Transport morski z wykorzystaniem kontenerów jest bardzo elastycznym rozwiązaniem. Tym sposobem mogą być przewożone różne gatunki i rodzaje towarów, od tych suchych przez towary wymagające chłodzenia, aż po materiały płynne. Obecnie kontenerowce mają pojemność do 20 000 TEU, co świadczy o skali ich rozwoju. Właśnie pojemność jest tutaj kartą przetargową. Tak duża ilość jednocześnie przewożonych ładunków stanowi znaczącą przewagę transportu morskiego nad transportem lotniczym. Kontenery pomagają zaoszczędzić czas i pieniądze dzięki temu, że towary przewożone w kontenerze nie wymagają ponownego załadunku.

Główne porty

Nie dziwi więc fakt, że transport morski zaczyna dominować. Kontenery wysyłkowe służą do transportu towarów na całym świecie. Są ładowane i rozładowywane w głównych portach. Chiny są światowym liderem pod względem przepustowości kontenerów w portach morskich. Port w Szanghaju jest największym portem kontenerowym na świecie, a jego przepustowość wzrosła o 8,4% w 2017 roku, osiągając 40 milionów TEU. Ograniczenie transportu drogowego na rzecz transportu morskiego jest szczególnie widoczne właśnie w krajach azjatyckich. To samo dotyczy Afryki, która importuje takie towary, jak tkaniny, sprzęt telekomunikacyjny czy produkty żywieniowe, np. zboża. Kontenery morskie świetnie sprawdzają się w transporcie tego typu materiałów. Z kolei w Europie wciąż obecny jest import z wykorzystaniem drobnicowców, co jest bezpośrednio związane z rodzajem ładunków przewożonych do krajów europejskich. Wynika to z faktu, że maszyny i urządzenia transportowe stanowią aż 30% towarów importowanych do Europy. Nie oznacza to jednak, że Europejczycy nie korzystają z tego rozwiązania. Niemcy mają 20,2% udziału w rynku i największą liczbę kontenerowców. Na drugim miejscu jest Dania z udziałem 10,7%. Grecja posiada 9,1% udziału , państwo inwestuje w transport kontenerowy ze względu na wyspiarski charakter oraz fakt, że kraj znajduje się na szlaku handlowym między Europą a Afryką i Azją.

Kurier dla firm - rejestracja

Ciągłe udoskonalanie

Międzykontynentalna wymiana handlowa stała się codziennością, dziś rozwój nowych technologii pozwala na usprawnienie procesów logistycznych także w transporcie morskim. Przykładem jest mobilne skanowanie kontenerów wysyłkowych. To idealne rozwiązanie do zarządzania ładunkami wysyłkowymi. Technologia mobilnego rejestrowania ładunków zapewnia prawidłowe rejestrowanie numerów kontenerów w całym łańcuchu dostaw oraz prawidłowy transport ładunku. Ponadto oszczędza czas menedżerom portów, zmniejszając ilość ręcznego wprowadzania danych, które należy wykonywać codziennie. Zgodnie z najnowszym raportem IHS Markit Trends popyt ze strony pięciu największych krajów eksportujących kontenery (Chiny, USA, Korea Południowa, Japonia i Tajlandia) będzie rósł w tempie około 4,8 procent rocznie do 2025 roku 2.

2Five trends shaping the global maritime industry

W GlobKurier.pl jesteśmy w stanie zaoferować rozwiązania dla klientów, których działania skupione są na głównych trasach handlowych bądź usługach śródlądowych. Jako profesjonalny operator logistyczny możemy zaproponować elastyczne podejście do każdego zlecenia.

Sprawdź porty morskie obsługiwane przez GlobKurier.pl: https://www.globkurier.pl/oferta/transport-morski/


Tomasz Burek

Menadżer ds. Rozwoju Produktu i Zakupów w GlobKurier.pl.  Posiada wieloletnie doświadczenie w branży kurierskiej. Specjalizuje się w logistyce międzynarodowej i zarządzaniu sprzedażą.


Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 12% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl