Co zrobić z nietrafionym prezentem świątecznym?

Święta, święta i… po świętach, nastał czas na zwrot nietrafionych prezentów…

Okres przedświąteczny to czas zakupów, okres noworoczny to czas wymian i zwrotów nietrafionych prezentów. Mimo bardzo szerokiej oferty handlowej trudno odpowiedzieć na potrzeby obdarowanego i trafić w jego gust. Zwroty nietrafionych prezentów są oczywistym elementem działalności handlowej.

Według danych National Retail Federation, organizacji zrzeszającej firmy z sektora handlu detalicznego w USA, Amerykanie zwrócili w 2018 roku do sklepów towary o wartości około 369 miliardów dolarów, co stanowi 10 proc. całego obrotu branży handlu detalicznego. Do 2020 roku wartość zwróconych dóbr ma osiągnąć poziom 550 miliardów dolarów. W sklepach online w USA odsetek odsyłanych towarów sięga nawet 20 procent” 1.

Sklep stacjonarny

Zrobiłeś zakup w sklepie stacjonarnym? Czy w takim przypadku możesz dokonać zwrotu towaru? W niektórych sklepach jest to możliwe, ale czasami sklep po prostu nie przyjmuje zwrotów.

W związku z powyższym, dokonując zakupu w sklepie stacjonarnym, należy się więc upewnić, czy sprzedawca w ramach swojej polityki handlowej wprowadził taką możliwość i na jakich warunkach prawnych i faktycznych, bo to od nich zależy możliwość zwrotu nietrafionego prezentu. W szczególności należy zapoznać się z terminem ewentualnego zwrotu w tym miejsca jego dostarczenia. Bardzo często zdarza się, że dokonując zakupów w sklepie stacjonarnym, można spotkać napis „prosimy o przemyślane zakupy, ponieważ zwrotów nie przyjmujemy”. Należy tutaj zaznaczyć, że napis ten, jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi (w polskim prawie nie istnieje żadna ustawa regulująca tę kwestię). W tej sytuacji oznacza to, że zwrot towaru będzie zależał tylko od zgody sprzedawcy — to on określa warunki, na jakich będzie przebiegał zwrot towaru.

Sprzedawca w tym przypadku może zażądać od klienta nie tylko dowodu zakupu (paragon, faktura), ale również metek, czy też oryginalnego opakowania.

Warto tutaj zaznaczyć, że Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za możliwy zwrot towaru, zakupionego w sklepie stacjonarnym, nawet jeśli nie zachowało się paragonu.

Sklep internetowy

Kwestia zwrotu nietrafionego prezentu w sklepie online (dokonanie transakcji na odległość), przebiega prościej. Według norm prawnych art. 27 ustawy o prawach konsumenta każdy kto dokonał zakupu na odległość ma prawo odstąpić od umowy bez podawania przyczyny i podawania kosztów w przeciągu 14 dni (termin ten jest liczony od momentu odbioru towaru, nie od samego złożenia zamówienia). Kluczowym odstąpieniem umowy na odległość jest wysłanie do sprzedawcy pisemnego oświadczenia.

Zapamiętaj!

Każdy sprzedawca internetowy (sklep internetowy), zobligowany jest do zapewnienia zwrotu zakupionego towaru w terminie 14 dni. Informacja ta powinna znajdować się w regulaminie sklepu.

Interesuje Cię więcej? Zapoznaj się z naszymi poprzednimi artykułami dotyczącymi zwrotów poświątecznych.

  • zapoznaj się z odpowiednimi przepisami i dowiedz się na co zwrócić szczególną uwagę nie tylko z punktu widzenia konsumenta, ale również sprzedawcy
  • poznaj niezbędnik zwrotów – paragon, opakowania, metki, terminy ponownej wysyłki
  • Sprawne zwroty przez cały rok? – zwróć uwagę na najważniejsze potrzeby klienta

Jesteś niezadowolony z prezentu świątecznego? Wystaw go korzystając z platform aukcyjno-sprzedażowych typu Allegro, Olx czy fb marketplace. Za pośrednictwem firmy GlobKurier.pl w szybki i tani sposób nadasz paczkę wygodnie do nowego właściciela jednym z 50 kurierów dostępnych w naszym systemie. Możesz skorzystać również z nowo wprowadzonego produktu, czyli doręczenia gwarantowanego UPS, za pośrednictwem którego dostarczysz przesyłkę pod wskazany adres dostawy w przeciągu jednego dnia roboczego. 

 

  1. https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/w-niektorych-branzach-odsetek-zwrotow-zakupow-w-e-,51569