Handel transgraniczny: podbij rynek globalny i zwiększ zyski

Handel transgraniczny, czyli handel ponadnarodowy, międzypaństwowy, internacjonalny. Gwarantuje ogromną swobodę przepływu towarów i usług, dzięki której dowolny użytkownik sieci może zamówić wybrane produkty z odległego kraju za granicą, klikając jeden przycisk na swoim smartfonie. Tak zwany sektor cross-border ciągle się rozwija, zwłaszcza jeżeli chodzi o zakupy online. Eksploatatorzy stron WWW zagłębiają się w sieci, szukając stricte określonego produktu bez względu na to, w jakim kraju jest produkowany. Liczy się tylko i wyłącznie chęć posiadania danego „przedmiotu”. Polskie firmy i polscy handlowcy mogą więc zaistnieć i rozwinąć swoje działalności na międzynarodowych rynkach wykorzystując w odpowiedni sposób globalny zasięg i specyfikę sieci internetowej.

Ujednolicenie rynku     

Idea jednolitego rynku jest szeroko promowana przez Unię Europejską razem ze znormalizowanymi prawami konsumenta. W myśl tych zasad polscy konsumenci stopniowo zaczynają angażować się w międzynarodowy shopping online. Jednak na chwilę obecną zdecydowanie przodują kraje takie jak Australia, Niemcy czy Kanada, których aktywność w pozyskiwaniu zagranicznych towarów przekracza 50% kompleksowych zakupów. Istnieje kilka konkretnych zalet i powodów wyboru produktów zewnętrznych. Należą do nich między innymi: kryteria finansowe, brak dostępności towaru i lepsza jakość artykułów na zagranicznych rynkach.

Internet daje nam nieopisane możliwości, jeżeli chodzi o rewidowanie i filtrowanie całego dostępnego w sieci asortymentu. Według badania przeprowadzonego przez PayPal i Ipsos niższe ceny oraz liczne deficyty na rynku to dwa podstawowe powody, dla których konsumenci decydują się na zagraniczny zakup.

Polski rynek a cross-border

Obecnie nasz e-handel generuje około 30% przychodów rodzimych eksporterów w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Prognozy ogólno-globalne przedstawione przez takie firmy jak PayU czy Accenture mówią, iż handel transgraniczny ma w najbliższej przyszłości oscylować w granicach 25% całej sprzedaży w sieci.

Zagraniczni konsumenci

Duże pieniądze oraz coraz większe zaangażowanie klientów tą częścią działań e-commerce powinno zwrócić uwagę polskich przedsiębiorców – których jedynie 7% w swojej ofercie gwarantuje możliwość nabycia towarów przez zagranicznego konsumenta. W tej formie działalności drzemie ogromny potencjał, który wymaga jednak od polskich firm rozwoju w dziedzinie e-marketingu, e-logistyki, e-płatności jak również kontroli sprzedawanych produktów pod kątem należytych wymagań i licencji.

  • E-marketing

Chodzi przede wszystkim o odpowiednie przygotowanie platformy internetowej, założenie własnego e-sklepu na stronie bądź skorzystanie z integracji z takimi witrynami aukcyjnych jak eBay czy Amazon Marketplace, by umożliwić klientom zagranicznym zakup online. Ważny jest również język komunikacji – własna platforma wymaga tłumaczenia – opis firmy, produktów, regulamin, zwroty itp.

  • E-logistyka

Zadbaj o dobór procesu logistycznego, odpowiednią umowę z operatorem logistycznym, który będzie oferował kompleksowe usługi i możliwość dostarczenia towarów zagranicznym klientom. Ewentualność zwrotu, automatyzacja i integracja zamówień pomaga firmom rozwijać się  na międzynarodowe rynki korzystając między innymi z pomocy doświadczonych brokerów usług kurierskich.

W GlobKurier zapewniamy ekspresowe dostarczenie przesyłki zagranicznej, ale również przejęcie obowiązków związanych z ewentualną gwarancją usług. Jesteśmy świadomi, że ekspansja na rynki zagraniczne to wyzwanie, dlatego chętnie dzielimy się swoim doświadczeniem w tym obszarze. W perspektywie kilkuletniego zarządzania platformą do usług kurierskich obserwuję aktywizację rodzimych przedsiębiorców w sferze handlu zagranicznego. Na szczęście odważnych i odpowiednio przygotowanych sprzedawców jest coraz więcej – ich sukces zawsze cieszy. – Mateusz Pycia, CEO& Founder Globkurier.pl, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, laureat nagrody L. Czarneckiego. Uczestnik Young G20, mówca na Europejskim Kongresie Gospodarczym, zwolennik Leana i Agile

  • E-płatności

Ważnym elementem jest dobór odpowiedniej formy płatności – nieznajomość nowych/obcych metod zapłaty za produkt może odstraszyć potencjalnych klientów. Warto postawić na szeroko pojęte dostosowanie się do przyszłych konsumentów – międzynarodowy przelew czy przykładowo płatność kartą kredytową z usługą DCC (Dynamic Currency Conversion). Wcześniej opisana możliwość to forma doboru odpowiedniej waluty w jakiej płatności dokona nabywca.)  Rezygnacja z towaru w momencie pojawienia się karty uiszczenia należności wynika z braku zaufania polskich odbiorców do międzynarodowych firm. Dodatkowym czynnikiem może być bariera językowa oraz częste wahania kursu walut powodujące brak konkretnie ustabilizowanej ceny.

  • Wymagania i licencje

Unijna dyrektywa wprowadzająca zasadę jednolitości w handlu konsumenckim, w myśl której w krajach członkowskich obowiązują identyczne zasady odnoszące się do prawa informacji, odstąpienia od umowy, zwrotów itp. Zanim wprowadzimy swoje towary na rynek międzynarodowy musimy szczegółowo zapoznać się z sytuacją prawną – warto zwrócić uwagę również na zasady opodatkowania, obowiązki sprzedawców oraz państwowe regulacje prawne. Gdy przygotujemy się wcześniej zdecydowanie unikniemy problemów, a klient będzie czuł się zarówno bezpiecznie jak i z pewnością po udanej transakcji powróci zadowolony do naszego sklepu.

Międzynarodowa konferencja : Jak sprzedać polskie produkty na rynkach eksportowych

Więcej na temat eksportu i wyjścia na rynek zagraniczny dowiecie się podczas Międzynarodowej Konferencji: Jak sprzedać polskie produkty na rynkach eksportowych, organizowanej przez industrystock.pl, która odbędzie się 24 października w katowickim MCK. GlobKurier.pl jako partner logistyczny zaprasza do licznego udziału w wydarzeniu – http://konferencjaeksport.elamed.pl/#

Eksport daje szansę firmom na realne zwiększenie obrotów przy nasycony rynku wewnętrznym. To możliwość nabierania umiejętności, dostęp do nowej grupy konsumentów, ale też nowych technologii oraz szansa sukces w skali makroekonomicznej.- dr Jerzy Tuszyński, Specjalista od sprzedaży i marketingu strategicznego, badań rynkowych i marketingowych. Praktyk, konsultant i trener biznesu, twórca JET Marketing. Jeden z prelegentów konferencji.