Obowiązki kuriera. Czego nie możesz wymagać od przewoźnika, a co powinieneś?

W sieci kupujemy często i chętnie, bo to łatwy i przyjemny sposób. Płacąc za dostawę, oczekujemy jak najlepszej jakości usługi zapominając jednak, że za pewne dogodności musimy dodatkowo zapłacić. Warto wiedzieć, że kurier wcale nie musi wnosić ciężkiej przesyłki na 4 piętro oraz nie jego rolą jest dzwonienie do odbiorcy przed dostarczeniem przesyłki. Czego wymagać i jak uniknąć konfliktu na linii klient-kurier?


GlobKurier.pl

GlobKurier.pl to pełna oferta usług kurierskich. Współpracujemy z 50 firmami kurierskimi i dostarczamy przesyłki kurierskie do 192 krajów świata.


Kurier nie wniesie ciężkiej paczki

Kurier odmawia dostarczenia przesyłki pod drzwi? W niektórych przypadkach ma do tego prawo. Gdy waga paczki przekracza 30 kg, kurier nie ma obowiązku wniesienia jej pod drzwi. W tym modelu dostawca wypakowuje przesyłkę w miejscu, w którym może dojechać samochodem dostawczym, a w kompetencji odbiorcy leży przetransportowanie jej do drzwi mieszkania. W celu dostarczania przesyłek niestandardowych potrzebny jest wózek bądź inne narzędzie ułatwiające pracę kuriera, stąd taka dostawa jest najczęściej dodatkowo płatna. Jeśli nie chcemy spotkać się z niespodzianką przy odbiorze, warto zapoznać się z regulaminami przesyłek kurierskich.

Przesyłka niestandardowa czy nie? Sprawdź jak mierzyć przesyłki:

https://www.globkurier.pl/aktualnosci/przesylka-standardowa-czy-nie.html

Kurier nie musi dzwonić

Od odbiorców wciąż słychać narzekania, że kurier nie upewnił się, czy dana osoba znajduje się aktualnie pod adresem dostawy. W tej kwestii sytuacja jest jednak jasna… kurier nie ma obowiązku dzwonić. Jeśli dany dostawca wykonuje taki telefon jest to wyłącznie jego inicjatywa. Warto zaznaczyć, że nawet najbardziej przychylny kurier nie ma fizycznej możliwości wykonania takiego telefonu do każdego odbiorcy. Grafik jest bardzo napięty, kurier odbiera i dostarcza około 100 przesyłek dziennie. Każda rozmowa zabiera cenny czas, co więcej powoduje prośby o poczekanie 15 – 10 – 5  minut, aż odbiorca dotrze na miejsce. Żaden kurier, któremu zależy na efektywnym wykonywaniu swojej pracy nie może pozwolić sobie na spełnianie takich życzeń. W celu uniknięcia problemów z dostawą w godzinach porannych klientów indywidualnym proponowane są usługi dodatkowe, takie jak późne godziny doręczenia.

Uwaga! Jeśli zależy nam na wieczornej dostawie, która nie mieści się w ramach standardowego czasu pracy kuriera, taką opcję należy zaznaczyć już w trakcie wypełniania formularza zamówienia. Dodatkowa opcja wpływa na cenę i nie powinna być komunikowania w komentarzu do zamówienia. Jeśli dodatkowe koszty zniechęcają, warto zapoznać się z możliwościami oferowanymi w pakiecie. Większość firm kurierskich w ramach swoich podstawowych usług do dyspozycji klientów udostępnia opcję darmowego przekierowania. Jeśli nie będzie Cię w domu we wskazanych godzinach doręczenia przesyłki, możesz zmienić adres dostawy i przekierować przesyłkę np. do miejsca pracy czy pod adres sąsiada.

Kurier nie musi mieć przy sobie gotówki

Firmy kurierskie wprowadzają wiele udogodnień dla klientów, jednak należy też pamiętać o obowiązkach po stronie osób nadających i odbierających paczki. Wciąż popularna metoda przesyłki za pobraniem rodzi niemały kłopot, gdy płacący za przesyłkę odbiorca nie ma wyliczonej kwoty. Część firm kurierskich wyeliminowała ten problem i wyposażyła dostawców w terminale płatnicze, mimo to zawsze warto zadbać o przygotowanie wskazanej kwoty. W przeciwnym wypadku odebranie paczki może być niemożliwe. Pamiętaj, że nadając paczki odpowiadasz też za odpowiednie oznakowanie przesyłki. Największe problemy rodzą źle wypełnione listy przewozowe i niepełne adresy dostawy. Aby uniknąć nieporozumień, dokładnie sprawdź dane, które wprowadzasz do systemu.

Otwieranie przesyłki w obecności kuriera

Ta kwestia budzi wiele wątpliwości wśród konsumentów, szczególnie przy wartościowych przesyłkach. Polskie prawo przewozowe nie jest w tej kwestii precyzyjne i wśród ekspertów pojawiają się różne interpretacje. Najczęściej pojawia się pytanie, czy kurier musi poczekać i sprawdzić stan przesyłki razem z odbiorcą. Kurier ma obowiązek otworzyć paczkę, jeśli klient wskaże na mechaniczne uszkodzenia i zgłosi podejrzenie o zniszczeniu przesyłki, ale… Taka prośba musi zostać zgłoszona przed podpisaniem poświadczenia. W takiej sytuacji kurier musi otworzyć paczkę, skontrolować jej zawartość i sporządzić protokół otwarcia. W przypadku gdy podejrzenia co do naruszenia stanu paczki okażą się nietrafione, odbiorca może zostać obciążony dodatkowymi kosztami. Jeśli odbiorca nie zgłosi uwag w pierwszym kontakcie, może rozpocząć procedurę reklamacyjną, jednak w momencie podpisania potwierdzenia odbioru kończy się rola kuriera. Nie ma on obowiązku czekać na otwarcie przesyłki.

Kurier nie odebrał paczki, co z odszkodowaniem?

Jeśli zamówiłeś kuriera po odbiór przesyłki i ten nie pojawił się we wskazanym przedziale godzinowym, nie oznacza to, że masz automatyczne prawo do odszkodowania. Żadna firma kurierska nie daje 100% gwarancji odbioru paczki we wskazanych terminie. Zdecydowana większość przesyłek odbierana jest zgodnie z preferencjami czasowymi klientów, jednak trzeba pamiętać, że kurierzy uzależnieni są od wielu czynników zewnętrznych. Na opóźnienie może wpływać pogoda, korki czy awarie techniczne auta. Aby wyjaśnić zaistniałą sytuację należy zalogować się na swoją skrzynkę e-mail i sprawdzić, czy firma kurierska nie wysłała powiadomienia o opóźnieniu. Warto prześledzić także folder ze spamem, jeśli mimo to nie znajdziemy żadnej wiadomości, należy zweryfikować status przesyłki z wykorzystaniem wygenerowanego przy zamówieniu kodu śledzenia.


REKLAMACJA

Jeśli nieprawidłowości w dostawie ewidentnie wskazują na niedbałość kuriera – zgłoś reklamację

Pobierz formularz reklamacyjny ze strony GlobKurier  

https://www.globkurier.pl/faq/reklamacje/


Znajomość praw i obowiązków

Zawód kuriera bywa bardzo niewdzięczną profesją. Dostawcom obrywa się za wszystko… spóźniony czas dostawy, uszkodzoną przesyłkę, brak kontaktu. Oczywiście, na opinie o poszczególnej firmie kurierskiej pracują konkretne osoby, indywidualni pracownicy, którym zdarzają się zaniedbania. Jednak obwinianie dostawców za całe zło logistycznego świata nie jest sprawiedliwe. Znajomość wzajemnych praw i obowiązków z pewnością pomoże uporządkować te niekiedy kłopotliwe relacje.

Dokładne informacje o regulaminach znajdziesz w dokumentach umieszczonych na stronie:

https://www.globkurier.pl/regulaminy-przewoznikow.html