Najnowszy raport Gemius dotyczący e-commerce w Polsce

E-commerce w Polsce. Wózek z zakupami.

Po raz siódmy Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej zaprezentował badanie pt. „E – commerce w Polsce. Gemius dla e-commerce Polska”.  Celem badania było poznanie postaw, motywacji i zwyczajów konsumentów, związanych z zakupami online. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej na reprezentatywnej próbie ponad 1600 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano w drugiej połowie kwietnia 2019 roku.

W raporcie podsumowującym badania możemy przeczytać, że dynamicznie rośnie ilość internautów, robiących zakupy online. W roku 2019 to już 62% procent internautów, co stanowi wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem. W 2018 roku było to 56%, natomiast dwa lata temu 54%. Wolniejszy wzrost odnotowały sklepy zagraniczne, ponieważ obecnie kupuje tam 25% internautów, co dalej zaledwie o 3 punkty procentowe więcej niż w roku ubiegłym ( 23% w 2018 roku i 16% w 2017 r.).

Trzy najpopularniejsze wśród internautów zalety zakupów przez internet to: możliwość robienia zakupów w dowolnym momencie, 24/7, brak konieczności podróżowania do sklepu oraz nieograniczony czas wyboru.

W porównaniu z poprzednią edycją badania, tym razem respondenci wskazują, że e-sklepy dają większy wybór produktów niż sklepy tradycyjne. Do tego kupowanie online jest wygodniejsze niż robienie zakupów w sklepach stacjonarnych. Zakupy online, zdaniem internautów są łatwiejsze i tańsze.

Konsumenci najczęściej robią zakupy przy użycia laptopa, jest to 74% respondentów, aczkolwiek jest to mniej niż w roku ubiegłym, gdzie z tego sprzętu korzystało 82%. Wzrost odnotowały kanały sprzedaży mobilnej – ze smartfonów korzysta 61% osób, w roku 2018 było 58%, natomiast tabletów używa 27%, co stanowi wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2018.

Obecnie seniorzy stanowią 1/4 klientów online. W ubiegłym roku 64% kupujących to osoby poniżej 34 roku życia. Dzisiaj grupę stanowi mniej niż połowa, zaledwie 42%. Przyczynił się do tego znaczący wzrost zainteresowania sklepami internetowymi śród starszej grupy wiekowej. Osoby powyżej 50 roku życia stanowią ponad 1/4 osób kupujących online (26%), natomiast osoby w wieku 25-49 to 32% kupujących. E-zakupy wciąż cieszą się największą popularnością u osób z przynajmniej średnim wykształceniem (72%) mieszkający w miastach do 200 tys. mieszkańców (45%).

Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej.

Źródło: PropertyNews