Kiedy paczka wraca do nadawcy?

Istnieje kilka powodów, dla których paczka może zostać zwrócona do nadawcy, najczęściej powodem są po prostu błędnie wpisane dane odbiorcy. Paczka wróci do nadawcy także w przypadku gdy odbiorca będzie nieosiągalny bądź gdy ten odmówi przyjęcia paczki. Kto ponosi koszty związane ze zwrotem? Nie daj się zaskoczyć! Przeczytaj artykuł i dowiedz się wszystkiego na temat zwrotu paczek.

Kiedy paczka wraca do nadawcy?

Zły adres

To najczęstszy problem z dostarczeniem przesyłek. Pomyłki w adresie zdarzają się często i głównie przyczyną jest nieuwaga nadawcy. Wypełniając formularz zlecenia, sprawdź dokładnie, czy wszystkie dane zostały wprowadzone prawidłowo. Adres odbiorcy musi być kompletny i poprawny — zwłaszcza kod pocztowy. Wystarczy jedna błędna cyfra w całym adresie, aby paczka została zwrócona. W takim przypadku paczka jeszcze przez jakiś czas będzie przechowywana w magazynie, dopóki nadawca nie dostarczy kompletu danych. Problemy adresowe mogą pojawiać się również bez winy osoby nadającej przesyłkę. Przy reorganizacji ulic bądź nowych osiedlach, adres dostawy może okazać się trudny do zidentyfikowania dla kuriera. Jeśli wysyłasz paczkę do budynku, który został niedawno wybudowany, upewnij się, że adres jest publicznie znany i gotowy na otrzymywanie wszelkiego rodzaju poczty.

Nieudane doręczenie

Kurier mógł próbować dostarczyć paczkę pod właściwy adres, ale bez powodzenia. W takich sytuacjach kurier zwykle pozostawia powiadomienie o próbie doręczenia. Jeśli kolejne próby w innym terminie również się nie powiodą, paczka zostanie zwrócona do nadawcy. Pamiętaj, że firma kurierska nie jest zobligowana do tego, aby dostarczać paczkę „do skutku”. Kurier nie musi kontaktować się telefonicznie ani dostosować swojej trasy do rytmu dnia poszczególnego odbiorcy. Szczegółowe kwestie doręczeń określane są w regulaminach każdego z przewoźników. Adresatów przesyłek zastać w domu jest jednak bardzo trudno, dlatego podjęto próby, aby częściowo zmniejszyć skalę problemu. Coraz popularniejsze stają się doręczania do punktów odbioru, który mogą być np. sklepy osiedlowe. W takich miejscach paczkę można odebrać w godzinach wieczornych, co daje dużą elastyczność. Pamiętaj jednak, że w punktach tego typu paczka również nie może leżeć w nieskończoność. Jeśli odbiorca nie zgłosi się po przesyłkę, zostanie ona zwrócona.

Jeśli kurier nie zastanie odbiorcy:

  • DPD — kurier podejmie dwukrotną próbę doręczenia, jeśli nie zastanie odbiorcy pod wskazanym adresem, paczka zostanie przekazana do lokalnego punktu odbioru. Aby sprawdzić adres punktu należy skontaktować się z przewoźnikiem. Tam przesyłka będzie oczekiwała na odbiór 3 dni robocze, po upływie tego terminu przesyłka zostanie zwrócona do nadawcy.
  • Kurier DHL — w ramach standardowej usługi kurier DHL podejmuje 2 bezpłatne próby doręczenia. Następnie przesyłka trafia do Punktu Obsługi Klienta DHL i tam oczekuje.
  • FedEx — podejmuje 3 próby doręczenia bądź 2 w przypadku usługi „Residential Delivery”. Jeśli w trakcie składania zlecenia nadawca poda adres e-mail odbiorcy, ten otrzyma także informację, że przesyłka została zwrócona.
  • Paczkomaty InPost — paczka oczekuje na odbiór w Paczkomacie przez 48h od momentu otrzymania powiadomienia. Po tym okresie przesyłka zostanie skierowana do lokalnego oddziału InPost, gdzie będzie oczekiwała na odbiór przez kolejne 3 dni robocze, po tym okresie zostanie odesłana do nadawcy.
  • UPS — kurier UPS podejmuje dwie próby doręczenia. Po ostatniej nieudanej próbie paczka może zostać zwrócona do nadawcy.

Odmowa przyjęcia paczki

Pamiętaj, że przesyłka może zostać zwrócona do nadawcy w sytuacji, gdy kurier zastanie odbiorcę, ale ten odmówi przyjęcia paczki, bo np. nie został powiadomiony o dostawie bądź dlatego, że paczka została uszkodzona. Jeśli paczka została uszkodzona w transporcie, masz prawo reklamować zwrot. Podobnie, jeśli odbiorca odmówił przyjęcia przesyłki pobraniowej, jako sprzedawca masz prawo domagać się odszkodowania.

Przeczytaj więcej o zwrotach przesyłki pobraniowej: https://www.globkurier.pl/blog/zwrot-przesylki-pobraniowej-sprzedawco-zawalcz-o-odszkodowanie/

Opakowanie przekracza podaną masę lub wymiary

Przy składaniu zamówienia musisz podać informacje o rozmiarze i wadze wysyłanej paczki. Jeśli chcesz uniknąć opóźnień w dostawie, nie zaniżaj rozmiarów. W ramach standardowej usługi paczki rozdysponowywane są w sortowni, gdzie proces obsługiwany jest przez maszyny, co determinuje konkretne rozmiary przesyłek. W przypadku, gdy ze względu na niestandardowe rozmiary spedytor nie będzie w stanie dostarczyć paczki, przesyłka może zostać zwrócona z magazynu do nadawcy. Problem może pojawić się także w sytuacji, gdy paczka nie zostanie odpowiednio uszczelniona i zabezpieczona. Jeśli podczas sortowania w magazynie, dany ładunek zostanie oceniany jako zagrażający innym paczkom (przeciekające substancje, ostre, niezabezpieczone krawędzie) przewoźnik może zdecydować o zwróceniu paczki. Pamiętaj, że jako nadawca ponosisz odpowiedzialność za wybór najlepszego sposobu zapakowania i uszczelnienia przesyłki.

Przesyłka zawiera przedmioty zabronione

Ważne jest, aby sprawdzić, czego nie można wysłać za pośrednictwem firmy kurierskiej. Niektóre kraje mają własne przepisy dotyczące przedmiotów zabronionych w przewozie. Wysyłając paczkę, musisz być w pełni świadomy tych zasad. Pozwoli to uniknąć dalszych problemów. Firmy kurierskie mają prawo odmówić przyjęcia paczek zawierających towary zabronione lub niebezpieczne.

Płatność za zwrot

Kosztami obsługi zwrotu przesyłki do nadawcy obciążony zostanie zleceniodawca. Cena realizacji zwrotu naliczana jest według cennika podstawowego. Należność może zostać potrącona z salda Pre-Paid lub w przypadku braku środków na tym koncie zleceniobiorca ma prawo dochodzić zapłaty na zasadach ogólnych.

Chcesz wiedzieć jak zwrócić przesyłkę do sklepu przez GlobKurier.pl?
Przeczytaj wskazówki Specjalisty ds. Reklamacji:
https://www.globkurier.pl/blog/jak-dokonac-zwrotu-towarow-do-sklepu-przez-globkurier/


Magdalena Jagieła

Koordynator ds. Transportu i Spedycji w firmie Globkurier.pl. Project Manager w metodyce zwinnej agile. Doświadczony lider w efektywnym zarządzaniu zespołem. Koordynuje organizacyjny obszar współpracy z przewoźnikami.


Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 12% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl

Kiedy paczka wraca do nadawcy

Kiedy paczka wraca do nadawcy? - człowiek myślący