Jak zorganizować wyprzedaż w sklepie internetowym?

Sprzedaż online nie jest łatwa. W rzeczywistości jest to o wiele trudniejsza, niż może się wydawać początkującym przedsiębiorcom. Wyprzedaż to coś więcej niż tylko pozbywanie się produktów o niskiej wydajności. Wyprzedaż może przyciągnąć łowców okazji, którzy po raz pierwszy odwiedzą Twój sklep. Wyprzedaż to także nagroda dla lojalnych klientów. Aby to zrobić dobrze, musisz zastosować odpowiednią strategię sprzedaży. Jeśli produkty zajmują miejsce w magazynie i nie przynoszą zysków — czas na wyprzedaż!

sale - jak zorganizować wyprzedaż w sklepie internetowym

Od czego zacząć organizowanie wyprzedaży?

Kiedy zaczynasz nową działalność e-commerce i planujesz swoją pierwszą wyprzedaż, prawidłowe planowanie może okazać się kluczowe. Niezależnie od tego, czy masz zupełnie nową firmę, czy już istniejącą markę, która właśnie uruchomiła witrynę e-commerce, uzyskanie pierwszych klientów zwykle jest wyzwaniem. Niezależnie od sytuacji, każdy, kto chce zwiększyć liczbę konwersji, musi dążyć do wygenerowania jak największej sprzedaży.
Nowy e-sklep musi nabrać rozpędu a pomóc w tym może dopracowana strategia marketingowa i przemyślane stabilizowanie cennika. Musisz liczyć się z tym, że pierwsza wyprzedaż będzie próbą i niejako testem dla dalszego kierunku działań.

Dla firm

Rabaty dobre na start!

Jako nowa marka i nowa platforma nie masz jeszcze reputacji… Dlaczego losowy klient miałby być pierwszą osobą, która zrealizuje zakup na Twojej witrynie? To w konsumenckim umyśle oczywiste ryzyko. Potencjalni klienci nie widzą żadnych recenzji produktów ani jakichkolwiek poleceń. Trudno więc uzasadnić opłacenie pełnej ceny w niesprawdzonym sklepie. Dopóki nie zakłóci to profesjonalnego wizerunku Twojej marki, obniżenie cen na początkowych etapach może przekonać nowych odbiorców. Choć wymaga to pewnego doinwestowania, pozwala zapoznać klientów z Twoimi produktami i generować sprzedaż — w długofalowej perspektywie to bardzo opłacalna strategia. Atrakcyjna cena zawsze będzie impulsem. Jeśli koszty są zbyt wysokie, kupujący zostaje zmuszony do dokładnego przemyślenia swojej decyzji i analizy pozycji sklepu. Przy wysokiej, niezachęcającej cenie, klient pominie reklamę i w rezultacie szybko o niej zapomni.

Rozpocznij z hukiem

Czy kiedykolwiek zainteresowała Cię wyprzedaży, gdzie oferowano 15 procent zniżki? To nie wystarczy, by kusić prawdziwych łowców okazji. Zacznij od 50% zniżki — rozważ nawet większe rabaty, w zależności od branży, konkurencji i rodzajów promocji oferowanych przez cały rok. Jeśli masz spore ilości takich samych przedmiotów, rozważ ofertę: 2 + 1 gratis. Strategia musi być dostosowana do asortymentu, są przedmioty takie jak skarpetki czy małe akcesoria są łatwiejsze do zakupu w większych ilościach.

Powodów do wyprzedaży może być wiele…

Wyprzedaż to nie tylko sposób na zwrócenie uwagi nowych konsumentów. Produkty wytypowane do wyprzedaży mogą oznaczać koniec asortymentu, który nie jest już dostępny u producenta, nadwyżki zapasów, które chcesz wyczyścić, lub produkty łatwo psujące się, których termin przydatności zbliża się ku końcowi. Pewne towary powinny trafić na wyprzedaż, gdy producenci wprowadzają nowy model lub nowy asortyment sezonowy, tak abyś mógł zrobić miejsce na nowe zapasy. Ideą wyprzedaży jest nieprzechowywanie towarów sezonowych — jest to równoważne z umieszczeniem pieniędzy na półce przez rok. Wyprzedaże uczą sprzedawców nie przywiązywać się zbyt emocjonalnie do produktów, które po prostu się nie sprzedają i wciąż udoskonalać swoją ofertę.

Manewry cenowe

Planujesz wyprzedaż, ale dalej chcesz zarabiać na produkcie? Musisz ustalić punkt krytyczny dla danego towaru. Następnie obliczyć, ile będzie kosztował dodatkowy marketing. Dodaj to do swojego progu rentowności. Powinieneś również sprawdzić konkurencję, aby zobaczyć, za ile sprzedają ten sam produkt. Odpowiedzialne manewrowanie cenowe jest kluczem do budowania pozycji sklepu. Oferowanie niższych cen, choć niekiedy konieczne, nie może być główną osią marketingowych działań. Unikanie kategorii produktów o niskiej cenie jest powszechną praktyką. W końcu, jeśli zarobisz tylko złotówkę na każdej sprzedaży, będziesz musiał sprzedawać 100 000 produktów rocznie, aby się utrzymać. Po opodatkowaniu i kosztach ogólnych da Ci to około 50–60 000 zł rocznie. Jednak sprzedaż 100 000 sztuk czegokolwiek to zdecydowanie wysoki nakład pracy. Każdy proces zakupowy wymaga bowiem obsłużenia. Załóżmy teraz, że sprzedajesz coś za 80 zł i zarabiasz 40 zł na każdej sprzedaży. Aby zarobić 100 000 zł rocznie, wystarczy sprzedać jedynie 2500 produktów. To o wiele łatwiejsze do opanowania. Nie jest też prawdą, że sprzedaż luksusowych produktów jest w zasięgu każdego sprzedawcy, drogie rzeczy wymagają dużo dodatkowej pracy i umiejętności sprzedażowych, aby skutecznie sprzedawać wśród określonej grupy docelowej.

Odpowiedni czas

Dobrze ustalony termin wyprzedaży przyciągnie więcej klientów. Często popełnianym błędem, są wyprzedaże, które nie pasują do sezonu. Na przykład płaszcz zimowy na wyprzedaży w środku lata jest czymś, czego nikt nie potrzebuje ani nie chce, więc sama akcja nie może skończyć się powodzeniem. Wyprzedaż najlepiej rozpocząć pod koniec sezonu, aby zachęcić wyczulonych łowców okazji. Kupowałeś kiedyś ozdoby świąteczne tydzień po świętach? Jest to bardzo powszechna praktyka dla sprzedawców detalicznych, tylko że niezupełnie skuteczna. Jeśli Twoje produkty nie są szczególnie sezonowe, wyprzedaż co sześć miesięcy może się sprawdzić. Nie pozwól, aby gromadziło się zbyt wiele niesprzedanych produktów. Ważne, aby określić szczegółowe ramy czasowe wyprzedaży, komunikować klientom datę końcową i zachować wobec niej rygorystyczny charakter. Uruchom wyprzedaż, jako ofertę ograniczoną czasowo; na przykład udostępniaj produkty w promocyjnej cenie tylko na jeden dzień. Klienci zainteresowani produktem będą musieli podjąć szybkie decyzje zakupowe, a Ty na tym skorzystasz.

Promuj, rozwijaj — wyprzedawaj

Wyprzedaż jest narzędziem, które powinno być wykorzystywane w akompaniamencie wielu dodatkowych działań marketingowych. Samo obniżenie cen na stronie to za mało. Zacznij blogować, aby budować świadomość marki, promować swoje produkty i zwiększać ruch na stronie. Skoncentruj się na tworzeniu listy subskrybentów poczty e-mail. Jeśli prowadzisz wyprzedaże w regularnych odstępach czasu, stwórz listę mailingową klientów zainteresowanych okazjami. Poproś, aby podali adresy e-mail i wyrazili zgodę na przesłanie szczegółowych informacji o nadchodzących wyprzedażach. Dla tych, którzy są zorientowani na okazje, pytanie: „Czy chcesz wiedzieć o naszej następnej wyprzedaży z wyprzedzeniem, aby uzyskać lepszy wybór?” może być naprawdę motywujące.

Współpracuj z wpływowymi osobami, aby promować swoją markę w mediach społecznościowych. Myśl nieszablonowo. Możesz poszukać alternatywnych sposobów generowania sprzedaży. Zastanów się, czy jesteś w stanie sprzedawać hurtowo oraz jakie marki mogłyby być zainteresowane współpracą w ramach B2B. Szukaj alternatywnych sposobów na komunikowanie swojej promocji. Upewnij się, że wszystkie elementy promocyjne są spójne z marką sklepu pod względem identyfikacji wizualnej, stylu, wykorzystania kolorów i logotypu.

Wykorzystaj Google Adwords

Podstawą marketingu PPC (pay per click) jest kupowanie ruchu w witrynie. Mimo że marketing PPC można dopracować, jest to dość pewny sposób na pozyskanie nowych odwiedzających, a tym samym sprzedaż. Wykorzystaj środki z AdWords, aby zwiększyć docelowy ruch w sklepie internetowym na czas wyprzedaży.

Pamiętaj!

Formułuj przekazy proste do zrozumienia. Oferta musi zostać zrozumiana w ciągu 3 sekund. Jeśli masz bardziej skomplikowany proces sprzedaży, który wymaga więcej wyjaśnień, klienci będą przewijać Twoją reklamę, co oddala szansę na sprzedaż. Wyprzedażowy komunikat musi być konkretny i jednoznaczny.

Targetuj jak profesjonalista

Reklamy na Facebooku, Instagramie czy innych portalach społecznościowych są skuteczne, ale przy pewnych staraniach, możesz przenieść je na zupełnie inny poziom. Kierując swoje reklamy na grupy osób, które uznają je za najbardziej odpowiednie i pomocne. Rozpowszechnione reklamy rozproszone mogą być świetne do zwiększania liczby odsłon i budowania wizerunku, ale jeśli szukasz konwersji, kluczowe jest targetowanie. Możesz użyć retargetingu w witrynie, aby skoncentrować swoje kampanie reklamowe na internautach, którzy odwiedzili Twoją witrynę, ale nie dokonali zakupu. Na przykład, jeśli twoją grupą docelową są starsze osoby dorosłe (które, jak możemy założyć, zwykle działają zgodnie z tradycyjnym harmonogramem od 8 do 16-stej), możesz skoncentrować swoją reklamę na wyświetlaniu wieczorem, gdy wygodnie odpoczywają w domu. Facebook i Instagram oferują zaawansowane opcje kierowania, więc zapoznaj się z nimi wszystkimi, zanim zaczniesz płacić za reklamę.

Przygotuj się na obsłużenie większego ruchu

Kusząc klientów, musi mieć świadomość, że kampania reklamowa to dopiero początek wyprzedażowej przygody. Potrzebujesz dodatkowych środków, aby płynnie obsłużyć spływające zamówienia. Bez względu na to, czy klient kupił produkt na wyprzedaży, czy w cenie regularnej powinien być traktowany z równym zaangażowaniem. Ustal kwestie dostawy i zadbaj o to, by klient dostał zakupiony produkt szybko i bezpiecznie.

Jakąkolwiek strategię wybierzesz, celem wyprzedaży jest zwolnienie miejsca dla bestsellerów i utrzymanie rentowności. Wyprzedaże wywołują emocje u klienta i ogromne możliwości dla sprzedawcy. Co najważniejsze, sprzedaż generuje przepływy pieniężne i ruch zalegających zapasów, umożliwiając zakup nowych produktów od producentów.

Optymalizuj pracę swojego sklepu, korzystaj z zaawansowanych rozwiązań: Oferta dla sklepów internetowych 


GlobKurier.pl

GlobKurier.pl to pełna oferta usług kurierskich. Współpracujemy z 50 firmami kurierskimi i dostarczamy przesyłki kurierskie do 192 krajów świata.


Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 12% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl