Jak spakować oponę?

 

Korki na drogach wszystkich polskich miast świadczą o tym, że prawie każda rodzina posiada samochód. Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez auta. Utrzymanie pojazdu wiąże się jednak z pewnymi niedogodnościami. Obowiązkiem każdego kierowcy jest doglądanie stanu opon. Oprócz regularnej wymiany ogumienia z zimowego na letnie i z letniego na zimowe konieczne jest stałe dbanie o jakość kół. Jeśli planujesz dokonać zakupu/sprzedaży opony przez Internet, dowiedz się, w jaki sposób należy ją spakować. Taka wiedza pozwala ocenić stan zamówionego towaru.

Różne instrukcje – jak się w nich odnaleźć?

Każda firma kurierska publikuje własne instrukcje dotyczące sposobów prawidłowego pakowania opon i kół samochodowych. Metody te różnią się nieco od siebie. Wynika to w głównej mierze z wewnętrznych ustaleń konkretnej firmy. Klienci nie powinni się jednak bardzo przejmować tego typu różnicami. Po pierwsze – istnieją ogólne zasady, które dotyczą każdego ładunku z oponami lub kołami samochodowymi. To kluczowe reguły, do których trzeba się zawsze stosować. Pozostałe instrukcje można łatwo sprawdzić na stronie firmowej bezpośrednio u przewoźnika.

Podstawowe zasady przewozu opon

Obojętnie, czy wysyłamy opony nowe, czy używane – tak czy siak muszą być czyste. Niech nie przyjdzie Ci do głowy nadać paczkę z oponą umazaną w  błocie i piachu, mokrą lub otłuszczoną. To karygodny błąd. Dobrze przygotowana opona do przewozu jest czysta i sucha. Musisz też wybrać dobre opakowanie. To niekoniecznie musi być taśma klejąca. Wszystko zależy od firmy kurierskiej, która będzie obsługiwała przewóz. Niektórzy przewoźnicy dopuszczają użycie np. folii termokurczliwej lub folii stretch. Oponę można zabezpieczyć zarówno w okrągłym opakowaniu, jak i w pudełku w formie prostopadłościanu. Wiele zależy od użytego wypełnienia. Zasada jest prosta – opona nie może się wysunąć z opakowania podczas jazdy. Reguła ta ma tym większe znaczenie, gdy  w grę wchodzą paczki zawierające 2 lub 3 opony na raz. Nie mogą się one przemieszczać względem siebie. Konieczne jest użycie wypełnienia.

Ponadto oponę trzeba zważyć i zmierzyć. Dane te nie tylko umożliwiają znalezienie odpowiedniej oferty. Naprawdę duże opony powinny być pakowane na palecie.

Dystrybucja opon wg DPD

Firma DPD jasno sprecyzowała zasady pakowania opon przeznaczonych do dystrybucji w serwisie krajowym. Klient musi pamiętać o kilku kwestiach:

  • opony należy pakować pojedynczo lub po dwie w paczce, muszą być owinięte taśmą (owijką);
  • etykieta adresowa musi być naklejona w widocznym miejscu, nie może być zakryta taśmą;
  • nie można dopuścić do zagniecenia danych ważnych przy przewozie – jakiekolwiek bruzdy są niedopuszczalne w szczególności w obszarze kodu kreskowego;
  • kod kreskowy powinien być umieszczony na rancie opony;
  • opony z felgą muszą być zapakowane w karton prostopadłościenny.

DPD nie przyjmuje do dystrybucji opon zapakowanych w kartony i przewiązanych taśmą. Kurier nie zabierze także opon owiniętych folią. Nie można też zabrać ładunku złożonego z kilku opon.

Na zdjęciu przedstawiamy opakowania, które firma DPD uznaje za nieodpowiednie:

Źródło: Instrukcja prawidłowego pakowania opon w DPD Polska w serwisie krajowym obowiązująca od 1 września 2017 r.

Klienci muszą sobie zdawać sprawę z tego, że paczki, które są niepoprawnie zapakowane, mogą być zawrócone do Nadawcy. Zostanie wówczas naliczona odpowiednia cena, wliczająca przesyłkę pierwotną oraz jej zwrot.

Oto przykłady odpowiedniego pakowania opon zgodnie z regułami ustalonymi przez DPD:

 


Źródło: Instrukcja prawidłowego pakowania opon w DPD Polska
w serwisie krajowym obowiązująca od 1 września 2017 r.

Reguły przewozu opon w serwisie międzynarodowym DPD są zbieżne z zasadami obowiązującymi w serwisie krajowym. Wyjątek stanowią jedynie kraje skandynawskie. Opony wysyłane do Norwegii, Danii, Szwecji lub Finlandii muszą być owinięte w folię. Na wierzchu opakowania należy nakleić list przewozowy – ma być wyraźny i niepozaginany. Dodatkowo należy pamiętać o tym, że do Szwecji można wysyłać opony zapakowane wyłącznie pojedynczo – większe paczki są tam nieprzyjmowane.

Przykłady dobrze spakowanych paczek z oponami wysyłanych do krajów skandynawskich:

 


Źródło: Instrukcja prawidłowego pakowania opon w DPD Polska
w serwisie międzynarodowym

Przewóz opon z UPS

Przewożenie opon z firmą UPS nie jest skomplikowane. Trzeba jednak pamiętać o kilku kwestiach. Opakowanie zastosowane przez klienta musi uniemożliwiać rozdzielenie opon. Można stosować folię stretch do pakowania, przy czym każda paczka może zawierać jedną lub dwie opony (nie więcej).

Najlepiej jest nakleić szeroki pas taśmy samoprzylepnej przez środek każdej opony. Następnie trzeba owinąć całą przesyłkę folią (ewentualnie taśmą samoprzylepną). Etykieta adresowa powinna być umieszczona na bieżniku. Koniecznie należy ją okleić przezroczystą taśmą.

UPS dopuszcza przesyłanie opon w kartonach – mogą to być nawet cztery opony. Ważne, żeby wymiary takiej przesyłki mieściły się w ustalonych przez firmę normach.

Zasady dystrybucji opon w Poczcie Polskiej (Pocztex, Paczka+)

Klienci, którzy chcą korzystać z przewozu opon w ramach usługi Pocztex lub Paczka + muszą wiedzieć, że Poczta Polska nie uznaje paczek, w których znajduje się więcej niż 2 opony. Etykiety adresowe nie mogą być pogniecione i zakryte taśmą (trzeba je naklejać w całości na taśmie). Reguły przyjęte przez Pocztę Polską są analogiczne do reguł uznawanych przez DPD.

Na zdjęciu przedstawiamy prawidłowe zapakowanie opon dla usług Pocztex i Paczka+


Źródło: Przewodnik. Pakowanie opon. Dla usługi kurierskiej Pocztex i usługi paczkowej Paczka+

Zamieszczamy także ilustrację przedstawiającą niepoprawne opakowania przy przewozie opon według Poczty Polskiej:


Źródło: Przewodnik. Pakowanie opon. Dla usługi kurierskiej Pocztex i usługi paczkowej Paczka+

Pakowanie opon w FedEx

Ciekawe zasady pakowania opon ma FedEx. Firma umożliwia przewóz opon w ramach usług krajowych – przy czym za wysyłkę standardową uznaje się wyłącznie transport opon do samochodów osobowych, dostawczych oraz innych pojazdów o rozmiarze do 17 cali (przy założeniu, że ich zewnętrzna średnica nie przekracza 700 mm). Opony należy pakować pojedynczo lub podwójnie. Waga nie może przekraczać 35 kg.

Do pakowania można używać różnych materiałów. Dopuszczalne są m.in.:

1. Okrągłe tekturowe opakowania z otworami ułatwiającymi przenoszenie. Taki pakunek musi być zabezpieczony
taśmą polipropylenową, która jest ułożona tak, by nie zakrywać etykiety adresowej

Źródło: Instrukcja pakowania opon FedEx Express.

2. Pojedynczy pas tekturowy – oponę można owinąć pojedynczym arkuszem papieru i zabezpieczyć taśmą polipropylenową. Należy zadbać o to, by etykieta adresowa znajdowała się w widocznym miejscu na opakowaniu.

Źródło: Instrukcja pakowania opon FedEx Express.

3. Folia termokurczliwa – nadawca może owinąć oponę folią termokurczliwą. Etykieta adresowa powinna znajdować się na ostatniej warstwie folii, na zewnętrznej krawędzi opony.

Źródło: Instrukcja pakowania opon FedEx Express.

4. Folia stretch – oponę można owinąć folią typu stretch. Musi zakrywać przynajmniej ¾ jej powierzchni. Otwory w folii umieszczone po obu stronach mogą znacznie ułatwić przenoszenie. Etykietę adresową należy nakleić na płasko.

Źródło: Instrukcja pakowania opon FedEx Express.

Jak spakować oponę? Koło a Opona – czym się różnią?

W ostatnich latach znacznie wzrosła popularność przesyłania za pośrednictwem firm kurierskich opon i kół. Wiąże się to przede wszystkim z koniecznością regularnej wymiany ogumienia na sezon letni i zimowy. Ponadto polskie drogi nie są przyjazne dla opon. Prawie każdy kierowca zetknął się z problemem zbyt szybkiego zdzierania się bieżnika. Przesył opon lub całych kół za pomocą firmy kurierskiej jest jak najbardziej możliwy. Nadawca musi jednak zastosować się do pewnych zasad. Jak spakować koło, a jak spakować oponę?

Koło i opona to nie to samo!

Koszt wysyłki paczki zależy od różnych czynników. Ważne są m.in. gabaryty paczki. Im cięższa i większa, tym droższa. Informacje te mają znaczenie, jeśli chcesz przesłać oponę kurierem. Opony to ogumienie bez felgi. Taki ładunek jest więc znacznie lżejszy niż całe koło. Będzie więc tańszy.

Oprócz ceny ważne są też inne czynniki związane z przesyłką. Opony z felgą trzeba nieco inaczej pakować. Wymagane jest dodatkowe zabezpieczenie takiej paczki. Koła należy pakować do pudełek lub owijać je w warstwy ochronne i folię typu stretch. Niektóre firmy zezwalają na wysyłanie opon bez specjalnych osłon – należy je przewiązać taśmą i nakleić na nie list przewozowy. Czasami możliwe jest wysłanie dwóch opon w jednej paczce.

Różne instrukcje przewozu – która jest prawidłowa?

Każda firma kurierska posiada swoje instrukcje obejmujące sposoby prawidłowego pakowania opon i kół samochodowych. Metody te różnią się między sobą. Wytyczne wynikają przede wszystkim z wewnętrznych ustaleń konkretnej firmy. Klienci powinni wiedzieć jedno – przed wysyłką paczki należy zawsze sprawdzić regulamin i instrukcje podawane na głównej stronie przewoźnika. To pozwoli uniknąć nieporozumień.

Istnieją też ogólne zasady, które dotyczą wszelkich przewozów z oponami i kołami samochodowymi. Można do nich zaliczyć następujące reguły:

  • opony i felgi muszą być czyste;
  • użyte opakowanie musi być dobrze zabezpieczone – koło nie może się wysunąć podczas jazdy;
  • duże i ciężkie koła lub same opony należy pakować na palecie.

Nie masz pewności jak spakować oponę? Przeczytaj nasz poradnik!