Jak prawidłowo złożyć reklamację w firmie kurierskiej?

Składanie reklamacji nigdy nie jest przyjemne, ale od czasu do czasu taka potrzeba może się zdarzyć. Nikt nie jest w stanie całkowicie wykluczyć wystąpienia zdarzeń losowych, w postaci na przykład uszkodzenia przesyłki podczas przewozu. Szczególnie w takiej branży jak usługi kurierskie, w której to paczki pokonują dziesiątki kilometrów, przechodząc przez szereg pomieszczeń, sortowni i rąk.

Reklamację

Reklamacje przesyłek kurierskich nie zdarzają się zbyt często, ale warto poświęcić im trochę uwagi, ponieważ każdy może kiedyś potrzebować takiego rozwiązania, gdy nie będzie zadowolony z usług którejś z firm przewozowych. Do najczęstszych powodów składania reklamacji w branży kurierskiej należą: zgubienie przesyłki lub jej uszkodzenie, nieterminowe dostarczenie paczki lub dostarczenie jej z ubytkiem zawartości. Reklamacje składane są także w przypadkach błędów w naliczeniu kosztów czy nieprawidłowościach w fakturach. Każda z dużych sieci kurierskich ma własne zasady dotyczące składania reklamacji, przyjrzymy się zatem ogólnym zasadom tej procedury.

Kiedy nie można ubiegać się o reklamację w firmach kurierskich?

Przygotowując swoją paczkę do wysyłki z pomocą którejś z firm kurierskich, warto zapoznać się ze szczegółowymi wytycznymi dotyczącymi sposobu zapakowania przesyłki. Bardzo duża część odrzuconych reklamacji ma związek z nieprawidłowym przygotowaniem swojej paczki. Teoretycznie kurier może zwrócić na to uwagę, odbierając przesyłkę, jednak nie ma on takiego obowiązku, dlatego trzeba samemu zadbać o ten aspekt. Według ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o prawie przewozowym nadawca ma obowiązek odpowiedniego przygotowania i zabezpieczenia przesyłki do transportu i kwestia odpowiedzialności za nieprawidłowe zapakowanie nie może być przeniesiona na przewoźnika.

Pamiętaj! 

Gdy wysyłasz na przykład bardzo kruche albo cenne produkty, warto to zaznaczyć, wpisując takie informacji do formularza zamówienia lub obklejając w odpowiedni sposób paczkę.

Nie można ubiegać się o reklamację usług kurierskich także z powodu innych błędów własnych, takich jak niepoprawne zaadresowanie przesyłki, złe określenie jej zawartości czy wagi. Reklamacja nie przysługuje także wtedy, gdy próbowało przesłać się produkty, które są nielegalne lub wykluczone z transportu danego przewoźnika. Firma kurierska nie odpowiada także za zdarzenia związane z działaniem tak zwanych “sił wyższych”. Powódź, śnieżyca, strajk czy pożar nie mogą być powodem do złożenia reklamacji.

Składanie reklamacji w firmie kurierskiej

Gdy jednak wszystko zrobiło się prawidłowo, a paczka uległa zniszczeniu lub została dostarczona w zbyt późnym terminie, ma się prawo do złożenia reklamacji. Podstawą w takim przypadku jest spisanie protokołu szkody w obecności kuriera, który potwierdza nieprawidłowy stan paczki. Gdy zapomni się o tym elemencie, a kurier ruszy w drogę, bardzo trudno będzie później dowieść swoich racji, czego efektem może być odrzucenie reklamacji.

Poza protokołem szkody do swojej zgłoszenia trzeba dołączyć pismo reklamacyjne, w którym nie może zabraknąć kwoty roszczenia, numeru konta bankowego oraz listu przewozowego.

Każdy z przewoźników ma swoje zasady dotyczące weryfikacji reklamacji. Jednak dokumenty, które powinny zostać dostarczone w takiej sytuacji oraz określone przypadki, kiedy można reklamację złożyć, są względnie podobne.

Co zrobić, gdy reklamacja usług kurierskich zostanie odrzucona?

Może dojść do sytuacji, gdy reklamacja zostanie odrzucona, a osoba, która ją złożyła, nie zgadza się z taką decyzją. W takim wypadku można odwołać się od decyzji firmy kurierskiej, pisząc stosowne pismo. Warto posłużyć się podczas odwołania dodatkowymi materiałami, które pomogą w pozytywnym rozwiązaniu sprawy. Gdy przedstawi się przewoźnikowi takie same argumenty oraz dokumenty odwołanie nie ma szans na pozytywne rozpatrzenie.

Nasza firma, zajmująca się pośrednictwem usług kurierskich, może Państwu pomóc w napisaniu merytorycznego odwołania. Pod tym linkiem dostępny jest nasz formularz reklamacyjno-interwencyjny.


Piotr Schuetz

Specjalista ds. Reklamcji w GlobKurier.pl. Na co dzień pracuję przy obsłudze bieżących reklamacji oraz pomaga w rozwiązania problemów klientów indywidualnych i biznesowych.


Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 12% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl