Fakty i mity o Black Friday

Już 25 listopada Polskę, wzorem USA, ogarnie szał wyprzedaży. Jak wykorzystać Black Friday i co on oznacza dla polskich sprzedawców e-commerce?

Co to jest właściwie Black Friday? To wielkie święto wyprzedaży, które odbywa się przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, ale także w Kanadzie i w coraz większej liczbie krajów europejskich. Dla polskich sprzedawców może się ono jeszcze wydawać nieco dziwne, ale wbrew pozorom to świetna okazja na zyskanie sporej ilości klientów. Konsumenci wiedzą coraz więcej i oczekują, że w tym dniu uda im się złapać jak najwięcej okazji cenowych.

Listopad – miesiąc okazji

W następujący po Black Friday poniedziałek, czyli 28 listopada odbywa się Cyber Monday. Jest to perspektywa dla tych, którzy nie zdążyli załapać się na piątkowe okazje. Według oficjalnej strony internetowej w wydarzeniu bierze już udział ponad tysiąc sklepów internetowych. A już teraz w ramach Black Friday, część sklepów organizuje listopadowe wyprzedaże. Jak widać listopad, to doskonały miesiąc dla konsumentów, ale także dla sprzedawców e-commerce może okazać się niezwykle opłacalny.

Jak e-commerce wykorzystuje Black Friday?

Na naszym rodzimym rynku obchody Black Friday nie są tak huczne jak za oceanem. Tamtejsza kultura przesiąkła już tym wydarzeniem i mało kto wyobraża sobie funkcjonowanie świata Ameryki bez tego święta. Dlatego Black Friday nie jest tam już tylko akcją marketingową, ale swoistą częścią narodowej tradycji. Początkowo wyprzedaże obejmowały przede wszystkim sklepy stacjonarne i oznaczały ogromne kolejki oraz szalone tłumy, wydzierające sobie przecenione towary z rąk. W Polsce Black Friday funkcjonuje dopiero od kilku lat, dlatego coraz większy udział w wydarzeniu przypada sklepom internetowym, z kolei dzięki czemu konsumenci nie muszą uczestniczyć w drakońskich scenach walki o obniżki.

Jakie branże zyskują na wyprzedażach?

W tym roku do oficjalnego programu dołączyły liczne znane marki. Przede wszystkim z branży RTV/AGD, komputerowej i multimedialnej, ale także sklepy meblowe, kosmetyczne, perfumerie i przedsiębiorstwa odzieżowe oraz księgarnie. Rabaty sięgają nawet 70% i więcej w zależności od rodzaju produktów. Black Friday i Cyber Monday możesz ciekawie wykorzystać zarówno przed jak i po ich trwaniu, organizując atrakcyjne promocje. Nie musisz mieć wielkiego i znanego sklepu, aby móc przyciągnąć do siebie klientów
w tym okresie.

Przyszłość wyprzedaży

Biorąc pod uwagę fakt, że wyprzedaże przeniosły się już na dobre do e-commerce, pewnym jest, że jeśli masz sklep internetowy, w listopadzie oraz grudniu klienci będą od Ciebie oczekiwać przygotowania dla nich specjalnej oferty cenowej. Jest to również związane z tzw. przedświątecznym szczytem paczkowym, który niejednokrotnie spędza sprzedawcom sen z powiek. Jednak, żeby uruchomić prawidłowo akcję wyprzedaży, niezbędne jest wzorowe funkcjonowanie logistyki w Twojej firmie. Później już tylko z górki – wystarczy Twój pomysł na promocję. Dlatego korzystaj z rozwiązań delivery automation (zobacz więcej) i już teraz ruszaj
na podbój rynku wyprzedaży.