Darmowa dostawa: czy warto mieć taką ofertę w swoim sklepie internetowym?

Darmowa dostawa. Kartonowe pudła

Kiedyś darmowa dostawa uważana była za wartość dodaną. Dziś większość e-konsumentów spodziewa się bezpłatnej dostawy i zwrotów w standardzie. Mimo to opcja darmowej dostawy wciąż jest ogrywanym tematem i nadal pozostaje ulubionym narzędziem promocyjnym dla marketerów w e-commerce. Kiedy i na jakich warunkach warto wdrożyć opcję darmowej wysyłki?

Pomysł uzyskania czegoś darmowego, cokolwiek to by nie było,  zawsze będzie kuszący dla odbiorcy. Tu działa prosty mechanizm psychologiczny. Kilka niezależnych badań udowodniło, że to właśnie wysokie koszty wysyłki są główną przyczyną porzucenia koszyka. Konsumenci są gotowi czekać dłużej, gdy nie płacą za wysyłkę.  Co więcej, ¾ e-kupujących uważa, że ​​bezpłatna opcja z 5-dniowym czasem dostawy jest atrakcyjniejszą ofertą od dodatkowo płatnej, 1-2 dniowej dostawy.

Plusy wydają się oczywiste….

Bezpłatna wysyłka to strategia, którą właściciel platformy e-commerce powinien bardzo dokładnie przemyśleć, bo przecież darmowa dostawa, bezpłatną nie jest. Sprzedawca musi ponieść realne koszty. Tu potrzebne są duże nakłady finansowe, odczuwalne nawet dla największych gigantów rynku, np. taki jak Amazon, który na wysyłkę w 2016 roku wydał 16,2 mld. Ta suma to prawie 6% przychodów firmy.

Jak radzą sobie giganci rynku?

Jak Amazon radzi sobie z takimi kosztami? Szybko wprowadzono pewne kroki optymalizacyjne. Każdy z klientów Amazona otrzyma bezpłatną wysyłkę, jeśli jego zamówienie przekroczy sumę 25 dolarów i będzie dotyczyć produkt kwalifikujących w poszczególnych kategoriach. Dostawa odbędzie się w okresie od pięciu do ośmiu dni roboczych po dostarczeniu wszystkich produktów. Tymczasem członkowie Amazon Prime są wyraźnie uprzywilejowani i otrzymują bezpłatną wysyłkę z dwudniową dostawą na kwalifikujące się przedmioty, bez wymaganej minimalnej kwoty. Podobną politykę wprowadził Walmart, który darmową dostawę oferuje na przedmioty z wyszczególnionych kategorii, przy zamówieniach przekraczających 35 dolarów. Na rynku amerykańskim minimalna kwota wymagana jest także od użytkowników platformy ASOS. Tutaj wartości zamówienia musi przekroczyć 40 dolarów. Członkowie Premium, którzy opłacają abonament w wysokości 19 dolarów rocznie otrzymują nieograniczoną, bezpłatną wysyłkę bez minimalnej wartości zamówienia.

Czy każdy sklep e-commerce może wprowadzić opcję darmowej wysyłki?

Oczywiście, jeśli opcja bezpłatnej wysyłki nie może zostać przekuta w nic opłacalnego dla sprzedawcy, to nie ma sensu implementować jej na platformie. Darmowa dostawa może znacznie podnieść konwersję w sklepie, jednak należy pamiętać, że platforma musi być przygotowana na obsłużenie ewentualnego skoku. Jak ocenić opłacalność darmowej przesyłki? Aby racjonalnie ocenić korzyści i straty należy spojrzeć na ten temat z szerszej perspektywy. Nie warto monitorować każdej wykonywanej sprzedaży. Poglądowo realny wymiar skutków wprowadzenia darmowej dostawy mogą potwierdzić dopiero wyniki miesięczne. Nie da się analizować zero-jedynkowo każdej transakcji… jedne będą “przegrane” inne “wygrane”. To stała reguła w handlu.

Jakie warianty może zastosować sprzedawca:

  • Ustalić minimalną kwotę zamówienia (zawsze musi być ona być wyższa niż średnia kwota zamówienia)
  • Oferować bezpłatną wysyłkę tylko wybranych produktów
  • Oferować bezpłatną wysyłkę w ramach ograniczonej czasowo akcji promocyjnej
  • Oferta bezpłatnej wysyłki tylko w ramach najtańszej przesyłki ekonomicznej

Bezwarunkowa darmowa wysyłka

Bezwarunkowa darmowa wysyłka, czyli taka w której bezpłatna dostawa dotyczy każdego przedmiotu i każdego zamówienia w platformie, jest niezwykle atrakcyjna dla klienta, jednak trudna do zrealizowania dla mniejszego przedsiębiorcy. Niektóre marki takie jak np. Zalando w dużej mierze właśnie na polityce bezwarunkowej darmowej dostawy opierają swój sukces. Taka forma sprawdza się jednak najczęściej przy wysokomarżowych, konkurencyjnych przedmiotach. Czasami decyzja o darmowej dostawie podyktowana jest presją konkurencji. Jeśli robią to wszyscy wokół, detalista chcący wejść na rynek nie będzie miał większego wyboru. Jeśli nowa platforma chce ubiegać się  się o udział w rynku, prawdopodobnie będzie musiała oferować nieograniczoną, bezpłatną wysyłkę w całej witrynie. Jednocześnie, aby ta strategia mogła zadziałać przedsiębiorca musisz mieć odpowiednie marże zysku i ściśle kontrolować koszty realizacji i wysyłki.

Za darmo zwracamy częściej?

Analitycy szacują, że około jedna trzecia zakupów online jest zwracana. To bardzo wysoki wskaźnik, który według badaczy podnoszony jest przez fakt, że klient nie ponosi żadnych kosztów związanych z oddawaniem towaru. Mimo rosnącego volumenu, nie da się zaprzeczyć, że skuteczna i bezproblemowa polityka zwrotów może sprawić, że klienci będą wracać do sklepu wielokrotnie. Według badań przeprowadzonych przez portal crazyegg.com, marketerzy doskonale zdają sobie sprawę z siły darmowej dostawy. 39% ankietowanych stwierdza, że to właśnie bezpłatna dostawa jest ich ulubionym, bo też najbardziej skutecznym, narzędziem marketingowym. Czy naprawdę propozycja bezpłatnej wysyłki jest konieczna?

Darmowa dostawa: daj klientowi wybór, nawet iluzoryczny

Klienci chcą mieć poczucie, że sami mogę decydować o kosztach, formie i czasie dostawy. To właśnie ta dowolność jest głównym argumentem zachęcającym do kupowania online. Współcześni konsumenci lubią podejmować własne decyzje i być odpowiedzialnym za organizację swoich zamówień. Gdy klient widzi opcję darmowej dostawy oferowanej od minimalnej kwoty, staje przed wyborem – może decydować: dokupić kolejny produkt czy nie? Głównym motorem jest chęć zakupu większej ilości rzeczy przy jednoczesnym otrzymaniu czegoś w gratisie. To motywuje klienta do kupowania większej ilości, daje mu jednocześnie poczucie, że racjonalizuje wydawane pieniądze i kontrolują kwotę, którą wydaje, nie płacąc za przesyłkę. Około 60% ankietowanych konsumentów zwiększyło całkowitą kwotę zamówienia, aby zakwalifikować się do bezpłatnej wysyłki w przeszłości.

Podpowiadaj, co dodać a sprzedasz więcej

Konsumenci chętnie dodają kolejne przedmioty do koszyka, aby „zarobić” na bezpłatną wysyłkę. Możesz także zasugerować klientom, aby dodali wysokomarżowy towar do swojego koszyka, tak aby szybko uzyskać wymagany próg. Przeanalizuj produkty, które zazwyczaj sugerujesz konsumentowi w dodatkowych boxach pod hasłem „możesz też lubić…” W tych podpowiedziach warto wskazać element o wyższej marży. To nie tylko zwiększa średnią wartość zamówienia, ale może również pomóc w sprzedaniu zapasów magazynowych.

Istnieją sposoby na to, aby bezpłatna wysyłka mogła być oferowana nawet przez mniejsze e-sklepy, bez konieczności realnego dofinansowywania. Jest duża szansa, że ​​oferowanie bezpłatnej wysyłki zwiększy liczbę odwiedzających i pomoże w budowaniu sieci lojalnych klientów.


GlobKurier.pl

GlobKurier.pl to pełna oferta usług kurierskich. Współpracujemy z 50 firmami kurierskimi i dostarczamy przesyłki kurierskie do 192 krajów świata.


Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce​

Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 12% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl